Leírás
A sorozat VIII. része is a gyermekek mindenekfelett álló érdekében készült, hiszen az ilyen tevékenységszervezésekben a gyermekek jól érzik magukat, és ennek érzelmi sugarai minden velük foglalkozó felnőttet átölelnek.
Mi mindentől különleges ez az óvodapedagógiai kézikönyv?
• Két témát dolgozunk fel (nyár és ősz) négyféle megoldásban.
• A csatolt DVD segít betekinteni a gyermekek élménydús napjaiba és annak megszervezésébe.
• A közölt dokumentumok mintát és segítséget adnak a tervezéshez.
• Sokoldalú ötleteket ad, amelyek megkönnyítik helyi lehetőségeink átgondolását, és bő repertoárt biztosítanak az adaptáláshoz, így azokat saját óvodai életünkhöz igazíthatjuk.
A Nyári élet úgy, mintha nyaralnánk című fejezetben kétféle nyáriélet-szervezéssel ismerkedhetünk meg. Tudjuk, mindig, ha eljő a nyár, a szülők gondban vannak, hogyan szervezzék meg a szünidőt gyermekeik számára. A nevelési évnek vége van. Az iskolák és az óvodák bezárnak, s a gyerekek alig várják, hogy szabadon tevékenykedjenek. Vajon hogyan lehet erre az időszakra olyan elfoglaltságokat szervezni, amelyekben a gyermekek jól érzik magukat, és amelyekben átélhetik a társas öröm felemelő érzését és egymástól töltekezve élik meg a mindennapokat? És mindezt úgy, hogy a szüleik is megnyugtató biztonságban érezhessék gyermekeiket?
A Nyári élet az óvoda udvarán című fejezetben egy hagyományosan, összevont csoportokkal szervezett nyári program kerül bemutatásra. Az elfoglaltságok tervezéséhez és dokumentálásához korszerű mintát kapunk, és miután ehhez DVD-mellékletet is csatoltunk, a megvalósulás filmen is láthatóvá vált.
A DVD-n mindössze egy délelőtt tevékenységrepertoárjának sokszínűsége tekinthető meg. Mégis, aki megtekinti, elámul:
• a gyerekek örömteli, nyaralási élményt adó foglalatosságain,
• az óvoda saját, egyéni lehetőségeinek ilyen ötletes kihasználásán,
• az óvodapedagógusok és a dajka nyugodt, a gyerekekkel elmélyülten játszó, velük együtt élő kapcsolatán.
A Nyári néptánctábor című fejezet egy egyhetes szervezésű, gazdag program ütemtervét adja közre. A tábori élet minden napjának teljes napirendje megtervezésre került, amelyhez reflexió is csatlakozott. A benne meg jelenő képek hűen tükrözik a tábori élet örömeit és alkotásait. A részletes tervezésben komoly segítséget jelent az eszközök és képességfejlesztés megadása is, valamint a tevékenységek megadása pontos hivatkozásokkal.
Az Őszi élet tervei örömteli tevékenységekkel című fejezet már készülődik a következő nevelési év első negyedére. Két tervezési-szervezési módot emeltünk ki:
• az egyik projektmódszer alkalmazására íródott,
• a másik tématervként funkcionál.
Mindkettő sajátos, bevált tervezési módban került dokumentálásra. Így a kedves olvasó mindkétféle tervezéshez kaphat egy-egy korszerű mintát.
Lektor: Körmöci Katalin
Paraméterek
Sorozat | A gyermek mindenek felett álló érdekében |
Cím | Nyári és őszi élet az óvodában |
Alcím | DVD-melléklettel |
Kiadó | Sprint Kiadó - Óvodai Nevelés |
Kiadás éve | 2016 |
Terjedelem | 84 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 80305 3 3 |
Tartalom
I. Körmöci Katalin: Előszó és ajánlás
II. Nyári élet úgy, mintha nyaralnánk
II.1. Sinkovicsné Király Angéla: Nyári élet az óvoda udvarán (június 1.–augusztus 31.)
a) Az óvodánk bemutatása
b) Az óvodai nevelésünk feladatai (június 1.–augusztus 31.)
c) Nyári terv (Június 1.–augusztus 31.)
d) Tevékenységben megvalósuló tanulás
e) Napi terv
f) Napi kínált tevékenységek vázlata
II.2. Ilyés Ilona: Nyári néptánctábor (július 28.–augusztus 1.)
a) Előszó
b) 1. nap
c) 2. nap
d) 3. nap
e) 4. nap
f) 5. nap
„Gyorskép” a hét eseményeiről
Reflexió
III. Őszi élet tervei örömteli tevékenységekkel
III.1. Tekes Zsuzsanna: ŐSZ-projekt a Ficánka csoportban
Három hetet meghaladó projektünk bemutatása
a) Miért jó a projektmódszer
b) A projektszervezés folyamata
c) Célok kitűzése
d) Feladatok
e) Az előkészítés folyamata a gyerekek közreműködésével
f) Tevékenységterv
g) Tevékenységeink
h) Egy projekt értékei, ahogy én látom
i) A projekt értékelése
III.2. Ács Ildikó: Ősz tématerv
a) Ősz tématerv
b) Szőlő, szőlőszüretelés
c) Almaszedés
d) A tó
e) Márton-nap, Márton-napi néphagyományok