Mozgásfejlődés
Paraméterek
Szerző | Farmosi István |
Cím | Mozgásfejlődés |
Alcím | Negyedik, bővített kiadás |
Kiadó | Flaccus Kiadó |
Kiadás éve | 2021 |
Terjedelem | 208 oldal |
Formátum | B/5, keménytáblás |
ISBN | 978 615 5278 20 4 |
Szerkezetében változatlanul, de bővebb tartalommal jelent meg Dr. Farmosi István Mozgásfejlődés című könyvének negyedik kiadása. Az óvóképzők, tanítóképzők és az általános iskolai tesnevelőtanár-képzés szakkönyve, továbbá a gyakorlatban tevékenykedő szakembereknek – pedagógusoknak, edzőknek, sport- és gyermekorvosoknak – nyújt hasznos ismereteket. |
|
|
Leírás
Szerkezetében változatlanul, de bővebb tartalommal jelent meg Dr. Farmosi István Mozgásfejlődés című könyvének negyedik kiadása. Az óvóképzők, tanítóképzők és az általános iskolai tesnevelőtanár-képzés szakkönyve, továbbá a gyakorlatban tevékenykedő szakembereknek – pedagógusoknak, edzőknek, sport- és gyermekorvosoknak – nyújt hasznos ismereteket. A szerző részletesen foglalkozik a motoros kutatással, a mozgásfejlődés életszakaszaival (az újszülöttkor, a csecsemőkor, a korai gyermekkor, az első gyermekkor, a második gyermekkor, a serdülőkor, az ifjúkor, felnőtt- és időskor motoros fejlődése), a mozgás biológiai feltételeivel (örökletes hatások, mozgatórendszer-idegrendszer fejlődése, testalkat, életkor), a kondicionálás (erő, gyorsaság, állóképesség, ízületi mozgékonyság) és a koordinációs képességek (kinesztetikus differenciáló képesség, térbeli tájékozódás, egyensúlyozás, ritmusképesség) fejlődésével, a mozgásfejlődés és a környezet (születési fejlettség, tápláltság, családnagyság, szociális státus stb.) összefüggéseivel.
Dr. Farmosi István nyugalmazott tudományos főmunkatárs, címzetes főiskolai tanár. Gyémántdiplomás. 1957-ben szerzett oklevelet a Testnevelési Főiskolán. Tanári pályáját Kaposváron kezdte, ahol különböző iskolatípusokban – általános- és középiskolába, majd főiskolán – 17 évig tanított. 1974-ben került a Testnevelési Főiskola Kutató Intézetébe. Itt az Edzéselméleti Osztály vezetője volt. 1979-ben az elsők között szerzett testnevelés doktori címet. 1996-ban az Orvostudományi Tanszék munkatársaként ment nyugdíjba. Az elmúlt több mint négy évtizedben megjelent publikációinak a száma meghaladja a kétszázat. Ebből mintegy hetven dolgozatát 190 esetben citálták hazai és nemzetközi folyóiratokban. Kilenc kollégája doktori munkáját segítette témavezetőként vagy opponensként. Nyugdíjasként is tanított a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karán, a korábbi években pedig részt vett a szarvasi Tessedik Sámuel Főiskola, valamint a szekszárdi Illyés Gyula Pedagógiai Főiskola posztgraduális képzésében is. Fő érdeklődési területe a mozgásfejlődés, a motoros tulajdonságok tanulmányozása az óvodás és kisiskolás évek alatt. Tagja a Magyar Sporttudományi Társaságnak és a Humánbiológusok Nemzetközi Szövetségének. Alapító tagja a Testnevelő Tanárok Országos Egyesületének és a Magyar Sporttudományi Társaságnak.
Flaccus Kiadó, 2021.
