Leírás
Márkanevekkel lépten-nyomon találkozunk: az utcán sétálva, okostelefonunkon böngészve vagy éppen egy vendéglőben ülve. Habár a találkozások a márkák neveivel mindennaposak, sokunkban kérdések is megfogalmazódnak velük kapcsolatban – például a Balaton-felvidék egyik legendás éttermében ülve, egy ismert pincészet hideg vörösborát kortyolgatva.
– Hogyan jönnek létre a márkanevek?
– Milyen eszközökkel alkothatunk jó márkaneveket?
– Mitől lesz egy márkanév jobb vagy rosszabb?
– Hogyan ejtjük és írjuk helyesen – illetve helytelenül – a márkaneveket?
– Hogyan függ össze a szlogen és a márkanév?
– Vannak specifikus jellemzőik az egyes ágazatokban használt márkaneveknek?
– Mi jellemzi a márkaneveket az egyes országokban?
Ezekre és hasonló kérdésekre keresi a választ jelen kötet, amely a márkaneveket interdiszciplinárisan vizsgálja: egyrészt a marketingszakember, másrészt a nyelvész szemszögéből; rámutatva azokra a kapcsolódási pontokra, amelyek a két diszciplína részben eltérő látásmódját összekötik egymással. A márkanevek ugyanis mind a marketingtudomány, mind a nyelvtudomány érdeklődésére számot tarthatnak. Ebből következik, hogy a márkák nevei vizsgálhatóak a marketing, illetve a nyelvtudomány eszköztárával: míg előbbi esetében azok hatékonysága fontos, utóbbi esetében a nyelvi rendszerbe való illeszkedés a releváns.
A kötet 16 szerző 15 tanulmányát tartalmazza. A szerzők Magyarországon és külföldön oktató egyetemi tanárok és kutatók, akik a márkák neveivel egyrészt elméletben, kutatásaik során, másrészt gyakorlatban, munkájuk során foglalkoznak.
Tinta Könyvkiadó, 2023.
Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához 228.
Szerkesztette: Kovács László
Lektor: Pethő József, Istók Béla
Sorozatszerkesztő: Kiss Gábor
Paraméterek
Sorozat | Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához |
Szerző | Kovács László |
Cím | Márkanevek: marketing és nyelvészet határán |
Kiadó | Tinta Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2023 |
Terjedelem | 254 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 409 377 0 |
Tartalom
Előszó
Márkanevek általános összefüggései
Kovács László: Márkanevek: nyelvtudomány és marketingtudomány határán
Balázs Géza: A márkanevek helyesírása
Misad Katalin: Márkanevek és fajtanevek kétnyelvű környezetben
Papp-Váry Árpád: Márkanevet a szlogenbe! Egyszerű és hatékony módszer a szlogen megalkotására
Papp-Váry Árpád – Lukács Rita: A betűszó mint márkanév – Miért válasszuk névadáskor és miért ne válasszuk véletlenül se?
Takács Judit: Márkanevek névtani vizsgálata: magyar kutatástörténeti áttekintés
Veszelszki Ágnes: „Hájfájer, balensziázs és ájviszrokker”: márkanevek kiejtési módjai. Márkanevek speciális összefüggései
Benczes Réka – Béni Alexandra: Támasz vagy tündérmese? A magyarországi idősgondozó intézmények elnevezési és logóhasználati gyakorlatai
Hidasi Judit: A japán márkanevek világa
Katona Norbert – Szabó Rita: A márkák és márkanevek szerepe az egészségiparban. Budapesti magán egészségügyi szolgáltatók márkaneveinek vizsgálata
Kegyes Erika: Gyógyszernevek: névadási stratégiák és trendek a farmakológiában
Kovács László – Keller Krisztina – Kaszás Nikoletta: Bor, Badacsony, Tihany – Márkanevek és szlogenek a Balaton-felvidék kontextusában
Kovács László – Szőke Viktória: Márkanevek a mezőgazdaságban
Papp-Váry Árpád: Az országnév mint márkanév – politikai névcserék és marketing-névváltoztatások
A kötet szerzői