Sántha Kálmán
A kötet azon olvasóknak szól, akik rendelkeznek kvalitatív kutatásmódszertani alapismeretekkel, hiszen így az abdukció bonyolult elemeit a létező információk bázisára építve megszilárdíthatják és kibővíthetik ismereteiket.
A kötet a nemzetközi és a hazai kvalitatív pedagógiai szakirodalomra, illetve folyamatos gyakorlati kutatómunkára alapozva foglalja össze a kvalitatív kutatási paradigmával kapcsolatos ismereteket.
A kvalitatív adatok összetettsége és az elemzésre használható módszertanok sokasága bizonytalanságot generálhat a kutatóban, hiszen a különféle elemzési módok gyakran vállalt rugalmassága a szubjektivitás kérdését is felveti a vizsgálatok során. Ilyen terület a kvalitatív tartalomelemzés, ahol az adatokat nem izoláltan szemléljük, hanem komplex környezetükben, többdimenziós elemzési térben törekszünk az összefüggések feltárására.
E módszertani könyv a hazai és a külföldi szakirodalomra alapozva a kvalitatív mintavétel-kiválasztás kérdéseinek és problémáinak összegyűjtését, sokoldalú megközelítését és elemzését tűzi ki célul.
A társadalomtudományi kutatások egyik központi kutatás-módszertani kérdése az adatgyűjtés és -elemzés. A kötet alapvető kvalitatív kutatás-módszertani ismereteket feltételez, hasznos információkkal szolgálhat a különböző társadalomtudományi területeken kvalitatív kutatásokat végző szakemberek, PhD-jelöltek, főiskolai és egyetemi hallgatók számára, továbbá – reményeink szerint – a különféle továbbképzések hallgatói részére is érdekes olvasmányt jelenthet.
A különféle triangulációtipológiák segítik a kutatási problémák tudományos igényű feldolgozását, átfogó képet rajzolnak a kutatás tárgyáról, alanyáról, folyamatáról.