Mesés mozgás - tavasz
Paraméterek
Sorozat | Mesés mozgás |
Szerző | Lukács Józsefné – Ferencz Éva |
Cím | Mesés mozgás – tavasz |
Alcím | Játékos tavaszi mesés torna az óvodai élet mindennapjaira |
Kiadó | Flaccus Kiadó |
Kiadás éve | 2018 |
Terjedelem | 160 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5278 44 0 |
Mesés mozgás című sorozatunk tavaszi kötetében – hasonlóan az őszi és téli részekhez – óvodai környezeti témára épített mindennapos testnevelést fűztünk meseláncba. Miért ajánljuk a mesés mozgásos tanulást? Mert figyel az aktualitásokra, a környező világ befogadásának témaköreire, a hagyományokra, a jeles napokra – úgy, hogy közben mozgunk, tanulunk és játszunk is. |
|
|
Leírás
Mesés mozgás című sorozatunk tavaszi kötetében – hasonlóan az őszi és téli részekhez – óvodai környezeti témára épített mindennapos testnevelést fűztünk meseláncba. A mozgásfejlesztés egyre több óvodában kerül fókuszba, válik kiemelt feladattá. Ez azt feltételezi, hogy a pedagógusoknak egyre több ismeretük, tudásuk van a mozgásfejlődésről, -fejlesztésről. Sokan megismerték a mozgás élettani és fejlesztő hatását, ezáltal be is építik az óvodai élet mindennapjaiba. Ebben segítségünkre vannak a pedagógiai szakszolgálatok szakemberei is.
A könyveinkben leírt mesés mozgásokban saját jól bevált gyakorlatunkat mutatjuk be, melyet a mindennapos testnevelés-foglalkozások során valósítunk meg. Pár éve találtuk ki és alkalmazzuk ebben a formában a mindennapos testnevelést, saját munkánk megkönnyítésére, saját örömünkre. Az évek során törekedtünk arra, hogy közös szempontokat alakítsunk ki, segítve ezzel a hozzánk csatlakozó kollégáinkat. A következő szempontokra figyelünk a tervezés során:
1. A mindennapos testnevelést mindennap megtartjuk!
2. Időtartama 25–30 perc.
3. A csoport mindkét óvónője, illetve lehetőség szerint a dajka is jelen van, mert így jobban megvalósulhat az óvónői modellnyújtás, segítségnyújtás, differenciálás.
4. Játékos jellege mindvégig megmarad!
5. A játékos keretet, a fejlesztő játékokat mindig az aktuális környezeti témához illesztjük. A mozgásos fejlesztőjátékokat saját, már megírt fejlesztőjáték-gyűjteményeinkből merítjük.
6. A mindennapos testnevelésbe beépítjük a heti testnevelésen használt eszközt (ezzel segítve és gyakorolva az eszközhasználatot).
7. Ezen szempontokat mindketten figyelembe vesszük, de a módszertani szabadságával mindenki maga él!
Ezen törekvések betartása tudatosságot, tervezést igényel a mindennapokban. Mindig figyelünk arra, hogy a mindennapos testnevelés jó hangulatban történjen! Az a tapasztalatunk, hogy a környezeti téma anyaga is sokkal jobban beépül a gyermekek tudásába, mert igyekszünk az adott témát sokféle tapasztalási lehetőséggel körbejárni, minél több érzékszervre hatni a mozgás során. Ezáltal az ismeretek sokkal jobban rögzülnek és mélyülnek. Az összefűzött játékok lehetőséget adnak más nevelési területeken hallottak és tanultak megerősítésére is. Saját csoportunkban az így tartott mindennapos testnevelés a nap fontos részévé vált. A gyerekek örömmel vesznek részt a mozgásban, már várják, hogy mozogjanak! Mi magunk is szeretünk játszani, sok-sok sikerélményt ad nekünk, ha nő a gyerekek önbizalma, ügyesednek, bátrabbak lesznek. Nagy segítséget nyújt ebben a „mesés mozgásos játék” mely variálható, megunhatatlan és ezerarcú! Ismerje meg és használja mindenki, aki újat mer és akar kipróbálni saját gyakorlatában! Sokan írtak már a mozgásfejlesztésről, de abban mindannyian egyetértettek: minden gyerek más, ezért nincs egyedüli módszer a velük való foglalkozásra. Fejlesztőpedagógusként és óvónőként mi is sok mindent kipróbáltunk a saját csoportunkban a mozgásfejlesztés terén, de a gyakorlatban a mesés mozgás bizonyult a leghatékonyabbnak. Tudjuk, milyen nehéz és fárasztó feladat minden nap kigondolni, hogy mit és hogyan mozogjunk! Hogyan lesz a foglalkozás változatos, érdekes, színes a gyerekek számára? Hogyan tudunk mindenkit bevonni a mozgásos feladatokba? A mesés mozgás módszerének alkalmazásával kihasználjuk a játék adta lehetőségeket: a varázslásokat, a szerepjátszást, a dramatikus játékok erejét, a mesét – mindezt a mozgásfejlesztés érdekében. Véleményünk szerint ehhez folyamatosan változnunk kell magunknak is. Alkalmazkodnunk a gyerekekhez a módszer- és eszközválasztásban, a cselekvésbe ágyazott tanulásban – a munkánk így lesz eredményes és élvezetes a gyerekek és magunk számára is.
