Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Mobilitási esélyek és a kisegítő iskola

Paraméterek

Szerző Gerő Zsuzsa – Csanádi Gábor – Ladányi János
Cím Mobilitási esélyek és a kisegítő iskola
Kiadó Új Mandátum Könyvkiadó
Kiadás éve 2006
Terjedelem 152 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 9609 31 5
Eredeti ár:
1.980 Ft
1.782 Ft
Online kedvezmény: 10%

A könyv két részből áll. Az első rész ahhoz a nevelési és városszociológiai vizsgálathoz kapcsolódik, amelyet a szerzők 1974-77 között végeztek. A második ennek a nyomonkövetéses vizsgálata 1996-ban. 

Leírás

„A gyermekrajzok elemzésével foglalkozó tanulmány ma leginkább annak illusztrálására tűnik alkalmasnak, hogy a különböző családi háttérből kikerülő gyerekek számára – a hetvenes évek közepének egyenlősítő ideológiája és igen mérsékelt társadalmi egyenlőtlenségei ellenére – milyen tisztán és egyértelműen jelentek meg az életkörülmények és életesélyek meglehetősen mereven hierarchizált különbségei.”
„Ezzel nem csak azt sikerül elérni, hogy a gyerekeknek ez a része fizikailag is távol van az általános iskolától; a hivatalos papír, amely értelmi fogyatékosnak nyilvánítja őket, utólagosan is felmenti az iskolát – és a társadalmat is – a segítség elmulasztása alól. Az áthelyezett gyerekek pedig – akik az iskolai (és nem csak iskolai) életükben addig is a hátsó sorokba kényszerültek – hátraszorítottságuk, kivetettségük tényét most már hivatalos elkülönítésben is végigélik. Ráadásul mivel ennek mechanizmusa során formálisan objektív eljárásokat alkalmaztak, meg kell érteniük, hogy nehéz sorsukért senkit sem terhel felelősség, értelmi fogyatékosságuk, szellemi alacsonyabbrendűségük az ok, következésképpen a helyzet megváltoztathatatlan, bele kell nyugodni. Amikor kitörni próbálnak ebből a körből, az már rendszerint devianciának minősül.”
„Nincsenek utópisztikus célkitűzéseink. Az integrált képzés valamilyen formában már régen teljesen rutinszerű gyakorlattá vált Európa azon felének országaiban, amelyekhez Magyarország felzárkózni akar. Még különösebb anyagi áldozatokra sincs szükség, hiszen az elkülönült képzés nemcsak kevéssé hatékony, de költséges képzési forma is. Óvakodni kellene azonban az indokolatlan elbocsátásoktól, a kampányszerű átszervezésektől és mindenféle álmegoldásoktól!”
„A burkolt, finom és szégyenlős iskolai szelekció helyét tehát átvette a nyílt és durva diszkrimináció, ami olykor már az apartheidszerű elkülönítés formáját ölti. Ez mindenekelőtt a társadalmi hierarchia alján kialakult szakadékkal magyarázható.”
 
Írta: Gerő Zsuzsa – Csanádi Gábor – Ladányi János
 
Kapcsolódó kiadványok:

Tartalom

Előszó (Csanádi Gábor – Ladányi János, 2005)
Gyermekrajzok
Mobilitási esélyek megjelenése a gyermekrajzokban (Gerő Zsuzsa – Csanádi Gábor – Ladányi János, 1976)
Bevezetés és módszer
A három rajz egymáshoz való viszonya
A különböző háztípusok előfordulása a felnőttkori helyzetet ábrázoló és a vágyakat tükröző rajzokon
A három rajz kombinációinak értelmezése háztípusok szerint – mobilitás
A különböző társadalmi rétegekre jellemző mobilitási csoportok
A lakóhellyel való érzelmi azonosulás jegyei
Mellékletek
Táblázatok
Kódutasítás a rajzok kódolásához
Rajzok
Fényképek
Kirekesztés az általános iskolában
Viták a kisegítő iskoláról (1978)
Az általános iskolai rendszer belső rétegződése és a kisegítő iskolák (Csanádi Gábor – Ladányi János – Gerő Zsuzsa
Iskolák közötti különbségek és az iskolákon belüli hierarchia
Kisegítő iskolába járó gyerekek
Még egyszer az értelmi fogyatékosokról (Czeizel Endre – Lányiné Engelmayer Ágnes – Rátay Csaba)
Még egyszer a kisegítő iskolába járó gyerekekről (Csanádi Gábor – Ladányi János – Gerő Zsuzsa)
Vita a megszüntetve megőrzött kisegítő iskoláról (1996)
„A megszüntetve megőrzött” gyogyó (Gerő Zsuzsa – Csanádi Gábor – Ladányi János
A kisegítő iskola egy nyomonkövetéses vizsgálat tükrében
Összegzés
„Hullámverés”-vita
-         Mesterházy Zsuzsa
-         Gaál Éva
-         Szabó Ákosné
-         Horváth Péter
-         Bánfalvy Csaba
Elkülönített gyógypedagógiai képzés vagy gyógypedagógiai integráció (Gerő Zsuzsa – Csanádi Gábor – Ladányi János)
Utószó – A burkolt szelekciótól a nyílt diszkriminációig (Ladányi János, 2005)