Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Mi bántja a gyerek lelkét?

Paraméterek

Szerző Peer Krisztina
Cím Mi bántja a gyerek lelkét?
Alcím 150 kérdés gyermekkori pszichés megbetegedésekről (2. kiadás)
Kiadó Tea Kiadó
Kiadás éve 2024
Terjedelem 208 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 615 8233 73 6
Eredeti ár:
4.880 Ft
4.392 Ft
Online kedvezmény: 10%
A könyv olyan gyerekkori betegségekről szól, amelyek magatartási, viselkedési, érzelmi vagy gondolkodásbeli eltérésekkel járnak. Olyan gyerekekről szól, akiket előszeretettel hívunk rossz gyerekeknek tesszük ezt anélkül, hogy pontosan ismernénk, mi rejlik a viselkedésük hátterében.

Leírás

Ha egy hideg estén a gyerek mezítláb rohangál otthon a konyhakövön, majd másnap felfázásra panaszkodik, nem esünk kétségbe a szükségesnél jobban. Pontosan látjuk az ok-okozati összefüggést. Tudjuk, mi a teendő, a helyzet ismerős és átlátható. Nem így a pszichés eredetű megbetegedéseknél.
Miért fáj a gyerek hasa állandóan? Baj, hogy ennyire fél az idegenektől? Túlságosan kötődik hozzám, biztos, hogy egészséges felnőtt lesz belőle? Eleget evett? Túl sokat evett? Biztosan nem lesz anorexiás? Lehet egy kisgyerek depressziós? Normális, hogy nem szólal meg az óvodában? Mi számít egyáltalán normálisnak? Mit csináljak most?
Legyen szó csupán aggodalomról vagy tényleges intő jelről, a probléma soha nem egyszerű. Nehéz a szülőnek, a nevelőnek, de legfőképpen a gyermeknek. Ez a könyv igyekszik segíteni abban, hogy egy esetleges problémát minél előbb felismerjünk, és ezáltal az érintett gyermek és család minél előbb megkaphassa a szükséges segítséget vagy épp ellenkezőleg megnyugtassa az aggódó anyukát: ez a gyerek tökéletesen rendben van.
Ez a könyv olyan gyerekkori betegségekről szól, amelyek magatartási, viselkedési, érzelmi vagy gondolkodásbeli eltérésekkel járnak. Olyan gyerekekről szól, akiket előszeretettel hívunk rossz gyerekeknek tesszük ezt anélkül, hogy pontosan ismernénk, mi rejlik a viselkedésük hátterében.
 
