Muszorgszkij dalai
Paraméterek
Szerző | Papp Márta |
Cím | Muszorgszkij dalai |
Kiadó | Editio Musica Budapest |
Kiadás éve | 2015 |
Terjedelem | 320 oldal |
Formátum | B/5, keménytáblás |
ISBN | 978 963 330 769 4 |
Papp Márta kötete nemcsak a magyar nyelvű, hanem a nemzetközi Muszorgszkij-irodalomban is páratlan: átfogó képet nyújt a komponista 66 darabból álló dalterméséről, részletesen elemzi a ciklusokat és az egyes dalokat, elhelyezi azokat a kor szellemi, művészeti és zenei áramlataiban, nem utolsósorban pedig valamennyiük szövegét közli eredeti nyelven és magyar fordításban. |
|
|
Leírás
Muszorgszkij dalai egyedülállóan teljes képet adnak a zeneszerzőről: az erős drámai vénájú, nagy színészi tehetségű, egy-egy figurát tökéletesen megjelenítő művészről, a lírai költőről, a finom színek, leheletnyi árnyalatok mesteréről, és nem utolsósorban a kompozícióit folyamatosan javító, precízen és aggályosan dolgozó alkotóról. Dalait tanulmányozva képet nyerhetünk Muszorgszkijról, az emberről, életének és egyéniségének változásairól, bepillanthatunk az intim szféra rejtett zugaiba. És dalait megismerve differenciált és árnyalt képet szegezhetünk szembe a köztudatban még mindig élő „zseniális dilettáns” portréjával, amely portré – ez a kortársak és az utókor ítélete – vörös orrú, zavaros tekintetű alkoholistaként jelenik meg Ilja Repin híres képén és részegen szunnyadó ároklakóként Venedikt Jerofejev nagyszerű Moszkva-Petuski regényében.
Papp Márta kötete nemcsak a magyar nyelvű, hanem a nemzetközi Muszorgszkij-irodalomban is páratlan: átfogó képet nyújt a komponista 66 darabból álló dalterméséről, részletesen elemzi a ciklusokat és az egyes dalokat, elhelyezi azokat a kor szellemi, művészeti és zenei áramlataiban, nem utolsósorban pedig valamennyiük szövegét közli eredeti nyelven és magyar fordításban, sőt a kottakiadások tévedéseit és sajtóhibáit is korrigálja. A szerző könyvét elsősorban a felsőfokú zenei intézmények hallgatóinak szánja, de haszonnal forgathatják azt az orosz történelemmel, irodalommal, művészettel foglalkozó kutatók, oktatók és diákok, valamint a hangversenyre járó, zenekedvelő közönség is.
Editio Musica Budapest, 2015.
Írta: Papp Márta
Lektor: Wilhelm András
Tartalom
Bevezetés
Muszorgszkij, a dalköltő
Dal, opera, hangszeres mű
A kiadásokról
Az orosz nevek átírása. Magyar címek és szövegfordítások
I. FEJEZET: A korai dalok
Az orosz hagyomány: románc és dal, parasztzene
A költői szövegek
Ajánlások
A párizsi kézirat
Szerzői átdolgozások: a korai dalok verziói
Tempójelzések, előadási utasítások
Az egyes dalokról
Falusi dal / Сельская песня (1857/1858) – Hol vagy, csillagocska / Где ты,
звёздочка (1866?), Nyikolaj Grekov
Mondd, miért, lelkem leánykám / Отчего, скажи, душа девица (1858)
Szívem vágya / Meines Herzens Sehnsucht (1858)
Víg óra / Весёлый час (1858/1859), Alekszej Kolcov
Szomorúan susogtak a lombok / Листья шумели уныло (1859), Alekszej Plescsejev
Mit érnek önnek a szerelmes szavak? / Что вам слова любви? (1860), Alekszandr Ammoszov
Sok termem és kertem van / Много есть у меня теремов и садов (1863), Alekszej Kolcov
Az öregember dala / Песнь старца (1863), Goethe, ford.
Ha találkozhatnék veled / Но если бы с тобою я встретиться могла (1863), Vaszilij Kurocskin
Saul dala a csata előtt / Песнь Саула перед боем (1863) – Saul király / Цар Саул (1871?)
