Örökség Könyvek
Az utóbbi másfél évtized szakmai, módszertani eredménye a táncoktatásban a konstruktív néptánc-pedagógia, amely keretében a gyermek (a fiatal, a felnőtt) az eddigi életvitele során felhalmozódott – mozdulatsorokban és mozdulatgyökökben keletkezett – mozgásdeficiteket pótolja. Ebből a szempontból mindegy, hogy az életkori szakaszok melyikében járnak a tanulni vágyók, mert ezeket az alapokat mindenképpen el kell sajátítani. Csupán a pedagógiai módszertan teszi elkülöníthetővé a különböző eljárásokat az eltérő életkori tényezők mentális, fizikai és lelki motiválásához.
A kiadvány az amatőr és a hivatásos színpadi táncművészet bármelyik táncműfajában koreografáló kollégák érdeklődésére számíthat, tartalmai jól adaptálhatóak a tánc minden egyes műfajában. A táncművészet felsőfokú képzésében részt vevő hallgatók is hasznosan forgathatják a könyvet, hiszen akár táncművészként, akár pedagógusként is kerülhetnek olyan helyzetbe, ahol az elvégzett munka összegzését egy koreográfia jelenti. Hasznos olvasmány lehet az alapfokú és a középfokú művészetoktatás mestereinek és növendékeinek is, hiszen kiindulási alapja lehet jövőbeli hivatásuknak, speciális érdeklődésüknek. Mindezeken túl az általános, az emberi műveltséggel kapcsolatos tartalmai alapján a laikus közönség is érdeklődéssel forgathatja a könyvet.
A könyv ízelítőt ad abból, amit Lévai Péter, a Magyar Táncművészeti Főiskola adjunktusa az elmúlt 15 év folyamán ötletekben és gyakorlatban felhalmozott a magyar néptánc verbunkos típusának tanítási módszertanáról. (CD-melléklettel)
Az olvasó egy hiánypótló kötetet tart a kezében, hiszen a magyar táncházmozgalom bölcsőjének tekintett mezőségi település, Szék játékairól eddig mit sem tudtunk. Most egy több évtizednyi kutató és feldolgozó munka, egy szisztematikus gyűjtés tartalmas anyaga került kiadásra, fogalmazhatunk úgy is, hogy közkincs lett. (digitális kiegészítő hanganyaggal)
E módszertani kiadvány két részből áll. Első fele egy olyan tanulmány, amely a magyar népi játékok kutatástörténetével, eredetével és pedagógiai felhasználásának lehetőségeivel foglalkozik közel negyed évszázad tanítási tapasztalatára, néprajzi és játéktörténeti kutatásokra alapozva. Második fele bodrogközi játékokból álló adattár, amelynek anyaga főleg a szerző levéltári kutatásai és gyermekjáték-gyűjtései során került elő…
Nagyon fontos a táncpedagógusi munka során a táncosok öltöztetésre való nevelése, a jelmezek, viseletek kezelésének megtanítása is. A könyv a népviselet színpadra alkalmazásának és a néptánccsoportok színpadi öltöztetésének elméleti és módszertani kérdéseit tárgyalja.
A Sárköz, ez a gyönyörű földrajzi vidék és annak speciális tánchagyománya mindig is nagy divatnak örvendett a magyarországi táncosok körében, és természetesen a táncpedagógiában is helyet kapott a megfelelő életkori sajátosságok figyelembe vételével.
Lévai Péter, a Magyar Táncművészeti Főiskola adjunktusa, a művészetoktatás Országos Szakmai Minősítő Testületének elnöke dolgozta ki a „Szökkenjünk-ugráljunk” elnevezésű ugrós-tánc modulrendszerű oktatás-módszertant. Ez az óravezetés a készség- és képességfejlesztés új lehetőségeit tárja fel a művészetoktatás területén.