Mesés mozgás - tél
Paraméterek
Sorozat | Mesés mozgás |
Szerző | Lukács Józsefné – Ferencz Éva |
Cím | Mesés mozgás – tél |
Alcím | Játékos téli mesés torna az óvodai élet mindennapjaira |
Kiadó | Flaccus Kiadó |
Kiadás éve | 2017 |
Terjedelem | 144 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5278 43 3 |
Eredeti ár:
2.480 Ft
1.984 Ft
Online kedvezmény:
20%
A Mesés mozgás őszi kötete után itt a következő könyvünk, mely a téli mindennapos testnevelés anyagát öleli fel, mesekeretbe foglalva. Miért ajánljuk a mesés mozgásos tanulást? Mert figyel az aktualitásokra, a környező világ befogadásának témaköreire, a hagyományokra, a jeles napokra – úgy, hogy közben mozgunk, tanulunk és játszunk is. |
|
|
Leírás
A Mesés mozgás őszi kötete után itt a következő könyvünk, mely a téli mindennapos testnevelés anyagát öleli fel, mesekeretbe foglalva – hasonlóan az őszi Mesés mozgáshoz. Az itt bemutatott mozgásfejlesztés másképp történik, mint a hagyományos mindennapos testnevelés-foglalkozások során.
Sokan írtak már a mozgásfejlesztésről, de abban mindannyian egyetértettek: minden gyerek más, ezért nincs egyedüli módszer a velük való foglalkozásra. Fejlesztőpedagógusként és óvónőként mi is sok mindent kipróbáltunk a saját csoportunkban a mozgásfejlesztés terén, de a gyakorlatban a mesés mozgás bizonyult a leghatékonyabbnak.
Tudjuk, milyen nehéz és fárasztó feladat minden nap kigondolni, hogy mit és hogyan mozogjunk! Hogyan lesz a foglalkozás változatos, érdekes, színes a gyerekek számára? Hogyan tudunk mindenkit bevonni a mozgásos feladatokba? A mesés mozgás módszerének alkalmazásával kihasználjuk a játék adta lehetőségeket: a varázslásokat, a szerepjátszást, a dramatikus játékok erejét, a mesét – mindezt a mozgásfejlesztés érdekében.
Véleményünk szerint ehhez folyamatosan változnunk kell magunknak is. Alkalmazkodnunk a gyerekekhez a módszer- és eszközválasztásban, a cselekvésbe ágyazott tanulásban – a munkánk így lesz eredményes és élvezetes a gyerekek és magunk számára is.
Ötleteinket a Mesés mozgás sorozat köteteiben tesszük közzé, remélve, hogy segíteni tudjuk az óvodapedagógusok, tanítók és az érdeklődő szülők munkáját.
Miért ajánljuk a mesés mozgásos tanulást? Mert figyel az aktualitásokra, a környező világ befogadásának témaköreire, a hagyományokra, a jeles napokra – úgy, hogy közben mozgunk, tanulunk és játszunk is. A mesés mozgás örömet, felszabadult játékot, élményt jelent, az egymással való szociális kapcsolat megteremtését segíti elő.
A mindennapos mesés mozgást különféle helyeken lehet használni, pl. udvar, csoportszoba, kirándulás stb. Az együttjátszás közben aktívak, motiváltak a gyerekek, beleélik magukat a különböző helyzetekbe és szerepekbe. Ők maguk is részt vehetnek az előkészítésben és az eszközelrakásban – ha ez megoldható –, ezáltal magukénak érzik a játékot, miközben mozognak és játszanak egyszerre.
Hogyan épül fel a mesés mindennapos torna?
Könyvünkben a hét egy napján felhasználjuk Tótszöllősy Tünde Mozgásfejlesztés az óvodában című szakkönyvének az adott heti nagytestnevelést előkészítő, kiscsoportosoknak szánt járások, futások gimnasztikai feladatait és eszközeit – játékos keretbe ágyazva –, mellyel az a célunk, hogy előkészítsük az ötödik napon a nagytestnevelést. A többi három napon környezeti témához illesztve, komplexen, játékos keretbe ágyazva fejlesztjük a nagymozgásokat, a beszéd- és finommozgást.