Byron (ford. Pavel Kozlov)
Szelek fújnak, vad szelek / Дуют ветры, ветры буйные (1864), Alekszej Kolcov
Éj / Ночь (1864/1871?), Puskin
Kalisztratuska / Калистратушка – Kalisztrat / Калистрат (1864), Nyikolaj Nyekraszov
Imádság / Молитва (1865), Mihail Lermontov
A kitaszított / Отверженная (1865), Iván Golc-Miller
Bölcsődal Osztrovszkij „Vajdá”-jából / Колыбельная песня из „Воеводы” Островского (1865) – Aludj, aludj el, parasztfiú / Спи, усни, крестьянский сын (1871?), Alekszandr Osztrovszkij
Kicsikém / Малютка – Ó miért, hogy szemed néha / Ах, зачем твои глазки порою (1866), Alekszej Plescsejev
Vágyakozás / Желание (1866), Heine, ford. Lev Mej
Könnyeimből / Из слёз моих (1866), Heine, ford. Mihail Mihaljov
II. FEJEZET: A zeneszerzői beérés: dalok az 1860-as évek második felében
Gopak / Гопак – A kobzos / Кобзарь (1866), Tarasz Sevcsenko, ford. Lev Mej
Szávisna lelkem / Светик Савишна (1866), Muszorgszkij
Ó, te részeges fajdkakas! / Ах ты, пьяная тетеря! (1866), Muszorgszkij
A papnövendék / Семинарист (1866), Muszorgszkij
Zsidó dal / Еврейская песня (1867), Lev Mej
A csörgő szarka / Стрекотунья белобока (1867), Puskin
Gombaszedés / По грибы (1867), Lev Mej
Paraszti lakoma / Пирушка (1867), Alekszej Kolcov
A gézengúz / Озорник (1867), Muszorgszkij
A Don mentén kert virít / По над Доном сад цветёт (1867), Alekszej Kolcov
A kis árva / Сиротка (1868), Muszorgszkij
Jerjomuska bölcsődala / Колыбельная Ерёмушки (1868), Nyikolaj Nyekraszov
Gyermekdalocska / Детская песенка (1868), Lev Mej
Esti dalocska / Вечерняя песенка (1871)
A kecskebak / Козёл – Világi mese / Светская сказочка (1867/68), Muszorgszkij
A klasszikus / Классик (1867/68), Muszorgszkij
A mutatványosbódé / Раёк (1870), Muszorgszkij
A Csalán-hegy / Крапивная гора (1874, töredék), Muszorgszkij
III. FEJEZET: Ciklusok
Gyermekszoba / Детская – A nyaralóban / На даче, Muszorgszkij
Keletkezés
Fogadtatás
A dadával / С няней – A gyermek / Дитя (1868)
A sarokban / В углу (1870)
A bogár / Жук (1870)
A babával / С куклой (1870)
Esti ima / На сон грядущий (1870)
Matróz kandúr / Кот Матрос (1872)
Utazás nádparipán / Поехал на палочке (1872)
Napfény nélkül / Без солнца (1874), Arszenyij Golenyiscsev-Kutuzov
Keletkezés
Muszorgszkij és Golenyiscsev-Kutuzov kapcsolata
Fogadtatás
A versek
A ciklus harmóniavilága
A dalok formálása
A halál dalai és táncai / Песни и пляски смерти, Arszenyij Golenyiscsev-Kutuzov
Keletkezés, sorrend, kiadások
Hatások
Bölcsődal / Колыбельная (1875)
Szerenád / Серенада (1875)
Trepak / Трепак (1875)
A hadvezér / Полководец (1877)
IV. FEJEZET: A kései dalok
1874–1875
Az elfeledett / Забытый (1874), Arszenyij Golenyiscsev-Kutuzov
Gyászlevél / Надгробное письмо (1874, befejezetlen), Muszorgszkij
A meg nem értett / Непонятная (1875), Muszorgszkij
Dalok Alekszej Tolsztoj verseire (1877)
Nem Isten villámaként sújtott le a bánat / Не божиим громом горе ударило
Csendesen szállt fel a lélek a mennyei égbe / Горними тихо летела душа небесами
A Gőg / Спесь
Aj, illik-e legénynek lent fonni? / Ой, честь ли то молодцу лен прясти?
Eloszladozik, felszakadozik / Рассевается, расступается
1877–1879
Látomás / Видение (1877), Arszenyij Golenyiscsev-Kutuzov
A vándor / Странник (1878?), Rückert, ford. Alekszej Plescsejev
Mefisztó dala az Auerbach pincében / Песня Мефистофеля в погребке Ауербаха (1879), Goethe, ford. Alekszandr Sztrugovscsikov
A Dnyeperen / На Днепре (1879), Tarasz Sevcsenko, ford. Lev Mej
V. FEJEZET: Muszorgszkij dalművészete – visszatekintés
Radikális művészetszemlélet
Muszorgszkij dallamai
Sajátos többszólamúság, tonalitás és modalitás
Hagyományos és új formák
Daltípusok
A dalok előadásának közege
Előadói gyakorlat
Bibliográfia
Névmutató