Tea Kiadó, 2024.
Írta: Peer Krisztina
Illusztrálta: Balassa Nikoletta 

Tartalom

Előszó
I. fejezet
A rossz gyerek nem rossz gyerek
1. Mit nevez a köznyelv rosszaságnak, és mikor beszélünk betegségről?
2. Mi mindennel kell megküzdeniük a gyerekeknek…?
…ha távol vannak a szülőktől?
Kórház
Haláleset
Válás
…ha együtt vannak a szülőkkel?
3. Miért hisztiznek a gyerekek?
4. Mit kell tudni a korai kötődésről?
5. Hogyan legyünk „elég jó” szülők?
6. Anya csak egy van?
7. Hogyan változott az apaszerep?
8. Mennyire kötődik a baba az apukához?
9. Miért fontos bevonni az apát a családi életbe?
10. Miért lehet jó az apás szülés?
11. Betegség-e az önnyugtatás?
12. Cumi vagy ujjszopás?
II. fejezet
Mindennapi problémák
Alvás
3. Hogyan alszanak a gyerekek?
14. Hol aludjon a gyerek?
15. Kell-e aludni ebéd után?
16. Mi a helyzet az éjszakai alvással?
17. Milyen alvászavarok fordulhatnak elő a kisgyermekeknél?
18. Mit tehetünk szülőként?
Táplálkozás
19. Milyen étkezési zavarokról beszélhetünk csecsemőkorban?
20. Mit jelent a pica?
21. Mit kell tudni az anorexiáról?
22. Mit kell tudni a bulimiáról?
23. Mi számít kövérségnek?
24. Milyen jó tanácsokat fogadjunk meg a gyerekek etetésével kapcsolatban?
Szobatisztaság
25. Miért ilyen fontos kérdés a szobatisztaság?
26. Milyen problémák jelentkezhetnek a szobatisztaság kapcsán?
27. Miért pisil be a gyerek?
28. Mit lehet tenni bepisilés esetén?
29. Mi lehet az oka a bekakilásnak?
30. Hogyan lehet kezelni a bekakilást?
III. fejezet
A nemi identitás kialakulása
31. Hogyan alakul ki a nemi identitás?
32. Engedjük-e egy kisfiúnak, hogy az óvodai farsangon hercegnőnek öltözzön?
33. Hogyan alakulnak ki a nemi szerepek?
34. Mikor beszélünk a nemi identitás zavaráról?
35. Mi a transzszexualitás?
36. Hogyan jelenik meg a nemi identitászavar gyermekkorban?
37. Mi a gyerekkori maszturbáció?
38. Mi a helyes reakció?
39. Kell-e szakemberhez fordulni, és ha igen, mikor?
IV. fejezet
Tüsszög a lélek – pszichoszomatikus megbetegedések gyerekkorban
40. Mit nevezünk pszichoszomatikus megbetegedésnek?
41. Hogyan álljunk hozzá szülőként az ilyen problémákhoz?
42. Hogyan érzi magát a gyerek?
43. Mi jellemzi a pszichoszomatikus zavarokkal küszködő gyerekeket?
44. Milyen rizikó- és védőfaktorok vannak?
45. Mit jelent az iskola elutasítása gyerekkorban?
46. Milyen helyzetekben jelentkezhet az iskolaelutasítás?
47. Miben nyilvánul meg az iskola elutasítása?
48. Milyenek ezek a gyerekek?
49. Mi áll a hátterében?
50. Mit tehetünk szülőként?
51. Mi lesz velük a jövőben?
V. fejezet
Hiperaktivitás és egyéb motoros funkciózavarok
52. Mit jelent a hiperaktivitás?
53. Hogyan néz ki a valóságban?
54. Mi állhat a hiperaktivitás hátterében?
55. Mi lesz velük később?
56. Van a hiperaktivitásnak pozitív oldala?
57. Mit kezdjünk vele…
...az oktatásban
...a családban?
...a terápiában?
58. Mitől rángatózik a gyerek?
VI. fejezet
Kommunikációs és tanulási zavarok
Kommunikációs zavarok
59. Melyek a leggyakoribb beszédfejlődési zavarok?
60. Mi a helyzet a dadogással?
61. Mit tehet a szülő, nevelő?
62. Mikor forduljunk szakemberhez?
63. Mit tegyünk, hanem mindenhol beszél a gyerek?
64. Mi lehet a némaság mögött?
65. Milyen hatása lehet a személyiségfejlődésre?
66. Hogyan tudunk jól segíteni?
Tanulási zavarok
67. Mit nevezünk tanulási zavarnak?
68. Mikor beszélünk diszlexiáról?
69. Melyek a diszlexia tünetei?
70. Mi lehet a diszlexia oka?
71. Melyek a diszlexia következményei?
72. Mikor gyanakodjunk?
73. Mit tegyünk?
VII. fejezet
Viselkedési zavarok
74. Mit jelent a viselkedési zavar?
75. Mi lehet a hátterében?
76. Mennyiben függenek össze a viselkedési zavarok és a tévénézési szokások?
77. Mennyire hat a szülői minta a viselkedési zavarokra?
