Szövegértés
A szövegalkotási műveletek, a mese- és az elbeszélésalkotás tanításának módszerei. A szövegalkotás tanításának módszerei (3–8. évfolyam) című módszertani könyv három kötetében a fogalmazástanítással kapcsolatos tanítói, tanári és tankönyvszerzői tapasztalatait osztja meg a szerző.
A szóbeli és írásbeli szövegalkotás bonyolult, integrált, sok szubjektív elemet tartalmazó anyanyelvi tevékenység. Tanítása nagy erőfeszítéseket, sok felkészülést igényel a tanítóktól és a magyar szakos tanároktól.
A modern kommunikációs műfajok és a sajtóműfajok tanításának módszerei. A szövegalkotás tanításának módszerei (3–8. évfolyam) című módszertani könyv három kötetében a fogalmazástanítással kapcsolatos tanítói, tanári és tankönyvszerzői tapasztalatait osztja meg a szerző.
A kötet tanulmányai a szöveg értését a szöveg értelmének (jelentésének) befogadói feldolgozása felől közelítik meg. A szövegértés hétköznapi, irodalmi és vallásos folyamatait vizsgálják, abból a közös elvből kiindulva, hogy a szöveg cselekvő folyamat, mentális, szellemi tevékenység hozza létre, és mentális, szellemi tevékenység során történik a befogadás és a megértés, mindig a beszélőtársak által létrehozott kontextusban.
Ha megértjük a kompetenciaalapú oktatás lényegét, és jól tudjuk hasznosítani a nem szakrendszerű oktatás célkitűzéseit, sokat segíthetünk tanítványainknak abban, hogy sikeres és boldog felnőttekké váljanak.
A könyv gazdag anyagát használhatják kicsik és nagyok, fiatalok és idősebbek, diákok és tanárok egyaránt. Baráti társaságban vagy családi körben is bátran lehet próbálkozni ezekkel a játékokkal, csak fel kell ütni valamelyik oldalt, és már indulhat is a vetélkedés.
A kötetben találhatunk betű-, szótag- és szójátékokat, nevekkel kapcsolatos feladványokat, de a régi magyar nyelv emlékei, a közmondások, a szólások, sőt még az irodalmi rejtvények sem hiányoznak a könyv lapjairól.
A középiskolai magyartanítás tantervek és tankönyvek által legkevésbé irányított területe a fogalmazástanítás. A könyvhöz tartozó útmutató megkönnyíti a tanárok számára a könyv használatát; a feladatok megoldásának közlésével pedig a tanulókat is segíti.
Az Anyanyelvi kompetenciafejlesztő munkafüzetek legújabb tagja a középszintű magyar nyelv és irodalom érettségi vizsga gyakorlati szövegalkotást kérő feladatának minél sikeresebb teljesítéséhez nyújt segítséget. Ebben a feladatban az érettségizők az alábbi gyakorlati szövegműfajokkal találkozhatnak: motivációs levél, különböző témájú hivatalos levél (pl. panaszos levél), kérvény, továbbá hozzászólás, felszólalás, vitaindító, ajánlás vagy méltatás.
A kötet 550 olyan magyar szólást és közmondást magyaráz, melyekben valamilyen állat neve szerepel. A szótár 235 esetben a kifejezésnek a művelődéstörténeti előzményét és eredetmagyarázatát is közli.
A több évszázados közmondások gazdagítják nyelvünket. Mondanivalónkat azonban csak akkor színesíthetjük velük, ha jól ismerjük őket. A Közmondásteszt munkafüzetben 15 tematikus csoportban 27 olyan feladat található, amelyek a közmondások alakjának, jelentésének és eredetének ismeretét mérik fel.
O. Nagy Gábor könyve a magyar szólások eredetét kutatja és elmeséli jelentésüket, tartalmukat, használatuk elterjedésének körülményeit.
A Rejtvényes szókincsteszt munkafüzet játékos formában, rejtvényeken keresztül ismerteti meg a diákokat a fizika, a biológia, a kémia, a matematika, a földrajz, a történelem fontos szavaival, melyek nélkül lehetetlen az ismeretek eredményes elsajátítása, megtanulása. A fenti tantárgyakon túl a sport és a művészet területéről is találunk szórejtvényeket.
Gyakran változatosságra törekedve igyekszünk elkerülni egy-egy szó unalmas ismétlődését. Máskor valamely szó helyett pontosabb, találóbb kifejezést keresünk. Ehhez kíván segítséget nyújtani a Szinonimák című dióhéjszótár, amely rokon értelmű szavakat kínál fel az olvasónak gyakorlatias elrendezésben.
A mesék titokzatos és varázslatos világába nyújt bepillantást a kézikönyv. Az elemzett művek főként a tankönyvekben szereplő mesék közül kerültek ki. A műértelmezések mellett táblai vázlatok, valamint számos szóbeli és írásbeli feladat könnyíti meg a pedagógusok munkáját.
A szövegértés fejlesztése elengedhetetlen feladat, mely csak tervszerű és folyamatos gyakorlás révén valósulhat meg. A fejlesztést kiadványunk folyamatként kezeli, változatos, érdekes feladatokon keresztül tudatosan gyakoroltatja a különféle szövegtípusok megértését.
A különféle szövegek megértése az élet minden területén fontos. Legyen szó a mindennapok egyszerű szövegeiről, az iskolai dolgozatokról, a tankönyvi leckékről, egy versről, novelláról vagy akár a felvételi feladatokról. A jó szövegértés egyik alapfeltétele a mindennapi és az iskolai sikereknek.
A munkafüzet kilenc alapkészségeket fejlesztő, illetve öt összetettebb szövegre épülő feladatsort foglal magába, és ezeken kívül tartalmaz egy középszintű érettségi szövegértési mintafeladatot is a megoldásokkal együtt.
Játékoskönyv: feladatokkal, nyelvi és műveltségi játékokkal. A feladványok megfejtéséhez nemcsak az anyanyelv ismerete szükséges, hanem gyakran egy kis olvasottság, tájékozottság az irodalom, a képzőművészet, a földrajz, a biológia, a minket körülvevő világ dolgaiban.