Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel
Paraméterek
Szerző | Nagy Jenőné |
Cím | Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel |
Alcím | Alternatív óvodapedagógiai program – „Csak tiszta forrásból!” (4. kiadás) |
Kiadó | „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” Egyesület |
Kiadás éve | 2017 |
Terjedelem | 254 oldal |
Formátum | A/4, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 80840 0 0 |
Az „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” című óvodai program átfogja az óvodáskor teljes nevelő-fejlesztő munkáját, az Óvodai nevelés országos alapprogramja szerint készült alternatíva. A program alappillére kettős: az érzelmekre épít és a gyermek esztétikai tevékenységét, alkotó készségének fejlesztését hangsúlyozza. |
|
|
Leírás
Az „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” című óvodai program átfogja az óvodáskor teljes nevelő-fejlesztő munkáját, az Óvodai nevelés országos alapprogramja szerint készült alternatíva. A program alappillére kettős: az érzelmekre épít és a gyermek esztétikai tevékenységét, alkotó készségének fejlesztését hangsúlyozza. Az érzelmeknek – a fejlődéslélektani tanulmányaink és a gyakorlati tapasztalataink alapján – rendkívüli jelentősége van az óvodás gyermek életében. Tudjuk, hogy ez a kor a nagyfokú emocionális ingerlékenység, érzelmi labilitás, polarizált érzelmek kora. Ezen életkori sajátosságokat olyan szeretetteljes pedagógiával szeretnénk befolyásolni, melyben a gyermek érzelme differenciálódhat, az érzelmi állapotának tartóssága növekedhet, a gyermek érzelmi labilitása csökkenhet, megszelídülhet a végleteket mutató érzelmi reagálása, fokozódhat az érzelmek feletti uralkodás képessége, kialakulhat a gyermek gazdag érzelmi skálája, és megerősödhetnek a magasabb rendű érzelmek. A program másik alappillére a tevékeny óvodai élet megteremtése, melyben hangsúlyt kapnak a művészeti értékek, hogy a kreatív gondolkodási irányt megerősítsék. A divergens, kreatív gondolkodás megerősítése utat nyit a képzelőerő, alkotóerő kibontakoztatásának.
„Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” Egyesület, 2017.
Írta: Nagy Jenőné
Lektor: Forrai Katalin, Dr. Benis Mária, Krafcsik Istvánné, dr. Deme Tamás
Kapcsolódó kiadványok:
Hogyan gondozzuk a zenei tehetségígéreteket az óvodában?
Tehetségígéretek gondozásának elmélete és gyakorlata
A kreativitás játékos fejlesztése az óvodában
Varázskapu – Példák a vizuális nevelés és tehetségfejlesztés lehetőségeire 6 éves kortól
Tartalom
ELŐSZÓ
1. BEVEZETŐ A PROGRAM ELMÉLETI ALAPJAIRÓL
2. NEVELÉS A GYERMEKI SZÜKSÉGLETEK SZERINT, A MŰVÉSZETEK ESZKÖZEIVEL
2.1. Nevelés a gyermeki szükségletek szerint
2.2. A művészetek helye a gyermekek óvodai nevelésében
3. A PROGRAM CÉLFEJEZETE
3.1. Nevelési célok
3.2. A nevelés fő feladatai
3.3. A program rendszerábrája
4. A NEVELÉS KERETEI
4.1. Egészséges életmód alakítása
4.2. Érzelmi nevelés és társas kapcsolatok
4.3. A program ajánlott napirendje
5. A TEVÉKENYSÉG KERETEI
5.1. Néphagyományőrzés, jeles napok
5.2. Művészeti jeles napok
5.3. Hagyományos ünnepeink és rendezvényeink
6. A PROGRAM TEVÉKENYSÉGEI
6.1. Játék, játékba integrált tanulás
6.2. Vers, mese, dramatikus játék
6.3. Ének-zene, énekes játék, gyermektánc, zenehallgatás
6.4. Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
6.5. Mozgás, mozgásos játék
6.6. A környezet tevékeny megismertetése
6.7. Munkajellegű tevékenységek
7. KIEMELT DIFFERENCIÁLT FEJLESZTÉSEK
7.1. A gyermekek egyéni fejlesztése
7.2. A gyermekek tehetséggondozása
8. A PROGRAM KAPCSOLATRENDSZERE
9. AZ ALTERNATÍV PROGRAM ERŐFORRÁSAI
9.1. Személyi feltételek a program magas szintű megvalósításához
9.2. Speciális tárgyi feltételek a művészeti program megvalósításához
10. A PROGRAM SZAKMAI FEJLESZTÉSE AZ ORSZÁGOS EGYESÜLET SEGÍTSÉGÉVEL
11. A PROGRAM TERVEZÉSE, ELLENŐRZÉSE, ÉRTÉKELÉSE
11.1. A program szakmai működését tervező dokumentumok
11.2. Vezetői, szakmai ellenőrzések
11.3. Szakmai innovációk, fejlesztések és a szakmai belső értékelések ajánlott rendszere óvodáknak
11.4. Az óvodáknak ajánlott működtethető vezetési modell, nevelés- és tanulásszervezés
12. A MŰVÉSZETI PROGRAM KÉT NYELVEN MEGJELENŐ PROGRAMJAI
13. SZÁZ ÚT EGY GYERMEK MEGERŐSÍTÉSÉHEZ, ELISMERÉSÉHEZ, BÁTORÍTÁSÁHOZ
14. A NAGYSZÜLŐKKEL A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN IS EGYÜTTMŰKÖDÜNK!
FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM
MELLÉKLETEK
1. számú melléklet: A program óvodaképének elemzéséhez, fejlesztéséhez készült kategóriarendszeres megfigyelés
2. számú melléklet: A játéktevékenység évszaki tematikus tervezetének formanyomtatványa
3. számú melléklet: Vers, mese, dramatikus játék éves tervezetének és kéthetes tematikus tervének formanyomtatványai
4. számú melléklet: Ének-zene, énekes játék, gyermektánc, zenehallgatás éves tervezetének és vázlatának formanyomtatványai
5. számú melléklet: Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka éves tervezetének és vázlatának
formanyomtatványai
6. számú melléklet: Mozgás, mozgásos játékok éves tervezetének és vázlatának
formanyomtatványai
7. számú melléklet: A környezet tevékeny megismertetése éves tervezetének és kéthetes,
háromhetes tematikus terveinek formanyomtatványai
8. számú melléklet: Munkajellegű tevékenység évszaki tematikus tervezetének formanyomtatványa
9. számú melléklet: Komplex Gyermektükör, a gyermek fejlődését nyomon követő dokumentáció
10. számú melléklet: Az óvodapedagógiai programban meghatározott teendők, tevékenységek eredményeinek megfigyelése gyermekenként
11. számú melléklet: Az alternatív óvodapedagógiai program csoportnaplója