Egészségnevelés
Az egészségnevelés (healht education) – a WHO meghatározása szerint – tudatosan létrehozott tanulási lehetőségek összessége, melyek segítik az egyént és a közösséget egészségük előmozdításban tudásuk bővítésével, életmódjuk, magatartásuk alakításával. Az egészségnevelés több tudomány-területet ölel fel: orvostudomány, pedagógia, pszichológia, neveléstudomány és szociológia. Figyelembe veszi az ember biológiai állapotát (testi, szervezeti egészségét) csakúgy, mint a lelki (szellemi, érzelmi, törekvéses) tulajdonságait és a társadalmi együttélésből adódó szociális státuszát (anyagi-gazdasági helyzetét, családi harmóniáját, társadalmi beilleszkedési zavarait) és ezek együttes hatás-rendszerében ítéli meg tennivalóit. Célja, hogy az egészségkulturális szint emelésével, az életmód formálásával elősegítse egyrészt az egészség kialakítását, megtartását, a betegségek megelőzését, másrészt, hogy a betegek egészségi állapota mielőbb helyreálljon.
A könyv a neves szociológus egészségszociológiai kutatásainak eredményeit foglalja össze. A kötet a társadalmak egészséges működésének alapvető feltételeit tárgyalja, tudományos alapossággal, mégis közérthető nyelven, a széles olvasóközönség érdeklődésére számot tartva.
Ez a könyv jól érthető felvilágosító szöveggel, lépésről-lépésre haladó illusztrációs anyagokkal, grafikonokkal és kérdés-felelet táblákkal kiegészítve magyarázza meg a szex és a szexuális fejlődés mechanizmusát, megtárgyalja az alakuló kapcsolatok, a családi élet és a változásokhoz való alkalmazkodás érzelmi vonatkozásait, és szembeállítja a szex tényeit a mítoszokkal.
E könyv a tuberkulózisról szól, ám egy kicsit másképpen, mint a hasonló témájú könyvek. De miért másképpen? Talán azért, mert nem szeretne szakkönyv lenni. Inkább olvasmány, ami úgy tanít, hogy közben kellemesen szórakoztat is. A gümőkór története kapcsán megismerkedhetünk az orvostudomány történetével és az orvoslást övező kultúrával.
Az allergiás kisdiák egészségének megőrzésében nemcsak a szülőkre, hanem a pedagógusokra, sőt az osztálytársakra, a barátokra és magára a gyermekre is felelősség nehezedik. A szakavatott allergológus szakorvos szerzőpáros tollából született könyvecske szilárd kapaszkodóul szolgál a betegség elleni küzdelemben, így mindannyiuk polcán méltán helyet érdemel.
A könyv az álmatlanság témakörét teljes mértékben a mindennapi gyakorlat oldaláról közelíti meg. Az olvasó részletes betekintést kap arról, milyen is az egészséges alvás, miért fontos, hogy kialudjuk magunkat, és milyen nemkívánatos lelki és testi következményekhez vezethet a tartós alváshiány. (Második, átdolgozott, bővített kiadás.)
A köznevelési intézmények korszerű egészségnevelése nemcsak a pedagógusok hivatásába integrálható tevékenység, hanem az iskolai védőnők, iskolaorvosok, iskolapszichológusok feladata is. Ez a kötet nagyban hozzásegíti az összes felsorolt hivatást ahhoz, hogy egymást kölcsönösen jobban értsék, megértsék, és élvezzék a közös munka, közös nyelv előnyeit, de egyúttal ki-ki jobban megtapasztalja saját kompetencia határait is.
A fizikai aktivitás és a sedens viselkedés minden területét (közlekedés, iskola, munkahely, szabadidő, otthon) elemző többszintű modellek jobb, kontextusra szabott beavatkozásokhoz, azaz intervenciók kidolgozásához kínálnak lehetőségeket. Ebben rejlenek azok a nevelési eljárásmódok, amelyeket javasolt kiaknázni mind a gyermekek, mind a fiatalok és a felnőttek körében.
A könyv írója, Karen Bryant-Mole évekig tanárként dolgozott, már számos népszerű tudományos ismeretterjesztő könyvet írt gyerekeknek.
A kötet nemcsak a pedagógusok számára szolgálhat értékes kézikönyvként, hanem haszonnal forgathatják a más területeken dolgozó segítő foglalkozásúak is, ha szeretnék az egészségfejlesztéssel kapcsolatos alapfogalmakat megismerni, valamint gyakorlati példákon és feladatokon keresztül elsajátítani a színtér-alapú egészségfejlesztés módszereit.
A tankönyv az egészségügyi szakmacsoportos alapozó oktatás kerettantervének és az új érettségi követelményeinek megfelelően tárgyalja az egészségkultúra, az egészséges életmód, életvitel témaköreit, az egészség fenntartását befolyásoló tényezőket. Fontos szerep jut a betegségek megelőzését elősegítő magatartásnak, az egészségfejlesztésnek, és szó esik a médiatudatosságról is.
Az egészség megőrzése tudatos tevékenységet igényel – a könyv ehhez nyújt útmutatást. Célja alapokat adni az egészséges életvezetéshez: a helyes táplálkozási szokások, a szabadidős tevékenység, a mentális és fizikai aktivitás, a párkapcsolat kialakításához, a rizikómagatartás elkerüléséhez, az egyéni képességek, az egészségmagatartás fejlesztéséhez, az egészségkultúra növeléséhez.
A könyv elsődleges célja, hogy három tematikai egységben, teret adva a különböző tudományterületek jeles képviselőinek, az elmélettől a kézzelfogható gyakorlati feladatokig bezárólag mutassa be az egészségfejlesztést, s azon belül különösképpen a kortársoktatás módszertanát.
Az egészségszociológia, a népesedési folyamatok, valamint az éghajlatváltozás területén megjelenő új kihívások egymással összefüggnek, és közös okokra vezethetők vissza. A kötet arról szól, hogy a holisztikus szemléletmód hogyan járulhat hozzá az egyén és a társadalom betegségeinek megértéséhez és gyógyításához.
Ez a felsőoktatási tankönyv az életmód és azon belül is az aktív szabadidőeltöltés alapismereteibe kívánja az olvasót bevezetni, elsődlegesen segítséget nyújtva az életmód és az egészségfejlesztés területén szakképzettséget szerző hallgatóknak az ezirányú kurzusukra történő felkészülésben, de ugyanolyan jól használható minden olyan alap-, mester- vagy szakirányú továbbképzés segédanyagaként is, ahol a jelen ismeretek fontossággal bírnak.
Égető szükség van a holisztikus, más szóval az egész embert figyelembe vevő szemléletű, az életmódra irányuló ismeretterjesztésre, tanácsadásra. Az életmód megváltoztatásával a civilizációs krónikus betegségek megelőzhetők, vagy megjelenésük jócskán eltolható, illetve a már kialakult kórképek is gyógyíthatók.
„Kétségtelen tény, hogy a láb nem »létfontosságú szerv« abban az értelemben, ahogyan a szív, a tüdő vagy a máj; ám a rossz bánásmódban részesített láb éppoly biztosan rövidíti meg az életet, mint egy szívroham” – vallja Desmond Morris neves etológus, író...
A könyv a fejlődéssel, gondozással, táplálással kapcsolatos alapvető ismereteket foglalja össze, amelyet egyaránt ajánlunk hallgatónak, végzett szakembereknek, szülőknek, nagyszülőknek.
A könyv a cukorbetegséggel összefüggő oktatási, ismeretátadási és társadalmi kérdések néhány szempontját mutatja be.