Kézikönyvek
A német nyelvterületen évtizedek óta példátlan népszerűségnek örvend ez a testnevelőtanároknak és edzőknek szóló 1000 játék és gyakorlat szakkönyv-sorozat, amit a világ több nyelvére is lefordítottak. Magyarul először jelenik meg ez a fantasztikus gyakorlatgyűjtemény, hasonló nagy népszerűséggel.
Kötetünk a biológiai sokszínűség megvalósításának széleskörű lehetőségeit mutatja be az óvodában. Közérthető formában ismerteti a biodiverzitás témáját, erre az elméleti háttérre építve, különböző gyakorlati színtereken mutatja be az óvodai megvalósítás lehetőségeit. Az olvasó többféle nézőpontból ismerkedhet meg az óvodai fenntarthatóság fogalmával, a zöld óvodák változatos tevékenységeivel, kiemelve azokat a teendőket, amelyekkel az óvodapedagógusok, a gyermekek és a szülők hozzájárulhatnak a világ sokszínűségének megőrzéséhez.
A kézikönyvet, amelyet a neveléstudomány és a pedagógusképzés jeles képviselői írtak, egyaránt haszonnal forgathatják az ismereteiket bővíteni kívánó gyakorló pedagógusok, doktoranduszhallgatók, valamint a mesterség alapjaival ismerkedő pedagógusjelöltek.
Könyvünk bemutatja, hogy milyen alapokon nyugszik a gyermek tudásvágya és hogyan fejlődnek a tanulási motívumai. Rávilágít az óvoda lehetőségeire a tudásvágy megalapozásában, és az óvodapedagógus megváltozott szerepére, amelyet a tanulás megszervezésében, a tanulásirányítás módjában és hatásrendszerében előnyös alkalmaznia.
A csecsemő- és gyermekellátásban dolgozók számára készült hiánypótló, forradalmian új, gazdagon illusztrált, átfogó, olvasóbarát, modern szemléletű, korszerű kézikönyv a hazai gyermekellátás legkiválóbb, nagy klinikai gyakorlattal bíró orvosainak és ápolóinak alkotása. Könnyen érthető nyelvezettel ismerteti a korszerű gyermekellátás és -ápolás alapjait, tükrözi a betegellátásban megvalósuló együttműködést, az orvosi és ápolói munka összekapcsolódását. Jól illusztráltan mutatja be a legfontosabb beavatkozások sajátosságait, kivitelezését.
A szerzők (játékmódszertannal foglalkozó – kutató, pedagógus, (gyermek)pszichológus, óvodapedagógus – szakemberek) célja, hogy az óvodáskor mindennapjaiban sűrűn előforduló játékhelyzetek leírásával és elemzésével az olvasó számára érthetőbbé tegyék a kisgyermekek belső világát, segítsenek felkészültebb partnerré válni a játékban.
A könyvben található sok ötlet, kínált/választható tevékenységek, együttes tervezés és együttmunkálkodás, élményekben dús programok a 3-7 éves gyerekeknek, akik saját fejlődési állapotuknak megfelelően vesznek részt benne.
A könyv célja, hogy a mese szerepének, jelentőségének, komplex módszertanának korszerű megközelítése(i) révén motiváló élményt és gyakorlati segítséget nyújtson az óvodapedagógusoknak, a tanítóknak a mindennapi mesefeldolgozásokhoz.
Az első firkáktól a 12–14 éves kiskamaszok hagyományos és digitális műveiig követi nyomon a szerző a képi nyelv formálódását, hazai és nemzetközi kutatások és a rajzpedagógiában eltöltött négy évtized tapasztalatai alapján. A kötetben számos művészeti projektről olvashatunk, amelyek képek, szobrok, építmények alkotásában és megértésében segítik a fiatalokat. A szerző a pedagógiai programok értékeléséhez is ad eszközöket, a képességkutatás eredményeivel támogatva a fejlesztést.
A konstruktív életvezetés pedagógiájának koncepciója egy olyan iskolamodell megalapozására irányul, amely a személyiségfejlesztés szempontjából kiemelkedő hatékonyságúnak ígérkezik. Ennek az iskolamodellnek a funkcionális elemei minden strukturális átalakítás nélkül beépíthetők az iskolarendszer személyiségfejlesztést megalapozó fokozataiba, tehát az általános iskola mellett a középiskolai intézmények működési folyamatába, sőt az óvodai és a családi nevelés megoldásmódjaiba is.
