Okos, de szétszórt
Paraméterek
Szerző | Peg Dawson – Richard Guare |
Cím | Okos, de szétszórt |
Alcím | A végrehajtó funkciók fejlesztése |
Kiadó | Kulcslyuk Kiadó |
Kiadás éve | 2024 |
Terjedelem | 376 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 6471 47 5 |
Ez a könyv bemutatja, hogyan segíthetünk gyermekünk végrehajtó funkcióinak fejlesztésében, hogy jobban boldoguljon azokkal a helyzetekkel és feladatokkal, amelyekkel küszködik. Így sok nehézségtől és szenvedéstől kímélhetjük meg őt az elkövetkező években. Ha már óvodás vagy általános iskolás korban elkezdünk dolgozni a problémákon, mire középiskolába kerül, jobb önuralommal, döntéshozatali és problémamegoldó készséggel lesz felvértezve, mint amiről most álmodni mernénk. |
|
|
Leírás
A gyerekünk okos, jó képességű, ezt világosan látjuk, és a környezetünk is visszaigazolja. De akkor hogyan lehetséges, hogy annyit küszködik a mindennapi élet feladataival? Miért felejt el és veszít el rendszeresen dolgokat? Miért nem képes tíz másodpercnél tovább nyugton ülni? Miért nem tud rendet tartani a szobájában és a holmijai között? Miért kezeli olyan rosszul a váratlan helyzeteket? Miért borul ki annyira, vagy válik agresszívvé, ha valami nem úgy történik, ahogy szeretné? Miért képtelen valamit türelmesen kivárni, vagy egy folyamatot következetesen végig vinni? Miért nem tudja tartani magát a tervekhez és a szabályokhoz?
Az esetek elsöprő többségében nem azért, mert fütyül a kéréseinkre, és direkt bosszantani akar minket. Hanem azért, mert az általunk kívánt dolgok megvalósításához szükséges készségei még nem elég fejlettek. (Ezért nem segít ilyenkor a kérlelés, az alkudozás, a fenyegetés és a büntetés sem – hiszen, ha valamire még nem képes, akkor mindegy, milyen nyomást gyakorlunk rá, nem tudja megcsinálni.) A legtöbb szétszórt, de okos gyerek nélkülöz bizonyos gondolkodási szokásokat, amelyeket végrehajtó funkcióknak nevezünk, vagy lemaradásban van azok fejlődése terén. Ezek azok az alapvető kognitív készségek, amelyek a feladatok végrehajtásához (és az iskolai, otthoni és kortárscsoport elvárta követelményekkel való megbirkózáshoz) szükségesek: szervezés, tervezés, feladatkezdés és feladatnál maradás, impulzuskontroll, érzelemszabályozás, alkalmazkodóképesség és reziliencia.
Szerencsére van mit tenni. Ez a könyv bemutatja, hogyan segíthetünk gyermekünk végrehajtó funkcióinak fejlesztésében, hogy jobban boldoguljon azokkal a helyzetekkel és feladatokkal, amelyekkel küszködik. Így sok nehézségtől és szenvedéstől kímélhetjük meg őt az elkövetkező években. Ha már óvodás vagy általános iskolás korban elkezdünk dolgozni a problémákon, mire középiskolába kerül, jobb önuralommal, döntéshozatali és problémamegoldó készséggel lesz felvértezve, mint amiről most álmodni mernénk.
Rövid tesztek segítségével alkothatunk képet gyermekünk erősségeiről és gyengeségeiről, ami segít a beavatkozások lehetséges célpontjainak azonosításában. Ezután különböző testre szabható megközelítési módok közül választhatunk, és mindig rendelkezésre áll egy B terv is, amennyiben az A terv nem teljesen sikeres. A könyvben szereplő módszerek némi időt és következetességet igényelnek, de több tízezer szülő visszajelzései alapján kiválóan működnek, egyiket sem nehéz elsajátítani, sőt néhányat még szórakoztatónak is találhatunk.
A szerzők neuropszichológusok, a tanulási és figyelemzavarok nemzetközi elismertségű kutatói és szakértői.
Kulcslyuk Kiadó, 2024.
Írta: Dr. Peg Dawson – Dr. Richard Guare
Fordította: Füstös-Simon Zsuzsanna
Kapcsolódó témakör:
Tartalom
Bevezetés
A könyvről
Első rész
MI TESZI AZ OKOS GYEREKET SZÉTSZÓRTTÁ?
Hogyan lehet egy ilyen okos gyerek ennyire szétszórt?
A gyermek erősségeinek és gyengeségeinek meghatározása
Miért számítanak saját végrehajtó funkcióink erősségei és gyengesége?
A gyermek és a feladat összehangolása
Második rész
A SEGÍTSÉGET NYÚJTÓ ALAPOK MEGTEREMTÉSE
Tíz alapelv a gyermek végrehajtó funkcióinak fejlesztéséhez
A környezet megváltoztatása
A végrehajtó funkciók közvetlen tanítása
A gyermek motiválása a végrehajtó funkciók elsajátítására és gyakorlására
Harmadik rész
MINDENT ÖSSZEVETVE
Az előrehaladás megszervezése
Kész tervek a napi rutinok megtanításához
A válaszgátlás készségének felépítése
A munkamemória javítása
Az érzelemszabályozás fejlesztése
A fókuszált figyelem erősítése
A feladatkezelés megtanítása
Előrelépés, tervezés és prioritások meghatározása
A szervezettség fejlesztése
Az időgazdálkodás fejlesztése
A kognitív flexibilitás elősegítése
A célorientált kitartás növelése
A metakogníció fejlesztése
Amikor nem elég, amit teszünk
Együttműködés az iskolával
Mi vár ránk ezután?
Felhasznált irodalom