Leírás
Az alternatív pedagógiák kultúrája hazánkba – egyben a közép-kelet európai régióba – különösen kalandos úton jutott el. Csodavárások, valóságos – különféle indíttatású – üldöztetések, kételkedések, csalódások kísérték, kísérik ezt az utat. Minden történeti periódusában voltak ,,tűzőrzők”, ,,fáklyavivők”, elkötelezett hírhozók, olykor térítők is – vállalkozásuk, hitvallásuk emberi nagyságához, tisztességéhez (nemegyszer bátorságukhoz, hűségükhöz) kétség nem fér. A hazai pedagógusszakma elsősorban az ő közvetítésükkel, tiszteletre, sőt szeretetre méltó hitvallásaikból ismerte meg e pedagógiákat. Jelen kötetet az iskola kívánatos modernizációja, akár ,,posztmodernizációja” iránt elkötelezett szerzők írták, de egyikük sem valamelyik alternatív pedagógia hitvallója. ,,Sine ira et studio”, kutatóként közelítették meg a fontos témát, feldolgozták a gazdag szakirodalmat, különös figyelmet fordítva a nemzetközi összefüggésekre, az alternatív pedagógiák ,,üzemmódjában" nyugodtabb társadalmi-történelmi körülmények között tapasztalatokat szerzett nemzetek példáit is tekintetbe vették. (Ebben a műfajban még nem tekinthető gazdagnak a magyar szakirodalom, örömünkre szolgál, hogy az ELTE Neveléstudományi Intézetnek erre vonatkozó hagyományai vannak.) Az írást higgadt áttekintés, problémákra figyelő tárgyalásmód, hiteles mérlegelés jellemzi, így az alternatív pedagógiák elkötelezettjei számára is fontos olvasmány lesz. Felerősítheti azokat a tapasztalatokat, amelyek e kultúra terjedésének organikus, szerves voltáról szólnak, s válaszokat kereshetnek kihívásokra, problémákra, az alternatív pedagógiák kritikusai pedig mintát találhatnak a korrekt, tárgyszerű elemzésekre. Vagyis: e könyvet minden érdeklődő, nyitott pedagógusnak ajánlom.
Trencsényi László
ELTE Eötvös Kiadó, 2012.
Írta: Bodonyi Edit
Szerkesztette: Györgyiné Koncz Judit
Paraméterek
Szerző | Bodonyi Edit |
Cím | Modern alternatív iskolák |
Kiadó | ELTE Eötvös Kiadó |
Kiadás éve | 2012 |
Terjedelem | 120 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 312 098 9 |
Tartalom
Bevezetés
Változások az iskolaügy és az oktatás terén
Az alternatív iskola fogalma
Az összevont osztályos iskolák reneszánsza mint alternatíva
Az oktatás radikális alternatívája: a társadalom iskolátlanítása
„Szerződéses iskolák” és más alternatívák az Egyesült Államokban
A „Gesamtschule” és a „Regelschule” német alternatív iskolák (Györgyiné Koncz Judit)
Alternatív elemek a holland közoktatás gyakorlatában (Györgyiné Koncz Judit)
Alternativitás Közép-Európában
Az alternatív, innovatív iskolák minősége és hatékonysága
Az alternatív iskolák légköre
Alternatív pedagógia a többségi iskolákban
Zárszó
Függelék
Bogdán Péter: Innovatív törekvések a romaoktatásban Magyarországon
Felhasznált szakirodalom