Montessori tipegő
Paraméterek
Szerző | Simone Davies |
Cím | Montessori tipegő |
Alcím | Kulcs a világ önálló felfedezéséhez |
Kiadó | Open Books |
Kiadás éve | 2022 |
Terjedelem | 256 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 572 205 1 |
Simone Davies tanácsai segítségével békés és nyugodt hangulatot teremthetsz otthonodban, és így a kis, bölcsis „gézengúzzal” az életet nem fárasztó feladatok sorozatának, hanem a felfedezés és kíváncsiság boldogító időszakának élheted meg. A Maria Montessori elveire épülő több száz gyakorlati ötlet segítségével ráébredhetsz, hogyan táplálhatod a kicsik természetes kíváncsiságát: a picibe vetett bizalomtól a rácsodálkozás élményének erősítéséig. |
|
|
Leírás
Simone Davies tanácsai segítségével békés és nyugodt hangulatot teremthetsz otthonodban, és így a kis, bölcsis „gézengúzzal” az életet nem fárasztó feladatok sorozatának, hanem a felfedezés és kíváncsiság boldogító időszakának élheted meg. A Maria Montessori elveire épülő több száz gyakorlati ötlet segítségével ráébredhetsz, hogyan táplálhatod a kicsik természetes kíváncsiságát: a picibe vetett bizalomtól a rácsodálkozás élményének erősítéséig. A könyv lépésről lépésre vezet rá azokra a rutinokra, amelyek gördülékenyebbé tehetik mindennapjaitokat, a fogmosástól a bilire szoktatásig, a testvérekkel való együttműködéstől a játékok elpakolásáig.
Milyen praktikus tanácsokkal szolgál a könyv?
o Maradj összeszedett akkor is, amikor gyermeked nem az, hogy szeretettel és tisztelettel tudd meghúzni a határokat – és közben ne kelljen a megvesztegetés vagy a büntetés eszközeire hagyatkoznod.
o Tedd otthonossá lakásodat, és számolj le a káosszal.
o Foglald le gyermeked olyan Montessori-tevékenységekkel, amelyek pontosan megfelelnek az egy és három év közöttiek igényeinek.
o Segítsd gyermekedet abban, hogy kérdezve tanulhasson és érdeklődéssel fedezhesse fel az őt körülvevő világot.
o Tekints világodra a tipegő szemével, hogy átérezd azt a meglepetést és örömöt, amelyet az ő nézőpontja kínál.
Simone Davis Sydney-ben született, jelenleg Amszterdamban él. Közel 15 éve Montessori-tanár, kisgyermekekkel és szüleikkel dolgozik, hogy tanácsai segítségével békés és nyugodt hangulatot teremthessenek otthonukba.
Open Books, 2022.
Írta: Simone Davies
Fordította: Szilágyi Zsófia
Kapcsolódó témakör:
Tartalom
1. FEJEZET – BEVEZETÉS
Nézzünk másként a tipegőkre
Miért szeretem a tipegőket?
Amit a tipegőkről tudnunk kell
A Montessori-tipegő nevelése
Hogyan hozzuk ki a legtöbbet ebből a könyvből?
2. FEJEZET – A MONTESSORI-MÓDSZERRŐL
Dr. Maria Montessori életéről röviden
A hagyományos vs. Montessori-oktatás
Néhány Montessori-alapelv
3. FEJEZET – MONTESSORI-TEVÉKENYSÉGEK TIPEGŐKNEK
Montessori-tevékenységek a teljes gyermekért
Mitől Montessori egy tevékenység?
Hogyan mutassuk be a gyermeknek tevékenységet?
Általános alapelvek, melyeket tartsunk szem előtt
Hogyan készítsünk elő egy tevékenységet?
Tevékenységtípusok
Szem-kéz koordináció
Zene és mozgás
Gyakorlati élet
Művészet és kézművesség
Nyelv
Kiegészítés a szabadban és a természetben töltött időről
És mi a helyzet a nem Montessori-játékokkal?
