Tehetséggondozás
Ez a hiánypótló könyv összefoglalja mindazt, amit ma a sporttehetségről, a tehetségek eredményes gondozásáról, fejlesztéséről elméletben és gyakorlatban tudni érdemes. Bemutatja a tehetséggondozás módszereit, melyekkel a tehetséges sportolók fejleszthetők, és ismerteti azokat a pedagógiai-módszertani szempontokat, melyekkel a sportszakemberek hatékonyan fejleszthetik a jó adottságú, képességű sportolókat.
Az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) által kiadott kötet 55 írást tartalmaz 59 jeles, a tehetséggondozás mellett elkötelezett személyiség tollából. Ez a szám önmagában is jelentős, de elenyésző, ha arra gondolunk, mennyien írhattak volna még a két évforduló alkalmából. A tudományos diákköri munka szinte minden területét érintő írások mindegyike pozitív hangvételű annak ellenére, hogy a szerzők megfogalmaznak nehézségeket, megoldásra váró feladatokat is.
Ebben a könyvben 20 kiemelkedően tehetséges brit fiatal olykor drámai életútját követjük végig, a kezdeti reményektől a felnőtt valóságig. Írója egy díjnyertes pszichológus, aki 35 éven át követte 210 rendkívül tehetséges gyerek életének fordulatait.
A lelki betegségek elleni harc egyetlen hatásos fegyvere: saját gyermekkorunk egyedi és egyszeri történetének érzelmi felfedezése. Meg tudunk-e valaha is szabadulni minden illúziónktól?
Kutatásunk fő célja általános iskolás felső tagozatos tehetséges gyerekek fejlődésének összehasonlítása „normál”, illetve „válogatott” osztályokban. Ennek során a véletlenszerű, heterogén csoportok eredményeit összevetjük a „válogatott” osztályok (relatíve homogén csoport) pszichológiai hatásvizsgálati kimeneteleivel.
Ez a kötet azzal a céllal készült, hogy bepillantást nyújtson a tehetségfejlesztés világába. Szócikkei segítségével az olvasó hiteles képet kaphat a tehetség fogalmáról, felismeréséről, fajtáiról, fejlesztésének módozatairól, a tehetségesek speciális csoportjairól, a tehetségfejlesztő programok tervezéséről és értékeléséről, tantervi munkálatokról, tanítási-tanulási modellekről, kutatási programokról stb.
A könyv nem csupán a tehetség gondozás történetéről szól, hanem azoknak a kutatásoknak a történetéről is, amelyek révén a tehetséggondozás, tehetségfejlesztés tudományos diszciplínává vált, és bevonult a pszichológia és a pedagógia tudományának, valamint a tanítás gyakorlatának körébe.
E könyv a kooperatív tanulás módszereinek alkalmazásában nyújt segítséget gyakorló pedagógusoknak, illetve pedagógus hallgatóknak.
A tehetségesekkel minden korban kiemelten foglalkoztak, azonban az, hogy kit tekintettek tehetségesnek, időről-időre változott. A tehetséggondozás kiemelkedő feladata a pedagógiai munkának. Ehhez a munkához kíván segítséget nyújtani ez a jegyzet.
A kézikönyv segíti mindazokat, akik az eddigieknél szisztematikusabban kívánják az egyéni tehetséggondozó programokat kidolgozni és megvalósítani. A könyv öt fejezetben ad kapaszkodókat a gyakorlati szakembereknek céljuk eléréséhez.
A gyerekeknek kb. 25%-a tekinthető tehetségígéretnek. Felismerésüknél fennáll a veszély, hogy a szigorú kritériumok alapján történő válogatásnak inkább az „iskolai tehetség”-nek nevezett csoport felel meg, akik hajlandóak a megnövelt ismeretanyag elsajátítására...
A tehetséghez való viszony sok mindent eldönt, tudnunk kellene-illene tehát, mi is a tehetség, mit is kellene kezdenünk vele, mind egyéni, mind közösségi (akár össztársadalmi) szinten...
Kreativitásfejlesztés drámajátékokkal, történetekkel, beszéddel, logikai gondolkodással tizenéveseknek. A nagysikerű Játszótárs 1. folytatása a tizenéves korosztály számára, külön hangsúllyal a tehetséggondozásra. Szülőknek, pedagógusoknak egyaránt ajánlott!
A kézikönyv a tehetséges diákokkal foglalkozó oktatók, mentorok számára szedi csokorba azokat a gyakorlatba átültethető, a mentor-diák mindennapi együttműködése során hasznos pszichológiai ismeretanyagokat, melyek megalapozzák és segítik a tehetséges diákokkal foglalkozók hozzáértését és munkájának sikerét.
A könyv hiánypótló, és a maga nemében úttörő kezdeményezés. Érdekes és izgalmas a problémakör megközelítése a sporttudomány, az edzéstudomány, az edzői gyakorlat tekintetében.
A tehetség, annak felismerése, hogy az alkalmazkodási rendellenesség vagy a hiperaktivitás témakörében, mint szülők és mint szakemberek (pedagógusok) egyaránt érintettek vagyunk. Sorozatunk második kötete a serdülőkornak e néhány, kevéssé artikulált kérdését járja körül.
A pedagógusok fontos feladata, hogy minden nehézség ellenére segítsék a tehetséges gyermek képességeinek maximális kibontakozását.
Minden olyan országban, ahol az életszínvonalat, a kultúrát intenzíven fejleszteni akarják, kiemelt és különösen fontos kérdésként kezelik a tehetségnevelést. Ez a kötet a család tehetségfejlődésre gyakorolt hatásaival foglalkozik.
Ez a könyv abból a célból készült, hogy az óvodai nevelőtestületeknek segítséget adjon a kora gyermekkori tehetségnevelés bevezetéséhez. Az ország különböző területein működő 20 óvodai tehetségponttal olyan tehetséggondozó pedagógiai rendszert dolgoztunk ki, amely a Nemzeti Tehetség Program által kitűzött elveket és célokat követi.
Nagyné Koncz Éva programja elsősorban a vizuális tehetségfejlesztést célozza meg, így több ponton eltér az óvodai nevelés programjának általánosan elterjedt gyakorlatától. A korosztály életkori sajátosságait és az egyéni fejlettséget figyelembe véve választja ki a témákat, a technikákat, a feldolgozható vizuális problémákat. A közös munka során a gyerekek nyitottabbakká, céltudatosabbakká válnak. Tudnak egyénileg, de csoportban is dolgozni, összhangba kerülnek egymással, képesek érvelni, ellen-érvelni, értékelni, véleményt alkotni, elismerni egymás munkáját.