Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel

Paraméterek

Szerző Nagy Jenőné
Cím Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel
Alcím Alternatív óvodapedagógiai program – „Csak tiszta forrásból!” (4. kiadás)
Kiadó „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” Egyesület
Kiadás éve 2017
Terjedelem 254 oldal
Formátum A/4, ragasztókötött
ISBN 978 615 80840 0 0
Eredeti ár:
3.675 Ft

Az „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” című óvodai program átfogja az óvodáskor teljes nevelő-fejlesztő munkáját, az Óvodai nevelés országos alapprogramja szerint készült alternatíva. A program alappillére kettős: az érzelmekre épít és a gyermek esztétikai tevékenységét, alkotó készségének fejlesztését hangsúlyozza.

Leírás

Az „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” című óvodai program átfogja az óvodáskor teljes nevelő-fejlesztő munkáját, az Óvodai nevelés országos alapprogramja szerint készült alternatíva. A program alappillére kettős: az érzelmekre épít és a gyermek esztétikai tevékenységét, alkotó készségének fejlesztését hangsúlyozza. Az érzelmeknek – a fejlődéslélektani tanulmányaink és a gyakorlati tapasztalataink alapján – rendkívüli jelentősége van az óvodás gyermek életében. Tudjuk, hogy ez a kor a nagyfokú emocionális ingerlékenység, érzelmi labilitás, polarizált érzelmek kora. Ezen életkori sajátosságokat olyan szeretetteljes pedagógiával szeretnénk befolyásolni, melyben a gyermek érzelme differenciálódhat, az érzelmi állapotának tartóssága növekedhet, a gyermek érzelmi labilitása csökkenhet, megszelídülhet a végleteket mutató érzelmi reagálása, fokozódhat az érzelmek feletti uralkodás képessége, kialakulhat a gyermek gazdag érzelmi skálája, és megerősödhetnek a magasabb rendű érzelmek. A program másik alappillére a tevékeny óvodai élet megteremtése, melyben hangsúlyt kapnak a művészeti értékek, hogy a kreatív gondolkodási irányt megerősítsék. A divergens, kreatív gondolkodás megerősítése utat nyit a képzelőerő, alkotóerő kibontakoztatásának.

 

„Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” Egyesület, 2017.

Írta: Nagy Jenőné

Lektor: Forrai Katalin, Dr. Benis Mária, Krafcsik Istvánné, dr. Deme Tamás

 

Kapcsolódó kiadványok:

Hogyan gondozzuk a zenei tehetségígéreteket az óvodában?

Tehetségígéretek gondozásának elmélete és gyakorlata

A kreativitás játékos fejlesztése az óvodában

Varázskapu – Példák a vizuális nevelés és tehetségfejlesztés lehetőségeire 6 éves kortól

Tartalom

ELŐSZÓ

1. BEVEZETŐ A PROGRAM ELMÉLETI ALAPJAIRÓL

2. NEVELÉS A GYERMEKI SZÜKSÉGLETEK SZERINT, A MŰVÉSZETEK ESZKÖZEIVEL

2.1. Nevelés a gyermeki szükségletek szerint

2.2. A művészetek helye a gyermekek óvodai nevelésében

3. A PROGRAM CÉLFEJEZETE

3.1. Nevelési célok

3.2. A nevelés fő feladatai

3.3. A program rendszerábrája

4. A NEVELÉS KERETEI

4.1. Egészséges életmód alakítása

4.2. Érzelmi nevelés és társas kapcsolatok

4.3. A program ajánlott napirendje

5. A TEVÉKENYSÉG KERETEI

5.1. Néphagyományőrzés, jeles napok

5.2. Művészeti jeles napok

5.3. Hagyományos ünnepeink és rendezvényeink

6. A PROGRAM TEVÉKENYSÉGEI

6.1. Játék, játékba integrált tanulás

6.2. Vers, mese, dramatikus játék

6.3. Ének-zene, énekes játék, gyermektánc, zenehallgatás

6.4. Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka

6.5. Mozgás, mozgásos játék

6.6. A környezet tevékeny megismertetése

6.7. Munkajellegű tevékenységek

7. KIEMELT DIFFERENCIÁLT FEJLESZTÉSEK

7.1. A gyermekek egyéni fejlesztése

7.2. A gyermekek tehetséggondozása

8. A PROGRAM KAPCSOLATRENDSZERE

9. AZ ALTERNATÍV PROGRAM ERŐFORRÁSAI

9.1. Személyi feltételek a program magas szintű megvalósításához

9.2. Speciális tárgyi feltételek a művészeti program megvalósításához

10. A PROGRAM SZAKMAI FEJLESZTÉSE AZ ORSZÁGOS EGYESÜLET SEGÍTSÉGÉVEL

11. A PROGRAM TERVEZÉSE, ELLENŐRZÉSE, ÉRTÉKELÉSE

11.1. A program szakmai működését tervező dokumentumok

11.2. Vezetői, szakmai ellenőrzések

11.3. Szakmai innovációk, fejlesztések és a szakmai belső értékelések ajánlott rendszere óvodáknak

11.4. Az óvodáknak ajánlott működtethető vezetési modell, nevelés- és tanulásszervezés

12. A MŰVÉSZETI PROGRAM KÉT NYELVEN MEGJELENŐ PROGRAMJAI

13. SZÁZ ÚT EGY GYERMEK MEGERŐSÍTÉSÉHEZ, ELISMERÉSÉHEZ, BÁTORÍTÁSÁHOZ

14. A NAGYSZÜLŐKKEL A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN IS EGYÜTTMŰKÖDÜNK!

FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM

MELLÉKLETEK

1. számú melléklet: A program óvodaképének elemzéséhez, fejlesztéséhez készült kategóriarendszeres megfigyelés

2. számú melléklet: A játéktevékenység évszaki tematikus tervezetének formanyomtatványa

3. számú melléklet: Vers, mese, dramatikus játék éves tervezetének és kéthetes tematikus tervének formanyomtatványai

4. számú melléklet: Ének-zene, énekes játék, gyermektánc, zenehallgatás éves tervezetének és vázlatának formanyomtatványai

5. számú melléklet: Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka éves tervezetének és vázlatának

formanyomtatványai

6. számú melléklet: Mozgás, mozgásos játékok éves tervezetének és vázlatának

formanyomtatványai

7. számú melléklet: A környezet tevékeny megismertetése éves tervezetének és kéthetes,

háromhetes tematikus terveinek formanyomtatványai

8. számú melléklet: Munkajellegű tevékenység évszaki tematikus tervezetének formanyomtatványa

9. számú melléklet: Komplex Gyermektükör, a gyermek fejlődését nyomon követő dokumentáció

10. számú melléklet: Az óvodapedagógiai programban meghatározott teendők, tevékenységek eredményeinek megfigyelése gyermekenként

11. számú melléklet: Az alternatív óvodapedagógiai program csoportnaplója