78. Örökölhető a viselkedészavar?
79. Milyen pszichológiai faktorok játszhatnak szerepet a viselkedési zavarok kialakulásánál?
80. Mi lesz velük a jövőben?
81. Mit lehet tenni?
VIII. fejezet
Félelmek, szorongás, depresszió
82. Mi a generalizált szorongás?
83. Milyen kilátások vannak?
84. Hogyan ajánlott kezelni a problémát?
85. Milyen fóbiás szorongásos zavarokat ismerünk gyermekkorban?
86. Hogyan lehet kezelni?
87. Mit jelent a szociális szorongás?
88. Mi az iskolafóbia?
89. Hogyan lehet kezelni?
90. Mit értünk kényszerbetegség alatt?
91. Honnan tudjam szülőként, mi a kényszer?
92. Hogyan lehet kezelni a kényszerbetegséget?
93. Mit értünk pánikbetegség alatt?
94. Mit jelent a szeparációs szorongás?
95. Mi lehet a háttérben?
96. Mit tehetünk ellene?
97. Mit kell tudni a gyerekkori depresszióról?
98. Melyek lehetnek a gyermek- és serdülőkori depresszió tünetei?
99. Mikor mondjuk egy gyerekre, hogy depressziós?
100. Melyek a depresszió életkori sajátosságai?
101. Mikor beszélünk mániáról?
102. Mi a hipománia?
103. Mit jelent a cyclothymia?
104. Mikor beszélünk bipoláris érzelmi zavarról?
105. Mi lehet a gyermekkori depresszió hátterében?
106. Milyen terápiás beavatkozásokra van lehetőség?
107. Ki lehet-e gyógyulni a depresszióból?
IX. fejezet
Az egész személyiségre kiterjedő, átható fejlődési zavarok
Autizmus
108. Mi az autizmus?
109. Hogyan viselkednek az autisták?
110. Hogyan kommunikálnak az autista gyerekek?
111. Milyen szociális hiányosságokat figyelhetünk meg?
112. Milyen életkor szerinti jeleket figyelhetünk meg?
113. Hogyan lehet kezelni?
114. Mi lesz velük a jövőben?
115. Hogyan segít a tánc- és mozgásterápia autizmussal élőkkel?
Asperger-szindróma
116. Mi az Asperger-szindróma?
117. Mikor kezdődnek a problémák?
118. Mi jellemző az Asperger-szindrómás gyerekekre?
119. Hogyan lehet segíteni?
X. fejezet
Mese és játék
Mese
120. Mi a mese és a játék szerepe az életünkben?
121. Mikor és mit meséljünk a kicsinek?
122. Miért fontos a mesélés?
123. Hogyan érdemes mesélnünk?
124. A felnőttek mit profitálnak mindebből?
Játék
l25. Miért játszanak a gyerekek?
126. Mi a kapcsolata gyerekek fejlődése és a játék között?
127. Miért fontos a mintha-játék?
128. Kivel jó játszani?
129. Hogyan viszonyuljunk a gyerekek játékához?
130. Mikor kezdenek a gyerekek a társaikkal játszani?
Játék és gyógyítás
l3l. Mi a játék szerepe a gyógyításban?
132. Miért hasznos és hogyan működik a gyermekpszichodráma?
133. Milyen fajtái vannak a gyermekpszichodrámának?
134. Mit kell tudni a drámapedagógiáról?
X. fejezet
Terápiás lehetőségek
135. Mikor kell pszichológushoz vinni a gyereket?
136. Hogyan állítják fel a diagnózist?
137. A diagnózis felállításakor milyen külső körülményeket vesznek figyelembe?
138. Mennyiben meghatározó a genetika és a temperamentum a diagnózis során?
139. Mi a család szerepe a pszichiátriai megbetegedések kialakulásában?
140. Számít az, hogy a testvérsorban hol helyezkedik el a gyerek?
141. Mi a teendő, ha pszichológushoz kell fordulnunk?
Mi az a
142. …rövid dinamikus terápia?
143. …személyközpontú pszichoterápia?
144. …viselkedés- és kognitív terápia?
l45. Miért jó a csoportos terápia?
l46. Hogyan segít a tánc- és mozgásterápia?
l47. Hogyan használható a tánc- és mozgásterápia az oktatásban?
l48. Hogyan segít a tánc- és mozgásterápia mentális problémák kezelésében?
l49. Hogyan vesz részt a gyermek terápiájában a szülő?
l50. Milyen sűrűn kell a kapcsolatot tartania a szülőnek a szakemberrel?
A rendszer útvesztőjében
Gyermekjóléti szolgálat
Családsegítő szolgálat
Pedagógiai szakszolgálat
A gyermekpszichiátria helyzete ma Magyarországon
Felhasznált és ajánlott irodalom