A mesés mindennapos torna mindig járással, futással kezdődik, majd következnek a mozgásos fejlesztő játékok, mesekeretbe ágyazva. A kicsiknek fontos, hogy a játék egyértelműen záródjon le. Ahogy a mesének is vége van, a mesés tornához is hozzátartozik a határozott befejezés, a légzőgyakorlatok, illetve a lazító feladatok.
A mesés torna közben igyekszünk minden eszközt felhasználni a környezetünkből: takarókból barlang lesz, kötélből híd, út, papírkorongokból mocsár stb. Alapeszközeink: szivacslabdák, kötelek, karikák, szalagok, botok, babzsákok, kövek és kavicsok, kuglibábok, melyek játék közben átváltozhatnak bármivé.
Ismeretes, hogy a gyerekek a játékban és a mozgásban fejlődnek a legjobban. A pedagógus pályán eltöltött évek alatt megtapasztaltuk, hogy érzelmi és viselkedésbeli problémáik is oldódtak a közös játék által.
Fontos számunkra, hogy azokat is bevonjuk, akik visszahúzódóak, esetleg szétrobbantják a játékot – akiknek probléma a közös játékba való bekapcsolódás. Ha be tudjuk vonni a őket a játékos, mozgásos mesével, akkor várhatóan lesz kapcsolatuk a többi gyerekkel és velünk, felnőttekkel is.
Fontos szempont az is, hogy mindenki meg tudja oldani a feladatokat, fizikai képességeitől függetlenül, mindenki szerephez juthasson benne és értékesnek érezhesse magát. Természetesen a differenciálás megengedett!
Az általunk bemutatott mindennapos mesés torna célja, hogy egy, az óvodában jól használható mozgásformával ismertessük meg az érdeklődőket. Lelje örömét benne mindenki!
Flaccus Kiadó, 2017.
Írta: Lukács Józsefné – Ferencz Éva
Kapcsolódó témakörök:
Tartalom
Ajánlás
Bevezető gondolatok
December
December 1. hete
Hétfő Mikulás-várás az erdőben
Kedd Ünnepi készülődés a kis állatokkal: takarítás, favágás
Szerda Készülődés Mikulásra: sütés, főzés
Csütörtök A Mikulás szorgalmas kis manói
December 2. hete
Hétfő Kaland Pókföldön
Kedd Kaland Kígyóföldön
Szerda Irány a Boszorkánytalálkozó!
Csütörtök Luca-napi Boszorkánytalálkozó
December 3. hete
Hétfő Ismerkedés a kismanók házával
Kedd Karácsonyi készülődés: fenyőfavágás a manókkal
Szerda Tűz- és gyertyagyújtás a manókkal
Csütörtök Karácsonyeste a kismanóknál
Január
Január 2. hete
Hétfő Az idő – a hét napjai, az óra
Kedd Az idő – az óra és a napszakok
Szerda Téli időjárás – a hó
Csütörtök Téli játékok (szánkózás)
Január 3. hete
Hétfő Téli játékok a szánkódombon (hógolyózás)
Kedd Játék a hóban (hógolyózás, hóemberépítés)
Szerda Téli időjárás – a jég
Csütörtök Téli séta, alvó fák
Január 4. hete
Hétfő Kirándulás a Déli-sarkra – pingvinek
Kedd Kirándulás az Északi-sarkra
Szerda Az eszkimók élete
Csütörtök Az Északi-sark állatai – fóka
Február
Február 1. hete
Hétfő Az Északi-sark állatai – jegesmedve
Kedd A medve ébredése
Szerda A medve élete
Csütörtök Állatok a téli erdőben – a vaddisznó
Február 2. hete
Hétfő Állatok a téli erdőben – őz, szarvas
Kedd Állatok a téli erdőben – róka, nyúl
Szerda Madarak télen – bagoly
Csütörtök Madarak a téli erdőben
Február 3. hete
Hétfő Itt a farsang!
Kedd Cirkuszi bohócok
Szerda Cirkuszos játék – balerina
Csütörtök Cirkuszos játék – varázsló és kötéltáncos
Február 4. hete
Hétfő Ismerkedés a fonállal
Kedd Játék a fonálgombolyaggal
Szerda Fonál- és cérnaerdő
Csütörtök Játék a gombokkal
Felhasznált szakirodalom