Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Mintavétel a kvalitatív pedagógiai kutatásban

Paraméterek

Sorozat Kutatás-módszertani Kiskönyvtár
Szerző Sántha Kálmán
Cím Mintavétel a kvalitatív pedagógiai kutatásban
Kiadó Gondolat Kiadó
Kiadás éve 2006
Terjedelem 124 oldal
Formátum A/5, ragasztókötött
ISBN 963 9610 78 x
Eredeti ár:
1.450 Ft
1.305 Ft
Online kedvezmény: 10%

E módszertani könyv a hazai és a külföldi szakirodalomra alapozva a kvalitatív mintavétel-kiválasztás kérdéseinek és problémáinak összegyűjtését, sokoldalú megközelítését és elemzését tűzi ki célul.

Leírás

Az utóbbi években a társadalomtudományok terén Magyarországon is egyre népszerűbbé váltak a kvalitatív kutatási módszerek. A legfrissebb hazai pedagógiai kutatás-módszertani szakirodalmak is teret engedtek a kvalitatív metodológiának, amely, bár nem könnyű feladat, megpróbált egységes képet festeni a kutatásmódszertan e területéről. Igaz, a kutatók között nincs egyetértés a kvalitatív kutatási módszerek pedagógiai alkalmazhatóságát illetően, de abban nagy részük egy véleményen van, hogy a kvalitatív módszerek pedagógiában való megjelenésével eddig más módszerekkel kutatott számos pedagógiai részterület is alaposabban feltárhatóvá válik. E módszertani könyv a hazai és a külföldi szakirodalomra alapozva a kvalitatív mintavétel-kiválasztás kérdéseinek és problémáinak összegyűjtését, sokoldalú megközelítését és elemzését tűzi ki célul. Amellett érvelünk, hogy a kvalitatív kutatások eredményességét és elfogadottságát csak a pontos és részletes dokumentálás, a metodológiai elvek világos kifejtése és azok következetes alkalmazása segítheti. A kötet célja továbbá, hogy rámutassunk a kvalitatív vizsgálatok pedagógiai kutatásokban betöltött helyére, szerepére és értékére, illetve a kvantitatív vizsgálatok melletti térhódítására.

 

Gondolat Kiadó, 2006.

Írta: Sántha Kálmán

Tartalom

Előszó

1. A kvalitatív kutatás mint önálló terület

1.1. A kvalitatív kutatás fejlődéstörténete

1.2. A kvalitatív módszerek, eljárások csoportosíthatósága

2. A kvalitatív kutatás folyamata

2.1. A kvalitatív kutatás folyamatlogikája

2.2. Lineáris és körkörös folyamatok

3. A kvalitatív mintavétel-kiválasztás

3.1. A kvalitatív kutatási etika szerepe a mintavétel kiválasztásban

3.2. Az elméleti minta

4. Mintavétel-kiválasztási stratégiák

4.1. Az elméleti-teoretikus (szakértői) stratégia

4.1.1. A tipikus–atipikus: a negatív példák, a kritikus és a deviáns esetek kiválasztása

4.2. A maximális variáció stratégiája

4.3. A homogén stratégia

4.4. A hozzáférésen alapuló, a kényelmi, a rétegzett kényelmi és az önkényes stratégia

4.5. A hólabda-stratégia

4.6. A lehetőséget kihasználó stratégia

4.7. A minta előstrukturálása – szelektív mintavétel-kiválasztás

4.8. A kvótás stratégia

5. Gyakorlati kérdések a kvalitatív mintavétel kiválasztáshoz

6. A kvalitatív kutatás metodológiai követelményei és a mintavétel-kiválasztás

6.1. Objektivitás – hermeneutikus kör – fegyelmezett szubjektivitás

6.2. Megbízhatóság – részletes dokumentáció – különböző eljárások

6.3. Érvényesség – különböző eljárások

6.4. Speciális metodológiai követelmények a kvalitatív kutatásban

6.4.1. Metodológiai követelmények a kvalitatív tartalomelemzésben

Utószó

Irodalom

Ábrák jegyzéke

Táblázatok jegyzéke

Névmutató

Tárgymutató