4. FEJEZET – A LAKÁS KIALAKÍTÁSA
Montessori-terek kialakítása
Egyik helyiség a másik után
Bejárat
Nappali
Konyha
Étkező
Hálószoba
Fürdőszoba
A művészi-kézműves tevékenységek tere
Egy kényelmes hely az olvasáshoz
A szabadban
Általános alapelvek, melyeket tartsunk szem előtt
A rendetlenség felszámolása
Tegyük kényelmessé
A jó kialakítás munkát takarít meg
Megosztott terek
Apró terek
Az otthoni környezet fontossága
Az önellátás tere
5. FEJEZET – NEVELJÜNK KÍVÁNCSI GYERMEKET, AKI TAPINT, LÁT ÉS HALL
ELSŐ RÉSZ – A GYERMEKÜNK KÍVÁNCSISÁGÁNAK ÖSZTÖNZÉSE
A kíváncsiság öt lehetősége
A gyermekünkbe vetett bizalom
Tanulnivalóban gazdag környezet
Idő
Biztonságos és biztos alap
A rácsodálkozás érzésének ápolása
A kíváncsi emberek hét alapelve
Kövesd a gyermeket
Bátorítsuk a gyakorlati tanulást
Vond be a gyermeket a mindennapi tevékenységekbe
Haladjunk lassan
Segíts nekem, hogy magam csinálhassam
Bátorítsuk kreativitásra
Megfigyelés
MÁSODIK RÉSZ – FOGADJUK EL GYERMEKÜNKET ANNAK, AKI
A tipegő önmagáért való elfogadása, értékelése és a kapcsolódás lehetőségének biztosítása
Legyünk a gyermek tolmácsa
Engedjünk meg neki minden érzést, de nem minden viselkedést
Dicséret helyett adjunk visszajelzést gyermekünknek
Mit mondhatunk dicséret helyett
Szerepek és címkék
6. FEJEZET – AZ EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS FELELŐSSÉG KÉSZSÉGÉNEK ÁPOLÁSA GYERMEKÜNKBEN
ELSŐ RÉSZ – AZ EGYÜTTMŰKÖDÉS ÁPOLÁSA
Miért nem alkalmaz
Montessori-megközelítés fenyegetést, megvesztegetést és büntetést?
Problémamegoldás a tipegőnkkel
Hogyan vonjuk be a gyermeket?
Milyen módon szóljunk hozzá, hogy felkeltsük a figyelmét?
Az elvárások kezelése
Bónusz – Készítsünk feljegyzést
MÁSODIK RÉSZ – A HATÁROK MEGVONÁSA
A határok megvonása rendben van
Tegyük világossá a határokat
Elhatározásunkat kedves és egyértelmű tettekkel vigyük végig
Vegyük tudomásul a negatív érzelmeket
A hiszti kezelése
Újrakapcsolódás a megnyugvás után
Segítsünk neki a jóvátételben
Tippek a határok megvonásához
Praktikus ellenőrző lista a határokhoz
7. FEJEZET – ÜLTESSÜK ÁT GYAKORLATBA
ELSŐ RÉSZ – MINDENNAPI GONDOSKODÁS
Napi ritmus
Szertartások
Felöltözés és elindulós
Étkezés
Alvás
Fogmosás
MÁSODIK RÉSZ – MEGBIRKÓZÁS A VÁLTOZÁSSAL
Vécére szoktatós
Viszlát, cumi!
Testvérek
HARMADIK RÉSZ – HASZNOS KÉSZSÉGEK TIPEGŐK SZÁMÁRA
Osztozás
Tanítsuk meg, hogy mikor szólhat közbe
Készségek introvertált tipegők számára
Az ütés/harapás/lökdösés/hajigálás fázisa
A koncentráció fejlesztése
A frusztráció kezelése
Amikor gyermekünk ránk akaszkodik
Képernyőidő
Kétnyelvűség
8. FEJEZET – FELNŐTTNEK LENNI
A felnőtt felkészülése
Testünk ápolása
Maradjunk nyitottak a tanulásra
Kezdjük jól – és zárjuk jól a napot
Gyakoroljuk a jelenlétet
Megfigyelés
Töltsük fel érzelmi üzemanyagtankjainkat, és a gyermekünkét is
Lassítsunk
Legyünk gyermekünk útmutatói
Otthonunk legyen a segítség
Legyünk őszinték
Vállaljunk felelősséget életünkért és választásainkért
Tanuljunk saját hibáinkból
Ünnepeljük meg azt, ahol tartunk
Tudatosság
Folyamatosan gyakoroljunk
9. FEJEZET – KÖZÖS MUNKA
De mi a helyzet a többiekkel?
A szülők is emberek
Amikor a gyermek az egyik szülőt preferálja
A családként való együttműködés kulcsa
Egy csónakban evezünk
Nagyszülők és gondozók
Konfliktus a családban
A válás nem feltétlenül örök haragot jelent
10. FEJEZET – A KÖVETKEZŐ LÉPÉS
Felkészülés az óvodára/iskolára
Az előttünk álló évek
Itt az ideje a változásnak az oktatásban
Eljött a béke ideje
VALÓS TÖRTÉNETEK
OTTHONI TÁRLATVEZETÉSEK ÉS IDÉZETEK MONTESSORI-CSALÁDOKTÓL
FÜGGELÉK
Helyette mondjuk inkább azt, hogy...
Hol találhatunk Montessori-eszközöket és bútort?
A Montessori-iskolák
Mit keressünk a Montessori-iskolákban?
Hogyan néz ki egy nap a Montessori iskolában?
A Montessori-módszer minden gyermeknél alkalmazható?
Hogyan tud a gyermek a hagyományos iskolához alkalmazkodni, ha előtte Montessoriba járt?
Érzések és szükségletek
Play-doh-recept