Anyanyelvi nevelés
A nyelvi készségek, a nyelvi (később metanyelvi) tudatosság (életkorilag) megfelelő fejlettségi szintje elengedhetetlen az olvasás megtanulásához, magas szintű elsajátításához, továbbá a tanulási képességek, készségek kifejlesztéséhez, annak önállóvá válásához, vagy akár az idegennyelv-tanulás sikerességéhez.
Az esszékötet kitér a tündérmesék szerkezete által hordozott üzenetekre és azokra a fontos erkölcsi tulajdonságokra – az emberi együttműködés, az egymás iránti bizalom, az empátia –, melyeket ezek a mesék közvetítenek.
B. Gaál Katalin Megelőzöm a diszlexiát! című könyvéhez készült egy szép és jól használható hívóképsor. Ebben a betűtanulást a szájforma is segíti. A színek jelentése: a magánhangzók kék betűk, a zöngés mássalhangzók pirosak, a zöngétlen mássalhangzók pedig zöldek.
A mese világáról szól ez az összeállítás, amelynek majd minden írásában előfordul hivatkozás a „híd”-ra, mely nem csak (gyermeki?) álmaink és a valóság között tátongó szakadékokat képes áthidalni, hanem emberi világunk teljesség-elvű dimenziói felé vezet.
Ebben az óvodásoknak szóló kötetben a legismertebb, legszebb magyar népi mondókák mellett helyet kaptak klasszikus magyar költők ritmusos, játékos versei is. A legendás, számos kiadást megért válogatás felújított kiadásához Bogdán Viktória készített hangulatos illusztrációkat.
Az Anya – nyelv – játék olyan gyakorlatokat tartalmaz, amelyek az anyanyelvi kompetenciát játékos módon fejlesztik. A kiadvány alkalmazható óvodákban és iskolák alsó tagozatán is egyfelől az anyanyelvi készség fejlesztésére (kiemelten a hátrányos helyzetű gyermekek esetén), másfelől a magyar mint idegen nyelv gyakorlására.
A címben kiemelt életkor olyan szenzitív időszak gyermekeink életében, amely hosszú távon meghatározza, hogy a köznevelésben eltöltendő éveket mennyire kiegyensúlyozottan, pozitívan és jókedvűen éli meg a gyermek - és vele együtt család. A szerzők a nyelvészeti, pedagógiai és gyógypedagógiai tudományos kutatások eredményeire alapozva a játékkal nevelés és tanítás mellett kötelezték el magukat.
Az akusztikus észlelés és megértés a tanulás egyik alappillére, hiszen csak az tudja eredményesen elsajátítani az ismereteket, aki érti. A hallási figyelem, a zajok – később a hangok – megkülönböztetésének képessége elengedhetetlen előfeltétele a beszédértésnek és az olvasás-írás elsajátításának. Fontosnak tartjuk a gyerekek bátorítását, hiszen ez az egész értük van, róluk szól – és arról, hogy elhiggyék, képesek rá!
„Nem tudom megmondani, hogy Bartos Erika az olvasni se tudó óvodásoknak ajánlott (valójában az édesanyáknak vagy éppen a fölolvasni inkább ráérő nagyiknak, dédiknek szánt) versei mitől olyan talpraesettek, megtanulásra ingerlők. Tessék végig futni a rajzos tartalomjegyzék csupa egyszavas címein! Villamosra, trolibuszra, még utcaseprő autóra is kapaszkodhatsz, ha belefáradnál a szemlélődésbe. Hernyó, Csacsi, Tücsök, Szarvasbogár…” (Kányádi Sándor)
Az ötkötetes sorozat újabb kiadványa az olvasási problémák megelőzésében vagy a már kialakult nehézség mérséklésében segítheti a gyermekek fejlődését. A feladatoknál alkalmazott betűtípus kifejezetten olvasási nehézséggel vagy diszlexiával küzdő tanulók számára készült.
Weöres Sándor verseinek népszerűsítése akkor lehetséges, ha az anyukák, az óvodapedagógusok, a tanítók, a tanárok és a gyermekek, óvodások, iskolások együtt mondják a szövegeket. Az első rész főszereplője: Bóbita. A második részben a könyv arra biztatja a kicsiket és a nagyokat, hogy írják, rajzolják le, milyen további gondolataik támadtak; hogyan lehetne újabb, más ötletekkel folytatni, amit Weöres Sándor versei indítottak el.
Ebben a közel négyszáz versben a szülők és az óvónők megtalálják a magyar klasszikus költészet legszebb ismert darabjait és a huszadik század gazdag termésének legjavát.
A versek világában összeér a valóság és a képzelet. Van, aki piciklin száguld, más falevélből készít nyuszit, vagy épp gesztenyéből embert. Az elmúlt 70 év gyerekirodalmának klasszikusaiból és a kortársak legizgalmasabb verseiből válogat ez a kötet, hogy az óvodásoknak kedvet csináljon az olvasáshoz.
A K, G, T, D hangcsoporthoz ajánlott kiadvány változatos gyakorlatokat tartalmaz a logopédiai terápiához az 5-7 éves korosztály számára. Bizonyos feladatok (figyelemfejlesztő, szókincsbővítő, szótagoló) a gyógypedagógiai munkába is beépíthetők, de szülők is bátran forgathatják.
A Dumcsi füzetek legújabb részét magánhangzók kialakításához, automatizálásához ajánljuk, leginkább az 5-7 éves korosztály számára. A hangok tiszta ejtése elengedhetetlen a sikeres olvasás- és írástanuláshoz. A szóanyagot igyekeztünk úgy összeállítani, hogy ennek a korosztálynak megfelelő legyen.
A könyv örömteli, szeretetteljes együttlétet kíván teremteni Ön és gyermeke között. Az összegyűjtött és kitalált versek, mesék, dalok, feladatok és játékok nemcsak a gyermek ismereteit, gondolkodását, készségeit fejlesztik, általuk a szülők jobban megismerhetik óvodáskorú, iskolába készülő gyermekeiket.
Az akadályozott beszédfejlődés vizsgálata és komplex terápiája. Tanácsok, ötletek, terápiás eljárások és segédeszközök a nem beszélő, illetve a beszéd- és nyelvi zavarral küzdő gyermekek korai vizsgálatához, valamint beszédindító terápiájához.
Dr. H. Tóth István óvodapedagógiai kézikönyve szerkezetét tekintve áttekinthető, vezeti az óvodapedagógus gondolatait, a gazdagodás igényét kelti életre, olyan háttérismereteket nyújt, amelyek korszerűek, tudományosak, de közérthetőek, valamint megkönnyítik az óvodapedagógusok felkészülését a mindennapi nevelőmunkára.
A beszédfejlődés támogatása sosem volt ennyire időszerű, mint napjainkban. A legváltozatosabb problémákkal kerülünk szembe kisgyermekeinket hallgatva: gyenge szókincs, artikulációs zavarok, lelki eredetű vagy motoros beszédritmikai eltérések, s a beszédészlelés és -értés hiányosságai, melyek már az olvasás, írás elsajátítását is veszélyeztethetik. Az óvodai környezet indirekt is fejleszt, de szükséges, hogy a tervezett tevékenységek körébe olyan játékokat is bevegyünk, melyek a jó hangulat felütésével nyelvi gondolkodásra, együttműködésre serkentik a kisgyermekeket.