Ötleteinket a Mesés mozgás sorozat köteteiben tesszük közzé, remélve, hogy segíteni tudjuk az óvodapedagógusok, tanítók és az érdeklődő szülők munkáját. Miért ajánljuk a mesés mozgásos tanulást? Mert figyel az aktualitásokra, a környező világ befogadásának témaköreire, a hagyományokra, a jeles napokra – úgy, hogy közben mozgunk, tanulunk és játszunk is. A mesés mozgás örömet, felszabadult játékot, élményt jelent, az egymással való szociális kapcsolat megteremtését segíti elő. A mindennapos mesés mozgást különféle helyeken lehet használni, pl. udvar, csoportszoba, kirándulás stb. Az együttjátszás közben aktívak, motiváltak a gyerekek, beleélik magukat a különböző helyzetekbe és szerepekbe. Ők maguk is részt vehetnek az előkészítésben és az eszközelrakásban – ha ez megoldható –, ezáltal magukénak érzik a játékot, miközben mozognak és játszanak egyszerre.
Hogyan épül fel a mesés mindennapos torna?
Könyvünkben a hét egy napján felhasználjuk Tótszöllősy Tünde Mozgásfejlesztés az óvodában című szakkönyvének az adott heti nagytestnevelést előkészítő, kiscsoportosoknak szánt járások, futások gimnasztikai feladatait és eszközeit – játékos keretbe ágyazva –, mellyel az a célunk, hogy előkészítsük az ötödik napon a nagytestnevelést. A többi három napon környezeti témához illesztve, komplexen, játékos keretbe ágyazva fejlesztjük a nagymozgásokat, a beszéd- és finommozgást. A mesés mindennapos torna mindig járással, futással kezdődik, majd következnek a mozgásos fejlesztő játékok, mesekeretbe ágyazva. A kicsiknek fontos, hogy a játék egyértelműen záródjon le. Ahogy a mesének is vége van, a mesés tornához is hozzátartozik a határozott befejezés, a légzőgyakorlatok, illetve a lazító feladatok. A mesés torna közben igyekszünk minden eszközt felhasználni a környezetünkből: takarókból barlang lesz, kötélből híd, út, papírkorongokból mocsár stb. Alapeszközeink: szivacslabdák, kötelek, karikák, szalagok, botok, babzsákok, kövek és kavicsok, kuglibábok, melyek játék közben átváltozhatnak bármivé. Ismeretes, hogy a gyerekek a játékban és a mozgásban fejlődnek a legjobban. A pedagógus pályán eltöltött évek alatt megtapasztaltuk, hogy érzelmi és viselkedésbeli problémáik is oldódtak a közös játék által. Fontos számunkra, hogy azokat is bevonjuk, akik visszahúzódóak, esetleg szétrobbantják a játékot – akiknek probléma a közös játékba való bekapcsolódás. Ha be tudjuk vonni a őket a játékos, mozgásos mesével, akkor várhatóan lesz kapcsolatuk a többi gyerekkel és velünk, felnőttekkel is. Fontos szempont az is, hogy mindenki meg tudja oldani a feladatokat, fizikai képességeitől függetlenül, mindenki szerephez juthasson benne és értékesnek érezhesse magát. Természetesen a differenciálás megengedett! Az általunk bemutatott mindennapos mesés torna célja, hogy egy, az óvodában jól használható mozgásformával ismertessük meg az érdeklődőket. Lelje örömét benne mindenki!
Flaccus Kiadó, 2018.
Írta: Lukács Józsefné – Ferencz Éva
Kapcsolódó témakörök:
Tartalom
Ajánlás
Bevezető gondolatok
Március
Március 1. hete
Hétfő Fuss, tél!
Kedd Télűzés a Jégpalotánál
Szerda Búcsú a téltől
Csütörtök Találkozás Tavasz Tündérrel
Március 2. hete
Hétfő Katonatoborzás és kiképzés
Kedd A huszárok élete a táborban
Szerda Felkészülés és indulás a csatába
Csütörtök Csata a várban
Március 3. hete
Hétfő Éled a természet
Kedd Kaland a tavaszi meseerdőben
Szerda Tavaszi séta
Csütörtök Labdázás a téren
Március 4. hete
Hétfő A Víz világnapjára készülünk – hajózás a tengeren
Kedd Balatoni élmények
Szerda Folyók és tavak
Csütörtök A víz körforgása
Április
Április 1. hete
Hétfő Tavaszi szél vizet áraszt
Kedd Játék a szélben
Szerda Ess, eső, ess!
Csütörtök Odakint süt a nap
Április 2. hete
Hétfő Ház körül élő állatok: kutya, macska, egerek
Kedd Háziállatok a baromfiudvarban
Szerda Háziállatok az istállóban
Csütörtök Húsvéti bárány- és nyúlkeresés
Április 3. hete
Hétfő A Föld Napja
Kedd Visszatérő madaraink: fecske
Szerda Visszatérő madaraink: gólya
Csütörtök Tóparti kaland
Április 4. hete
Hétfő Kerti séta: csiga, hangya, tücsök, szöcske, pók
Kedd Pillangó lesen
Szerda A katica-tanyán
Csütörtök Méhek tánca
Május
Május 1. hete
Hétfő Séta a tavaszi réten
Kedd Kertészkedjünk!
Szerda Látogatás a kertészetben
Csütörtök Megemlékezés az Anyák napjáról
Május 2. hete
Hétfő Erdei séta
Kedd Kaland az erdei állatokkal
Szerda Madárvilág
Csütörtök Madarak és fák napja
Május 3. hete
Hétfő Kerti munkák
Kedd A tavasz kincsei: gyümölcsök
Szerda A tavasz kincsei: zöldségek
Csütörtök Látogatás a piacon
Május 4. hete
Hétfő Közlekedés a szárazföldön
Kedd Közlekedés a levegőben
Szerda Közlekedés a vízen
Csütörtök Gyermeknapi móka
Felhasznált szakirodalom