Múzsák lázadása
Paraméterek
Szerző | Bordács Andrea |
Cím | Múzsák lázadása |
Alcím | Válogatott írások nőművészekről és női művészekről |
Kiadó | Savaria University Press |
Kiadás éve | 2021 |
Terjedelem | 234 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5753 68 8 |
Bordács Andrea kortárs művészettel foglalkozó szakember, akinek többek között az egyik kutatási területe a nőművészet. A tanulmánykötet azon tanulmányaiból válogat, melyek ezt a női nézőpontot vizsgálják. A kötet bevezetőjében definiálja, kiket is nevezünk nőművészeknek, mennyiben mások, mint a női művészek, majd áttekintést kapunk a női alkotók, de különösen a nőművészek különböző nemzedékeiről, melyiknek melyek voltak a céljai. |
|
|
Leírás
A 20. század első felében számottevően megnőtt a női művészhallgatók és alkotók száma, de szignifikáns változás a 60-as években születettek idején történt. Manapság, a 2000-es évektől összességében nemzetközi és hazai viszonylatban, illetve általában a felsőoktatásban is magasabb a női hallgatók aránya. Ez a tendencia a művészeti pályákra kiemelten jellemző, ezekben az intézményekben szignifikánsan felülreprezentáltak a nők. A kiadvány azért is fontos, mert ilyen típusú összeállítás magyar nyelven még nem olvasható, noha a művészeti egyetemeken ez fontos téma, vizsgaanyag, ráadásul rendszeres kiállítási szempont is. A tanulmányok mellett az idézett alkotók munkáinak reprodukció is láthatók. A kötetben a 20. század elejének fontos női alkotóiról (akik még nem voltak nőművészek) szóló írások is találhatók. A kortárs nemzetközi színtér fontos nőművészeiről, de legfőképp a magyar művészeti közeg női alkotóiról, a témáikról, a különböző időszakok, különösen a 2000-es évek nőművészeti tendenciáiról, arról, hogy milyen új témák merülnek fel ebben az időszakban.
Savaria University Press, 2021.
Írta: Bordács Andrea
Kapcsolódó témakör:
Tartalom
ELŐSZÓ
I. NEMZETKÖZI NŐMŰVÉSZEK
VISSZADOBOTT KÉPEK
Feminista avantgárd a 70-es években
A RÓZSÁK SIKOLYA
Az elles@centrepompidou és a Suttogások és sikolyok című nőművészeti kiállítások
LAOSZI ÉLETJÁTÉK
Marina Abramović: Az üresség nyolc leckéje
KOZMOSZ MAGÁNHASZNÁLATRA
Kiki Smith munkássága
ELRAGADTATÁS ÉS SZÉGYEN
Shirin Neshat Rapture és Zarin című videóművei
A TEKINTET NYELVÉN SZÓLNI
Shirin Neshat: Home of My Eyes, Roja
HOVÁ MÉSZ, T. E…?
Tracey Emin párbeszéde Egon Schielével
A MŰVÉSZETBEN AZ ÁLMOK VALÓRA VÁLNAK
Katarzyna Kozyra kiállítása
II. NŐI ALKOTÓK NŐI NÉZŐPONTTAL MAGYARORSZÁGON
MÚZSÁK LÁZADÁSA?
A második nem – magyarországi nőművészet 1960–2000
TABUK NÉLKÜL
Nőhelyzet a magyar képzőművészeti életben a 2000-es évektől
NYUGDÍJBA MENTEM, ÉVA
Gőbölyös Luca kiállítása
IMITÁCIÓ KRISZTI
Nagy Kriszta erotikus művei és temetése
KI VAN A KÉPEN?
Az elbeszélő én változásai Nagy Kriszta művein
XXL-ES GRÁCIÁK
Fajgerné Dudás Andrea Júlia hájprojektjei
A TÖKÉLETLENSÉG VONZÁSÁBAN
Erdei Krisztina: Antiglamour
A SZÁRNYATLAN PORVADÁSZ
Radák Eszter kiállítása
NŐI BARÁTOK, NŐI BARÁTSÁGOK
Vedres Ági fotósorozata
POLITIKA ZIPZÁRRAL ÉS GOMBOKKAL – 21. SZÁZADI FALISZŐNYEGEK
Boros Viola kiállítása
ALTERNATÍV VIRÁGKARNEVÁL
Boros Viola Saját Édenében
FRIDA ÉS ÉN Boros Viola Frida Kahlo-reflexiói
ÉN ÍROK, Ő ÍR, MI ÍRUNK
Uray-Szépfalvi Ágnes kiállítása
ÖN- ÉS TÁRSTEREMTÉS TÁNCCAL
A lélek és a tánc – Uray-Szépfalvi Ágnes kiállítása
A JÁTÉKOS
Tamási Klaudia Párosan szép című kiállítása
KI VAN A GARDRÓB MÉLYÉN?
Germán Fatime grafikái
HATÁRTALAN ÉN
Verebics Ágnes munkái
AZ ODAVARRT IDŐ
Imre Mariann: A mulandóság rögzítése
LÁGY APOKALIPSZIS
Soós Nóra munkái
KAPCSOLATHIÁNY
Balla Vivien, Gunics Dóra és Szederkényi Bella kiállítása
A KÉP MEGMOZDUL
Női történetek a rajztól az animációig
III. NŐI ALKOTÓK NŐI TÉMÁK NÉLKÜL
A GONDOLAT KÉPEI
Maurer Dóra fotói
PORCELÁNBA FORROTT EMLÉKEZET
Heller Zsuzsa kiállítása
JÁTSZD ÚJRA, SZEM!
Németh Hajnal képi világa
A MŰVÉSZET MINT TERÁPIA
Tarr Hajnalka munkái
MNÉMOSZÜNÉ 10. LÁNYA
Karina Horitz hibrid emlékei
AZ ILLÚZIÓ ILLÚZIÓJA
Babinszky Csilla: Visszafordítható folyamatok
LASSÚ ÉLET
Szabó Csilla fotográfiái
LÉGIES GEOMETRIA
Vilim Katalin képei
AZ ESETLEGESSÉG BÁJA
Juhász Dóra festményei
IV. NŐK A MÚLTBÓL
HÁBORÚ NŐI SZEMMEL
Gróf Erdődy Gyuláné gróf Széchenyi Emília, Kövesházi Kalmár Elza és Fábiánné Biczó Ilona I. világháború inspirálta művei
NŐI TESTÉLMÉNY – HIGGADT KÖNYÖRTELENSÉGGEL
Frida Kahlo – Remekművek a mexikóvárosi Museo Dolores Olmedóból
A SZENVTELENSÉG IGÉZETÉBEN
Az art déco ikonja: Tamara Lempicka
A TEKINTET HATALMA
Arc a vizuális művészetben, a tekintet szerepe a mű jelentésében
GALÉRIA