Mintavétel a kvalitatív pedagógiai kutatásban
Paraméterek
Sorozat | Kutatás-módszertani Kiskönyvtár |
Szerző | Sántha Kálmán |
Cím | Mintavétel a kvalitatív pedagógiai kutatásban |
Kiadó | Gondolat Kiadó |
Kiadás éve | 2006 |
Terjedelem | 124 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 9610 78 x |
E módszertani könyv a hazai és a külföldi szakirodalomra alapozva a kvalitatív mintavétel-kiválasztás kérdéseinek és problémáinak összegyűjtését, sokoldalú megközelítését és elemzését tűzi ki célul. |
|
|
Leírás
Az utóbbi években a társadalomtudományok terén Magyarországon is egyre népszerűbbé váltak a kvalitatív kutatási módszerek. A legfrissebb hazai pedagógiai kutatás-módszertani szakirodalmak is teret engedtek a kvalitatív metodológiának, amely, bár nem könnyű feladat, megpróbált egységes képet festeni a kutatásmódszertan e területéről. Igaz, a kutatók között nincs egyetértés a kvalitatív kutatási módszerek pedagógiai alkalmazhatóságát illetően, de abban nagy részük egy véleményen van, hogy a kvalitatív módszerek pedagógiában való megjelenésével eddig más módszerekkel kutatott számos pedagógiai részterület is alaposabban feltárhatóvá válik. E módszertani könyv a hazai és a külföldi szakirodalomra alapozva a kvalitatív mintavétel-kiválasztás kérdéseinek és problémáinak összegyűjtését, sokoldalú megközelítését és elemzését tűzi ki célul. Amellett érvelünk, hogy a kvalitatív kutatások eredményességét és elfogadottságát csak a pontos és részletes dokumentálás, a metodológiai elvek világos kifejtése és azok következetes alkalmazása segítheti. A kötet célja továbbá, hogy rámutassunk a kvalitatív vizsgálatok pedagógiai kutatásokban betöltött helyére, szerepére és értékére, illetve a kvantitatív vizsgálatok melletti térhódítására.
Gondolat Kiadó, 2006.
Írta: Sántha Kálmán
Tartalom
Előszó
1. A kvalitatív kutatás mint önálló terület
1.1. A kvalitatív kutatás fejlődéstörténete
1.2. A kvalitatív módszerek, eljárások csoportosíthatósága
2. A kvalitatív kutatás folyamata
2.1. A kvalitatív kutatás folyamatlogikája
2.2. Lineáris és körkörös folyamatok
3. A kvalitatív mintavétel-kiválasztás
3.1. A kvalitatív kutatási etika szerepe a mintavétel kiválasztásban
3.2. Az elméleti minta
4. Mintavétel-kiválasztási stratégiák
4.1. Az elméleti-teoretikus (szakértői) stratégia
4.1.1. A tipikus–atipikus: a negatív példák, a kritikus és a deviáns esetek kiválasztása
4.2. A maximális variáció stratégiája
4.3. A homogén stratégia
4.4. A hozzáférésen alapuló, a kényelmi, a rétegzett kényelmi és az önkényes stratégia
4.5. A hólabda-stratégia
4.6. A lehetőséget kihasználó stratégia
4.7. A minta előstrukturálása – szelektív mintavétel-kiválasztás
4.8. A kvótás stratégia
5. Gyakorlati kérdések a kvalitatív mintavétel kiválasztáshoz
6. A kvalitatív kutatás metodológiai követelményei és a mintavétel-kiválasztás
6.1. Objektivitás – hermeneutikus kör – fegyelmezett szubjektivitás
6.2. Megbízhatóság – részletes dokumentáció – különböző eljárások
6.3. Érvényesség – különböző eljárások
6.4. Speciális metodológiai követelmények a kvalitatív kutatásban
6.4.1. Metodológiai követelmények a kvalitatív tartalomelemzésben
Utószó
Irodalom
Ábrák jegyzéke
Táblázatok jegyzéke
Névmutató
Tárgymutató