Ovis fürkésző
Paraméterek
Szerző | Pozsár Éva – Havlikné Rácz Andrea |
Cím | Ovis fürkésző |
Alcím | Játékos, komplex fejlődéssegítő rendszer (Módszertani kézikönyv) |
Kiadó | Mozaik Kiadó |
Kiadás éve | 2024 |
Terjedelem | 128 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 697 998 0 |
Az Ovis fürkésző komplex fejlődéssegítő rendszer új típusú eszköz az óvodai pedagógiai munkában. Célja az egyénre szabott, differenciált fejlesztés támogatása. A kézikönyvben a tizenegyféle fejlesztési és nevelési terület elméleti áttekintését az eszközkészlet bemutatása, majd a három szintre kidolgozott játékleírások követik. A kötet végén mintatervek segítik a gyakorlati alkalmazást. |
|
|
Leírás
Az Ovis fürkésző komplex fejlődéssegítő rendszer új típusú eszköz az óvodai pedagógiai munkában. Célja az egyénre szabott, differenciált fejlesztés támogatása.
Hatékony megoldást kínál az alábbi területeken:
– Tartalomba ágyazott készségfejlesztés
– Adaptív nevelés megvalósítása
– Az óvodai egyéni fejlesztés korszerű megtervezése és megszervezése
– A következő fejlődési fok meghatározása a gyerekek számára
– A kiscsoport tagjainak párhuzamos és differenciált tevékenykedtetése
– A tudás lehorgonyzása játékos, cselekvő tanulással és a hozzá kapcsolódó beszélgetésekkel
A kézikönyvben a tizenegyféle fejlesztési és nevelési terület elméleti áttekintését az eszközkészlet bemutatása, majd a három szintre kidolgozott játékleírások követik. A kötet végén mintatervek segítik a gyakorlati alkalmazást. A játékkészletben lévő pedagóguskártyák megkönnyítik a tevékenységek irányítását. A módszertani kézikönyv és a fejlődéssegítő eszközkészlet egységes rendszert alkotnak.
Mozaik Kiadó, 2024.
MS-9360
Írta: Pozsár Éva – Havlikné Rácz Andrea
Tudományos lektor: Dr. Korom Erzsébet
Szakmai lektor: Imre Ágnes
Tartalom
Bevezető
1. Elméleti áttekintés
Értelmi fejlődés óvodáskorban
A gondolkodásfejlődés jellemzői
Ismeretszerzés, fogalmi fejlődés, fogalomtanítás
Nyelvi hátrányok
A készség és képesség jellegű tudás fejlődése
Az Ovis Fürkésző játékaival fejleszthető készségek és nevelési területek jellemzői, fejlődési sajátosságai
Ismeretelsajátítás és képességfejlesztés az egyéni sajátosságok figyelembevételével
A tudás lehorgonyzása
Tartalomba ágyazott fejlesztés
Az adaptív nevelés
A játék és a tanulás kapcsolata
2. Az Ovis Fürkésző mint fejlődéssegítő rendszer
A játékgyűjteményben szereplő játékok
Az eszközkészlet elemei
Módszertani javaslatok a játékkészlet használatához
3. Játékgyűjtemény
A beszédhanghallás fejlesztése
1. Egy kép – egy hang
2. Hangkereső
Hallás utáni szövegértés, szóbeli szövegalkotás
3. Történetek így is, úgy is
4. A nap szava
Fogalmi fejlesztés, a fogalmi struktúra kiépítése
5. Gombozó
A relációszókincs fejlesztése
6. Képfürkésző
A vizuális észlelés fejlesztése
7. Sasszem játék
8. Formakereső
9. Rendezd sorba, és mesélj!
A tapasztalati következtetés fejlesztése
10. Én kezdem, te folytatod!
A tapasztalati összefüggés megértésének fejlesztése
11. Kíváncsiskodó
A számolási készség fejlesztése
12. Számnyomozó
Érzések, érzelmek felismerése
13. Ki mit érez?
Az erkölcsi érzék fejlesztése
14. Mi a véleményed?
Fenntarthatóságra nevelés
15. Keresd Ollit!
4. Mintatervek
Tematikus terv
Javaslataink a helyszíni megfigyelések tervezéséhez, szervezéséhez
Javaslatok a helyszíni megfigyelések megvalósításához
Tevékenységtervek
Tevékenységterv 1.
Tevékenységterv 2.
Tevékenységterv 3.
Egyéni fejlesztés tervezése
A megfigyelések tapasztalatai
Pedagógiai diagnózis
Egyéni fejlesztési terv
5. Melléklet
A Szegedi család bemutatása
Történetek
Irodalom