Leírás
A nemzetnevelés gondolata egyidejű a modern nemzeteszme kialakulásával. Utóbbi folytonosan változó hangsúlyai újra és újra aktivizálják és aktualizálják a fogalmat is: a „nemzetnevelés” variációi és használatának intenzitása a változó kontextusokhoz kötött. Jelentéseinek felfejtése a mindenkori társadalmi-politikai viszonyok jobb megértéséhez kínálhat kulcsokat. E kötet három magyar nemzetnevelés-parafrázissal foglalkozik – egy pedagógus: Imre Sándor, egy oktatáspolitikus: Hóman Bálint és egy (párt)politikus: Gömbös Gyula terveivel –, melyek értelmezését és megértését a német területeken született hasonló elképzelések áttekintése segíti. A kiválasztott koncepciók egymás mellé helyezése olyan diszkurzív teret képez, mely nem csak az összehasonlítás és elemzés lehetőségét teremti meg, de segítségével dekódolhatók az egyes értelmezésekben hordozott – vagy épp elrejtett – mélyebb struktúrák és összefüggések is.
Írta: Dévényi Anna
Lektor: Vonyó József
Paraméterek
Szerző | Dévényi Anna |
Cím | Nemzetnevelés-parafrázisok |
Alcím | A nemzetépítéstől a hatalomkoncentrációig |
Kiadó | Kronosz Kiadó |
Kiadás éve | 2020 |
Terjedelem | 276 oldal |
Formátum | B/5, keménytáblás |
ISBN | 978 615 604 859 2 |
Tartalom
Bevezetés
I. ELŐZMÉNYEK ÉS KONTEXTUS: NEMZETNEVELÉS A NÉMET TERÜLETEKEN
Johann Gottlieb Fichte nemzetnevelés-koncepciója
A restauráció kora
A századforduló
A weimari köztársaság
Nevelés a nemzetiszocialista Németországban
Ernst Krieck és a nemzetpolitikai nevelés
A német nemzetnevelési koncepciók vizsgálatának tanulságai
II. A NEMZETNEVELÉS-KONCEPCIÓK ORIGÓJA: A KRÍZIS
III. IMRE SÁNDOR NEMZETNEVELÉS-KONCEPCIÓJA
Válsághelyzet és reformigények
A nemzetnevelés fogalma Imre Sándor koncepciójában
A nemzetnevelés jellemzői és feltételei
A nemzetnevelés céljai
Konkrét célok
Konkrét célok és meghatározásuk módja
Imre Sándor művelődéspolitikai javaslatai
Szervezeti reformjavaslatok
Tantervi reformjavaslatok
Reformkísérletek
Imre Sándor nemzetnevelés-koncepciójának korabeli recepciója
Imre Sándor nemzetnevelés-koncepciója – összegzés
IV. A NEMZETNEVELÉS GÖMBÖS GYULA POLITIKÁJÁBAN
Gömbös Gyula nézetei a válság gyökereiről és természetéről
A nemzetnevelés Gömbös fogalmi hálójában
Az új típusú állam és az „új típusú magyar ember”
Nemzetirányítás – propaganda – nevelés – nemzetnevelés
Kísérletek a nemzet nevelésére
A sajtó
A Nemzeti Egység Mozgalma
A tervek a megvalósulás mérlegén
A nemzetnevelés Gömbös Gyula politikájában – összegzés
V. A NEMZETNEVELÉS HÓMAN BÁLINT OKTATÁSPOLITIKÁJÁBAN
Hóman Bálint a válságról és a nemzetnevelés mibenlétéről
A nemzetnevelés szempontjai az iskolarendszer új szervezeti felépítésében
A szelekció kérdése
Az oktatásigazgatási reform
A nemzetnevelés a középiskolák szellemiségében és nevelési céljaiban
A hazafias nevelés
Az állampolgári nevelés
A társadalmi nevelés
A nemzetnevelési elvek érvényesítése a népiskolában
Az iskolán kívüli nemzetnevelés Hóman Bálint kultúrpolitikájában
A nemzetnevelés Hóman Bálint oktatáspolitikájában – összegzés
VI. NEMZETNEVELÉS-PARAFRÁZISOK – ÖSSZEGZÉS
VII. HISTORIOGRÁFIA ÉS FORRÁSADOTTSÁGOK
Felhasznált források és irodalom
Névmutató
Summary