Rajz és vizuális kultúra
A hagyományos művészettörténeti szemlélet horizontális karakterű. A művészettörténész vizsgálódásának középpontjában nem maga a műalkotás, hanem a történelmi korszakhoz kapcsolódó stíluskorszak áll. Egy-egy általános probléma, egy-egy általános jellemvonás. A műalkotások pedig alátámasztják, demonstrálják ezeket a jellemvonásokat. Magáról a műről, az eredményről kevés szó esik. Sipos Endre könyve a vertikális műelemzés módszerét mutatja be. A vertikális műelemzés során nem csak a stíluskorszakokra jellemző ábrázolási sajátosságokra derül fény, hanem olyan egyéni mélylélektani mozzanatokra is, melyek eddig elrejtőztek a felületesen szemlélődő tekintetek elől. A vertikális műelemzés módszertanának bemutatása mellett a kötet 137 képzőművészeti alkotást, valamint azok elemzését is tartalmazza.
A harmónia dicsérete című művészetelméleti konferenciánk – mely az SZTE JGYPK Művészeti Intézet Rajz-Művészettörténeti Tanszéke által 2019. november 13–14-én került megrendezésre a Szegedi Akadémiai Bizottság székházában – és ennek tanulmánykötete jelen világunkban ismét létjogosultságot biztosít egy ma már háttérbe került, komplex fogalomnak és minőségnek, a harmóniának.
A művészeti nevelés célja, hogy az érzelmi érzékenyítés folyamatában minél gazdagabbá tegye a személyiséget. A művészet generációkon átívelő hidat képez. Az, hogy egy-egy korszak értékeiből mi marad fenn, mennyire vagyunk nyitottak a művészeti értékekre, abban kiemelkedő jelentősége van az oktatásnak. E kötet hiánypótló, napjaink művészeti nevelésének iskolai és iskolán kívüli helyzetét és szerepét tárja fel több dimenzióban.
A horvát tudós, művészetpedagógus, író az ember alkotta látnivaló nyelvtanának szabályait lenyűgöző ismeretanyagának sajátos csoportosításával, sokszor váratlan nézőpontú áttekintésével igyekszik világossá tenni olvasói számára.
Az adaptív oktatás lényege: olyan differenciált és egységes óraszervezés, óravezetés, amely a gyerekek tanulás szempontjából fontos egyéni sajátosságainak ismeretén alapul.
Barlangfestményekkel indul és Leonardo repülő emberének modelljével zárul ez a fantasztikus könyv, melyben alkotások készítésén keresztül ismerkedhetnek meg a különböző művészettörténeti korok legjellemzőbb sajátosságaival a 6-14 éves gyerekek. A kötet Beke Mari művészetpedagógus 77 magyar népi játék című könyvének folytatása.
A könyv nélkülözhetetlen összefoglaló mindazok számára, akik képi és szöveges üzenetek célba juttatásával foglalkoznak, és a kor igényeinek megfelelve saját szűkebb szakterületük ismeretén túl a vizuális kommunikáció tágabb összefüggéseit is meg szeretnék érteni.
Ha Galériánkban „sétálnak”, nem egyes korszakok vagy egy-egy művész életműve szerint csoportosított képek közt járnak, hanem a festészeti műalkotások tárgya, témái, a képeken megjelenő alakok vagy tájak kerülnek egy-egy fejezetbe. Úgy állítottuk össze a kötetet, hogy áttekintésével olvasóink képet kapjanak a magyar piktúra változatosságáról.
Ez a könyv elsősorban azoknak a középiskolás korú gyerekeknek és fiataloknak szól, akik szeretnének többet megtudni a modern magyar képzőművészetről. A kötet rendhagyó módon, 16 témán keresztül, olvasmányosan mutatja be az elmúlt 150 esztendő főbb művészeti irányzatait, valamint a festőket, szobrászokat foglalkoztató lényeges kérdéseket.
Az új Képek, mozgó képek, hangos képek tökéletes segédeszköz, hogy a 12-14 éves gyerekek megtanuljanak képeket, filmeket értelmezni, és ne csupán médiafogyasztók, hanem tudatos nézők és értelmezők legyenek.
A kötet a képalkotás formai szempontból megközelíthető részleteihez, a komponáláshoz fogalmaz meg tájékoztató jellegű észrevételeket, tanácsokat.
A kötet célja az, hogy további érveket fogalmazzon meg a médiaoktatás szükségessége mellett – de olyanokat, amelyek figyelembe veszik az időközben végbement változásokat is. Olyan módon próbálja végiggondolni a médiaoktatás célkitűzéseit, hogy abban tükröződjenek korunk kulturális változásai és a mai fiatalok tapasztalatai. Felvázol egy fogalmi keretrendszert, egy sor pedagógiai alapelvet és azt, hogyan illeszthető be a médiaoktatás a különféle tantárgyak kontextusába.
A könyv fontos útmutató azoknak, akik a témával szeretnének foglalkozni, a művészet- és természetkedvelők számára pedig a fotókhoz képest többet és mást, tanulságos ismereteket is nyújtó esztétikai élmény.
Az anatómiai atlasz tudományos alaposságú szakkönyv, képtáblái pedig önálló művészi értékű rajzok. Itthon és külföldön egyaránt nélkülözhetetlen kézikönyve a művészi oktatásnak, hasznos segítője a képzőművészeti alkotómunkának, de élvezettel forgatják lapjait a szép rajzok kedvelői is.
A konferencia elsődleges célkitűzése volt rávilágítani, feltérképezni azokat a lehetőségeket, megközelítési, oktatási módszereket, amelyek a jelen világban létjogosultságot tudnak biztosítani a művészeti gondolkodásnak, a művészetről való gondolkodásnak a felsőoktatásban, akár művészeti akár más szakterületi oktatási struktúrákban.
A szerző – tárgyának magas színvonalú ismerője, kutatója – olyan olvasmányos, történeti összefüggéseiben vizsgált XX. századi és kortárs művészeti jelenségeket vesz sorra, amelyek ismerete mentén korunk művészetét segít megismerni, érteni, értékelni. A nyolcosztályos gimnáziumok tanulóin kívül ajánljuk a négyosztályos gimnáziumok I-III. osztályosainak is, ahol nem műalkotások elemzését, hanem művészettörténetet tanítanak.
Az 5. osztályos kötetben a gyerekek a legegyszerűbb vizuális jelektől eljuthatnak a monokróm tónusozási technikákon át a mintázási feladatokig. A gyakorlatok megoldása során megismerkednek a művészettörténeti korszakok ábrázolási konvencióival is.
A hetedik osztályos kötet a plasztikai, a grafikai és a festészeti technikák elsajátítása közben az újkori művészet alkotásainak változatos, izgalmas világával ismertet meg.
A nyolcadik osztályos kötet a plasztikai, a grafikai és a festészeti technikák elsajátítása közben a 20. századi modern művészet és média alkotásainak változatos, izgalmas világával ismertet meg.
A tankönyvben a rajzi, művészeti feladatok szervesen összekapcsolódnak a magyar nyelv és irodalom, valamint a többi művészeti tárggyal (ének-zene, báb- és drámajáték, tánc). Ez a gyerekeknek élményszerűvé varázsolja a tanulást, a pedagógus számára pedig könnyedén feldolgozhatóvá teszi az elsajátítandó ismereteket.