A könyv a szerző több évtizedes praxisából vett példákkal szemlélteti, hogy miként lehet betartatni gyermekkel az együttélés legelemibb szabályait. A csecsemőkortól a kamaszokat érintő problémákig fogalmaz meg a mindennapi nevelési gyakorlatba könnyedén átültethető tanácsokat az aktív odafigyeléstől a kreatív problémamegoldási ötletekig.
Ez a kézikönyv segít önnek abban, hogy kielégítse gyermekeinek a biztonság és védettség iránti igényét, kiegyensúlyozottabbá tegye hétköznapjaikat.
A könyvet hiánypótlónak véljük, hiszen jórészt a mesemondás hagyományos gyakorlatára és ma is hasznosítható technikájára koncentrál, nem kizárólag elméleti összefoglalás.
Bruno Bettelheim gyermekpszichológus a mesék részletes elemzése során bemutatja, hogy a felnőtt ésszel ijesztőnek és kegyetlennek tűnő mesemotívumok milyen módon vesznek részt a gyermek lelki „anyagcseréjében”, és hogyan segítenek megoldani a valóban ijesztő konfliktusokat.
A kötetből világosan kiderülnek a Montessori-módszer alapelvei és azok gyakorlatba ültetésének lehetőségei a gyermek különböző fejlődési szakaszaiban. A kulcsfontosságú gondolatok kiemelésével segítséget nyújt a gyakorló szülőknek, bölcsődei gondozóknak, óvónőknek, tanítónőknek és tanároknak saját gyakorlatuk átgondolásához. Továbbá hasznos olvasmány a gyermeknevelés területén tanulmányokat folytató leendő szakemberek, azok képzői, tanácsadók és iskolavezetők számára.
A részképességek azok az alapvető képességek, amelyek segítségével a magasabb rendű pszichés funkciókat differenciáltan ki tudjuk alakítani. A könyvben található közel háromezer fejlesztő játék illeszkedik az aktuális környezeti témához, hisz e köré épül az óvodában valamennyi műveltségterület, de az egyes témákhoz – pl. időjárás, öltözködés, egészség–betegség stb. – kapcsolt feladatok többsége nem csak ősszel, hanem a többi évszakban, más témaköröknél is kitűnően felhasználható.
A részképességek azok az alapvető képességek, amelyek segítségével a magasabb rendű pszichés funkciókat differenciáltan ki tudjuk alakítani. A könyvben található közel háromezer fejlesztő játék illeszkedik az aktuális környezeti témához, hisz e köré épül az óvodában valamennyi műveltségterület, de az egyes témákhoz – pl. időjárás, állat- és növényvilág, közlekedés stb. – kapcsolt feladatok többsége nem csak tavasszal, hanem a többi évszakban, más témaköröknél is kitűnően felhasználható.
NEM RENDELHETŐ
A kézikönyv az alapprogram szellemisége alapján készült sok-sok gyakorlati példával. A példák elemzése során minden új, korszerű vagy kevéssé ismert fogalmat értelmez azért, hogy nevelőmunkánkat segítse az óvodapedagógiai fogalmak tisztánlátása, és így sikeressé válhasson.
A kötet szerzőjének szándéka olyan dokumentumszerkezet kínálata, amely a jogszabályi elvárások kötelező és egységes tartalmából indul ki, teret ad a szakmai-módszertani szabadságnak, lehetőséget ad az óvodák helyi sajátosságainak megjelenítésére a gyermek fejlődésének követésében is oly módon, hogy az óvodapedagógus a hozzá járó gyermekekhez illesztett eszközöket sajátosan alkalmazhassa.
Gyűjteményünk célja, hogy az elméleti és gyakorlati tapasztalatainkat összesítve segítséget nyújtsunk az óvodapedagógusoknak megelőzni, időben észrevenni, okosan korrigálni a hiányosságokat.
Tudja-e valaki, hogy ötvenkilencféle játékot is lehet játszani egy labdával? És nemcsak labdával, hanem madzagdarabbal, facövekkel vagy a sapkánkkal is? S ha semmi sincs nálunk, azzal is jól elszórakozhatunk, ha ügyességünket, gyorsaságunkat, erőnket mérjük össze. Csukás István könyve régi és új, városi és falusi játékokból válogat.