Írta: Dr. Farmosi István
Kapcsolódó kiadványok:
Tartalom
1. fejezet
Bevezető gondolatok
1.1. A mozgáskutatás hazai és nemzetközi történetének vázlata
1.2. A mozgásfejlődés fogalma
1.3. Fejlődéselméletek és fejlődési modellek
1.3.1. Fejlődéselméletek
1.3.2. Fejlődési modellek
1.4. A fejlődéstan alaptételei
1.5. Életszakaszok
1.6. A mozgásfejlődés szakaszai
2. fejezet
A mozgásfejlődés biológiai feltételei
2.1. Örökletes hatások a mozgásfejlődésben
2.2. A mozgatórendszer fejlődése
2.3. Az idegrendszer fejlődése
2.4. Az érzékszervek fejlődése
2.5. Mozgásfejlődés és testalkat
2.5.1. Testi fejlettség
2.5.2. Szomatotípus
2.5.3. Testösszetétel
2.5.4. Kövérség és motoros teljesítmény
2.6. Érés és motoros teljesítmény
3. fejezet
Az alapvető mozgásformák fejlődése
3.1. A magzat mozgásai
3.2. Az újszülött motoros fejlettsége (1–10 nap)
3.2.1. Az újszülött reflexei
3.2.2. Elemi mozgásminták
3.3. Mozgásfejlődés a csecsemőkorban (10 nap – 1 év)
3.3.1. Ajánlások a csecsemők mozgásfejlődésének elősegítéséhez
3.4. Mozgásfejlődés a korai gyermekkorban (1–3 év)
3.4.1 Ajánlások a mozgásfejlődés elősegítésére
3.5. Mozgásfejlődés az első gyermekkorban (4–7 év)
3.5.1. Az egyes mozgásformák továbbfejlődése
3.5.2. Következtetések a mozgásfejlődés elősegítéséhez
3.6. Mozgásfejlődés a második gyermekkorban (8–11/12 év)
3.6.1. A mozgásformák fejlődéséről
3.6.2. Motoros fejlettség az első és második gyermekkorban
3.6.3. Következtetések a mozgásfejlődés és a sportbeli képzés elősegítéséhez
3.7. Az alapvető mozgásformák fejlődési fázisai
3.8. Mozgásfejlődés a serdülőkorban (12/13–15/16 év)
3.8.1. Ajánlások a serdülőkori mozgásfejlődés segítéséhez
3.9. Az ifjúkor motoros viszonyai (16/17–20/21 év)
3.10. Motorium a felnőtt- és időskorban
3.10.1. A sportolók teljesítményfejlődése
3.10.2. Sport és élettartam
3.10.3. A nem sportolók motoros jellemzői
3.10.4. Az alapvető mozgásformák változása az időskor folyamán
3.10.5. Mozgással megoldandó rutinfeladatok
3.10.6. Az egyensúly megtartása és a rendszeres mozgás kapcsolata időskorban
3.10.7. A megbillenés és elesés
4. fejezet
A kondicionális és a koordinációs képességek fejlődése
4.1. Kondicionális képességek
4.1.1. Az erő fejlődése
4.1.2. A gyorsaság fejlődése
4.1.3. Az állóképesség fejlődése
4.1.4. Az ízületi mozgékonyság fejlődése
4.1.5. Adatok a fiatal sportolók képességfejlődéséhez
4.2. A koordinációs képességek fejlődése
4.2.1. A kinesztetikus differenciáló képesség
4.2.2. A térbeli tájékozódó képesség
4.2.3. Egyensúlyozó képesség
4.2.4. Ritmusképesség
4.2.5. A finommotorika fejlődése
4.3. A mozgásfejlődés érzékeny fázisai
4.3.1. Érzékeny fázisok a kondicionális és a koordinációs képességek fejlődésében
4.4. A motoros képességek szekuláris változása
5. fejezet
A mozgásfejlődés és a környezet összefüggései
5.1. Születéskori fejlettség, tápláltság
5.2. Környezeti hatások
5.2.1. Születési évszak
5.2.2. Születési sorrend – családnagyság
5.2.3. Szociális státus
5.2.4. Egyéb környezeti tényezők
Utószó
A kötet szerzője
A hivatkozott motoros tesztek leírása
Felhasznált- és hivatkozott szakirodalom
Névmutató