Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Elfogadom
Témakörök
Nyelv és identitás
3.000 Ft

Nyelv és identitás

3.000 Ft

A kötet tanulmányaiban a nyelvhasználat identitásformáló jelentősége kerül előtérbe, hiszen az önazonosság és a csoporthoz való kapcsolódás szempontjából meghatározó a nyelvi, ezáltal kulturális beágyazódás. Mind a nyelvhasználat minősége, mind a többnyelvűség esetében az anyanyelv és a többségi nyelv tanulása, használata, viszonyrendszere számos szociolingvisztikai és társadalmi kérdést vet fel.

Leírás

A kötet tanulmányaiban a nyelvhasználat identitásformáló jelentősége kerül előtérbe, hiszen az önazonosság és a csoporthoz való kapcsolódás szempontjából meghatározó a nyelvi, ezáltal kulturális beágyazódás. Mind a nyelvhasználat minősége, mind a többnyelvűség esetében az anyanyelv és a többségi nyelv tanulása, használata, viszonyrendszere számos szociolingvisztikai és társadalmi kérdést vet fel. A tanulmánykötet szerzői a nyelvhasználat és -tanulás számos aspektusát, valamint a nyelv és az identitás összefüggéseit elemzik. Szeretettel ajánljuk a kötetet a szociolingvisztika, a nyelvtanítás és a nyelvi identitás témakörei iránt érdeklődőknek.

 

Szerkesztette: Bakti Mária – Újvári Edit

Paraméterek

Szerző Bakti Mária – Újvári Edit
Cím Nyelv és identitás
Kiadó Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó
Kiadás éve 2020
Terjedelem 155 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 5946 25 7

Tartalom

Előszó

I. NYELVHASZNÁLAT ÉS ETNIKAI IDENTITÁS

Drjenovszky Zsófia: Az indián nyelv szerepe az identitás megőrzésében

Mayer Zsófia: Lehetőségek a magyar identitás megőrzésére a határon túli magyar gyermekek körében

Pravikova, Liudmila: Ethnic identity and metaphor in the process of linguistic deteriorization

Sermann Eszter: A Neoloteca katalán terminológiai adatbázis mint a nyelvi identitás kifejezésének eszköze

Tuska Tünde: Sztereotípiák és előítéletek kutatása a magyarországi szlovák származású egyetemi hallgatók körében

Wéber Péter: Identitástudat és anyanyelv a magyarországi románok esetében

II. A NYELVI ÉS CSOPORTIDENTITÁS KÜLÖNBÖZŐ ASPEKTUSAI

Bakti Mária: Identitás a két tanítási nyelvű általános iskolai oktatásban

Bernáth András: Nyelv és identitás Shakespeare V. Henrik című történelmi drámájában

Csetényi Korinna: Az emberi identitás mibenléte egy fantasztikum uralta világban. Richard Matheson: Legenda vagyok

Már Orsolya: Azonos korú magyar és roma gyerekek nyelvhasználati sajátosságai

Svastics Carmen: „...[É]s megmondom, ki vagy”. a fogyatékossággal élő emberek lehetséges identitáskonstrukciói

Szirmai Éva: Bevállaltuk a felvállalhatót… Nyelvhasználat és politikai identitás

Szerzői életrajzok