Művészettörténet III.
Paraméterek
Szerző | Pataki Gábor |
Cím | Művészettörténet III. |
Alcím | A nyolcosztályos gimnáziumok VII. osztályának, a 17 éveseknek ajánljuk |
Kiadó | Nemzeti Tankönyvkiadó |
Kiadás éve | 1999 |
Terjedelem | 224 oldal |
Formátum | B/5, keménytáblás |
ISBN | 963 19 0155 6 |
A szerző – tárgyának magas színvonalú ismerője, kutatója – olyan olvasmányos, történeti összefüggéseiben vizsgált XX. századi és kortárs művészeti jelenségeket vesz sorra, amelyek ismerete mentén korunk művészetét segít megismerni, érteni, értékelni. A nyolcosztályos gimnáziumok tanulóin kívül ajánljuk a négyosztályos gimnáziumok I-III. osztályosainak is, ahol nem műalkotások elemzését, hanem művészettörténetet tanítanak. |
|
|
Leírás
A Nemzeti Tankönyvkiadó a nyolcosztályos gimnáziumok számára tankönyvsorozatot jelentetett meg. A nyolcosztályos gimnáziumok programja szerint a vizuális kultúra tantárgya rajz–művészettörténet–népművészet. A Rajz és a Népművészet két-két kötete mellett a Művészettörténet könyvek első két kötetét Herendi Miklós művészettörténész, szobrászművész, középiskolai tanár írta. Az első kötet az őskortól a barokkig, a második kötet a francia barokktól az impresszionizmusig tárgyalja a művészettörténeti korokat. Az első kötetet az I-IV. osztályoknak, a másodikat az V-VI. osztályoknak szántuk, s első ízben 1994-ben, illetve 1996-ban jelentek meg tankönyvként. A zárókötetet, a VII. osztályoknak szólót Pataki Gábor művészettörténész, a Magyar Tudományos Akadémia Művészettörténeti Kutatócsoportjának igazgatóhelyettese, a hazai és egyetemes XX. századi és kortárs művészetek elismert tudósa írta. A kéziratot Sturcz János művészettörténész, a Képzőművészeti Főiskola docense lektorálta. A szerző – tárgyának magas színvonalú ismerője, kutatója – olyan olvasmányos, történeti összefüggéseiben vizsgált XX. századi és kortárs művészeti jelenségeket vesz sorra, amelyek ismerete mentén korunk művészetét segít megismerni, érteni, értékelni. A könyvbe műtárgyfotókat, korabeli helyszíni felvételek reprodukcióját, ritkán publikált képanyagot válogatott a szerző. E munkában kiváló muzeológusok, fotósok segítették. A könyv kiadása újszerű vállalkozás, mely – tekintettel tárgyára – elősegíti a Nemzeti alaptantervben is megfogalmazott kívánalmak megvalósulását.A nyolcosztályos gimnáziumok tanulóin kívül ajánljuk a négyosztályos gimnáziumok I-III. osztályosainak is, ahol nem műalkotások elemzését, hanem művészettörténetet tanítanak.
Nemzeti Tankönyvkiadó, 1999.
NT-13353
Írta: Pataki Gábor művészettörténész
Lektor: Sturcz János művészettörténész
Tartalom
A „stílusok álarcosbálja”: A historizmus
„Egy ágyban fekvő majom”: A modern művészet születése
A négy evangélista, a posztimpresszionizmus
Kitérő: a modern plasztika kezdetei
„Ki a szabadba!” Művésztelepek Európa-szerte
A nagybányai iskola
Szfinx a szent ligetben: A szimbolizmus
A szent tavasz: A szecesszió
A gödöllői művésztelep
Az avantgard első hulláma
Maszkok Árkádiában: a modern művészet új inspirációs forrásai
Röntgensugár és brómezüst: a modern művészet inspirációs forrásai
A modern művészet irányzatai
Portré zöld vonallal: a fauve-izmus
Kitárulkozások és összecsengések: az expresszionizmus
Tárgy, tér, környezet: a kubizmus
Az utak elváltak: a Nyolcak
Versenyautók a múzeumokkal szemben – a futurizmus
Avantgárd csörgősipkában – a dadaizmus
A szép, új világ igézetében: a nemzetközi konstruktivizmus
Lelki virág és képarchitektúra – a magyar aktivizmus művészete
A művészetek katedrálisától a kockaházig: a Bauhaus
Vízesésház és lakógép: a modern építészeti mozgalom
Csend és rend: klasszicizáló és szintetikus törekvések
Mélyfényűség és szorongás: A Gresham-kör és a két világháború közti magyar művészet néhány tendenciája
Hűvös mágia: a Neue Sachlichkeit, a metafizikus festészet és a rokoni jelenségek
A Római Iskola
Üdvözültek és „elfajzottak”: a diktatúrák művészete
Álom és ébrenlét – a szürrealizmus
A természet és a lélek mélyvilága: Picasso Guernicája és a 30-as évek művészete
Ikonok, tücskök és amőbák: Vajda János, Korniss Dezső és az Európai Iskola
Művészet 1945 után. Absztrakció mint világnyelv
Az absztrakt expresszionizmus az Egyesült Államokban
A lírai absztrakció, az informel, az art brut, a COBRA
Kilépés a képből: a pop art és a Nouveau Réalisme
A kiterjesztett művészet: a happeningek, akciók, performanszok, Fluxus
„Légy realista! Akard a lehetetlent!” A koncept és a land art
A festészet és a szobrászat új lehetőségei: a festészet utáni absztrakció, a minimál art, a hiperrealizmus
Művészet és technika: az op art és a kinetikus művészet, a modern építészet
Nyombiztosítás: a 70-es évek művészete
A posztmodern kora
„A kevesebb unalmas”: a posztmodern építészet
„Képéhség” – a transzavantgárd és új vad művészet
Szabadságmetaforák: magyar művészet 1948 után
Utószó: a szimulált szerencsemalac, kitekintés a kortárs művészetre
Kislexikon
Képek forrásjegyzéke