Leírás
Hódi Ágnes és Tóth Edit könyvének célja a pedagógiai folyamatok hatékonyságának fenntartását, fejlesztését segítő feladatok, itemek tartalmi és formai alapelveinek, valamint a feladatírás technikai lépéseinek részletes bemutatása, illusztrálása mintafeladatokkal. A könyv a mérőfeladatok és kérdőívek önálló szerkesztését támogatja azzal, hogy megbízható alapokat és hathatós segítséget nyújt a pedagógiai mérések tervezéséhez, valamint feladatok írásához, szerkesztéséhez. A könyvet haszonnal forgathatja a gyermekek megbízható fejlesztését fontosnak tartó óvodapedagógus, tanító és tanár, minden, a pedagógiai mérés-értékelés iránt érdeklődő hallgató, oktató, pedagógus és szülő, valamint minden, a szakdolgozatában empirikus megközelítést alkalmazni kívánó hallgató.
Írta: Hódi Ágnes – Tóth Edit
Paraméterek
Szerző | Hódi Ágnes – Tóth Edit |
Cím | Mérőfeladatok és kérdőívtételek szerkesztése |
Kiadó | Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó |
Kiadás éve | 2019 |
Terjedelem | 110 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5946 15 8 |
Tartalom
ELŐSZÓ
BEVEZETÉS
1. AZ ITEM
1.1. Az item definíciója, célja
1.2. Item-nomenklatúra
1.2.1. Az itemszerkesztés kulcsfogalmai
1.2.2. Itemtípusok
1.2.3. Az item alkotóelemei
1.2.4. Az item pontozása
1.2.5. Tesztalany
1.3. Az item felépítése
1.3.1. Az illusztráció és a disztraktorok kapcsolata
Ellenőrző kérdések
2. FELADATTIPOLÓGIA
2.1. Feleletválasztó feladatok
2.1.1. Többszörös választás
2.1.1.1. Az itemtörzs és a válaszalternatívák kapcsolata
2.1.1.2. A kérdő mondat szerepe az itemtörzsben
2.1.1.3. Állító mondatok az itemtörzsben
2.1.1.4. Optimális válaszalternatívák száma
2.1.1.5. A helyes válasz meghatározása
2.1.1.5.1. Az abszolút helyes válasz
2.1.1.5.2. A legjobb válasz itemek
2.1.1.5.3. A legjobb válasz megállapítása
2.1.1.5.4. A legjobb válaszalternatíva kiválasztására irányuló folyamat
2.1.2. Alternatív választás
2.1.2.1. Szabályok az igaz-hamis itemek utasítására vonatkozóan
2.1.2.2. Az alternatív választás itemek alkalmazásának előnyei és hátrányai
2.1.3. Egymáshoz rendelés (illesztés)
2.1.3.1. Utasítások megfogalmazása az illesztéses feladatokhoz
2.1.3.2. Válaszalternatívák száma
2.2. Feleletalkotó feladatok
2.2.1. Kiegészítendő feladat
2.2.2. Rövid és hosszú válasz
2.2.3. Esszé típusú feladat
2.2.3.1. Tanácsok az esszé típusú feladatok készítéséhez
2.2.4. Összegzés
Ellenőrző kérdések
3. PEDAGÓGIAI ÉRTÉKELÉS
3.1. A pedagógiai értékelés meghatározása
3.2. Az értékelés tanítási-tanulási folyamatban betöltött szerepe
3.3. A teljesítmények viszonyítása
3.4. A teszt
3.5. A mérendő tudás
3.5.1. A tesztek és a tanterv, illetve a tananyag közötti kapcsolat
3.5.2. Azt mérjük, amit mérni akarunk
3.5.2.1. A validitás fogalma
Ellenőrző kérdések
4. KÉRDŐÍVSZERKESZTÉS PEDAGÓGUSOK SZÁMÁRA
4.1. A kérdőív szerkesztésének folyamata
4.2. A kérdések szerkezete
4.2.1. Zárt kérdések
4.2.1.1. A zárt kérdések fajtái
4.2.1.1.1. Alternatív zárt kérdések
4.2.1.1.2. Szelektív zárt kérdések
4.2.1.1.3. Skálakérdések
4.2.1.2. A zárt kérdések alkalmazásának előnyei
4.2.1.3. A zárt kérdések alkalmazásának hátrányai
4.2.2. Nyílt kérdések
4.2.2.1. A nyílt kérdések alkalmazásának előnyei
4.2.2.2. A nyílt kérdések alkalmazásának hátrányai
4.2.3. Iránymutatások a zárt és a nyílt kérdések megfogalmazásához
4.2.4. Ellenőrző lista a kérdőív áttekintéséhez
4.3. A kérdőív elkészítése: a kérdőívtételek összefűzése
4.3.1. Bevezető szöveg
4.3.2. Tartalmi rész: a kérdések funkció szerinti csoportosítása, a kérdések sorrendjének meghatározása
4.3.3. A kérdőív zárása
Ellenőrző kérdések
FELHASZNÁLT IRODALOM
MELLÉKLETEK
Amanda és a hercegnő – PISA mintafeladat
Influenza – PISA mintafeladat
Az alternatív választás típusú itemek alkalmazásának lehetőségei
Szempontrendszer a céljainknak megfelelő itemformátum kiválasztásához
TÁRGYMUTATÓ