Összehasonlító konduktív pedagógia
Paraméterek
Szerző | Hári Mária |
Cím | Összehasonlító konduktív pedagógia |
Alcím | 2., bővített kiadás |
Kiadó | MPANNI |
Kiadás éve | 2008 |
Terjedelem | 224 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 00 8572 4 |
Eredeti ár:
4.400 Ft
Az Összehasonlító konduktív pedagógia korábbi (1998) kiadása után most újabb formában kerül az olvasóihoz. Az új kiadás egyes kiegészítésekkel és anyagának felépítésében módosult. |
|
|
Leírás
Az Összehasonlító konduktív pedagógia korábbi (1998) kiadása után most újabb formában kerül az olvasóihoz. Az új kiadás egyes kiegészítésekkel és anyagának felépítésében módosult. A konduktív nevelési (konduktív pedagógiai) rendszer több éves elméleti és gyakorlati tanulmányozását követően, célunk most kitekintés a különböző egyéb szemléletekre, módszerekre, látókörünk kiszélesítése. A konduktív nevelés jellegzetességénél, komplexitásánál fogva sok diszciplína összetevőivel hasonlatosakat tartalmaz, esetleg más összefüggésekben. Megismerünk ortopédiai, neurofiziológiai orientációjú, pszichomotoros- és csoportterápiákat, megismerkedünk a humanisztikus és a kognitív pszichológia hatásaival, relaxációs technikákkal, a pedagógiai szemlélet-változásokkal, valamint egyes, az észlelés, a beszéd tanulásával foglalkozó eljárások alapelveivel. Érdekes a konduktív nevelési rendszer alapelveinek és gyakorlatának ezen szemléletek és módszerek tükrében történő megismételt tárgyalása. Rögtön meg kell állapítanunk, hogy a konduktív pedagógiához hasonlóan, egységként működő intézményt másutt nem találunk, a világon mindenütt felosztották a rehabilitáció feladatait és megkülönböztetnek orvosi‚ pedagógiai és szociális rehabilitációt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy rehabilitációs intézmény több szakminisztérium felügyelete alá tartozik, több helyről kapja az ellátását és különböző képzettségű, egymástól független szakemberek oldják meg a rehabilitáció feladatait. A mozgássérültek orvosi rehabilitációját régebben elsősorban ortopédek irányították, ma a központi idegrendszeri eredetűen sérültek orvosi rehabilitációját inkább neurológusok, gyermekneurológusok irányítják. A pedagógiai rehabilitáció alatt az alsófokú, középfokú és szakoktatást értik, illetve azt az oktatást, amelyet a gyógypedagógia nyújt. A szociális rehabilitáció elsősorban rokkantjáradék, nyugdíj odaítéléséből, segédeszközök, lakás, esetleg védett munka biztosításából állt. Az idők folyamán talán a legnagyobb változás a szociális rehabilitáció területén észlelhető. Változott a rehabilitációval kapcsolatos szemlélet: az integráció, szegregáció, normalizáció, inkluzió, valamint a fogyatékos, hátrányos helyzetű, rokkant, diszfunkciós fogalmak váltak ismeretessé vagy nyertek más, új tartalmat. Az orvosi és pedagógiai rehabilitáció szociális orientációjúvá vált.
SE Pető András Kar, 2008.
Írta: Hári Mária
Lektor: Peja Márta
További könyvek a témában:
Tartalom
BEVEZETÉS
A MOZGÁSSÉRÜLTEK ORVOSI REHABILITÁCIÓJA
SPECIÁLIS PEDAGÓGIAI JELLEGŰ MEGKÖZELÍTÉSEK
ÓKOR
KÖZÉPKOR
AZ ÚJKOR, A RENESZÁNSZ, A HUMANIZMUS
A XVII. SZÁZAD EMPIRIZMUSA ÉS RACIONALIZMUSA
XVIII. SZÁZAD
Rousseau
Basedow
Pestalozzi
XIX. SZÁZAD
Fröbel
Schreber
Itard
Seguin
Guts Muths
Jahn
Ling
A XX. SZÁZAD ELSŐ NEGYEDE
Torna
Az oktatás humanisztikus megközelítése
Az új nevelés, pszichoedukáció
A XX. SZÁZAD MÁSODIK NEGYEDE
Freinet
Montessori
Decroly
Ferri
Steiner
Pavlov
Bechterew
Watson
Thorndike
Skinner
Eysenck
Behaviorizmus
AZ ANALITIKUS TORNA
A SZINTETIKUS TORNA
Drobil
AZ IZOMTORNA KRITIKÁJA
AZ IZOMZAT FIZIKAI TULAJDONSÁGAINAK FELHASZNÁLÁSA
Förster
Deaver
PHELPS
Francia módszerek
KABAT
ROOD
FAY
DOMAN-DELACATO
VOJTA
BOBATH
Pszichoszomatikus szemlélet
Emocionális motívumok
A csoporthatás kihasználása a nevelésben és gyógyításban egyaránt
A pszichomotoros torna elemei
Del Sarte
EURHYTHMIA
Jacques-Dalcrose
Eutónia, G.Alexander
Testkultúra, kifejező-torna, Bode
Térgimnasztika, táncírás, Laban
PSZICHOTONIKUS REEDUKÁCIÓ
Orff
Kodály
Nordoff Robins
CSOPORTOS FOGLALKOZÁSOK A PSZICHOTERÁPIA TERÜLETÉN
CSOPORTTERÁPIÁK AZ EMOCIONÁLIS HATÁS ÉS AZ AKTIVITÁS FELHASZNÁLÁSÁVAL
Moreno
Lewin
Berne
Goldstein
Perls
PSZICHOANALITIKUS JELLEGŰ CSOPORTTERÁPIÁK
AZ ALAKLÉLEKTANI IRÁNYZAT
A TUDATALATTI ÉS A TUDAT PSZICHOLÓGIÁJA
A tudatalatti
A fenomenológia
A KÖZBENSŐ TÉNYEZŐ, A TANULÁS KOGNITÍV ASPEKTUSA
Alexander
Feldenkrais
Spazmus elleni eljárások
Schultz
Jacobson
Individuálpszichológia
Logoterápia
A humanisztikus pszichológiák
Piaget
Vigotszkij
A kognitív nevelés, metakognitív intervenció
Feuerstein
Bruner
Dinamikus értékelés
Frostig
Képességfejlesztés – ability training
Frostig-féle látási észlelés fejlődési teszt
A szenzomotorikus fejlődés
A fejlődés szekvenciái
Ayres
Ayres gyermekközpontú foglalkozási-, fizio-, beszéd- és nyelv-terápiája
Luria
NEUROHABILITÁCÓ
Katona
ÚJABBAN ISMERTETETT KEZELÉSMÓDOK
KONDUKTÍV NEVELÉS
AZ INDIREKT MEGKÖZELÍTÉS
ORTHOFUNKCIÓS SPONTANEITÁS
A helytelen és helyes intendálás
Az ellenőrzött input
A tanultak transzferje
Az aktív tanulás szükségessége
A cselekvés neurofiziológiája, intenció, cél
Az intenció idegi korrelátuma
RENDSZER JELLEG. PROGRAM
A FACILITÁCIÓ
Az intendálás
A ritmikus intendálás hatásai
A beszéd sokirányú segítő hatása
Az ideomotor effektus .
A MEGFIGYELÉS, VIZSGÁLAT
Viselkedés
Hallás, látás, beszédértés, beszéd
Észlelés
A mozgás konduktív megfigyelése (feladatsor végzése során)
Általános megfigyelés
Fekve
Helyzetváltoztatási funkciók
Ülés
Állás, járás
JEGYZETEK
FELHASZNÁLT ÉS AJÁNLOTT IRODALOM
NÉV- ÉS TÁRGYMUTATÓ