Nyelvtan
Az alaktan, vagyis a morfológia a nyelvtudománynak az a területe, amely a jelekkel, ragokkal, képzőkkel foglalkozik. Ezeket összefoglaló névvel morfémáknak nevezi a nyelvtudomány. A morfémák az emberi kommunikáció legfőbb és legjellemzőbb eszközének, a nyelvnek a legkisebb jelentést hordozó eszközei, a „nyelvi jelek”, amelyekből a beszédtevékenység minimális egységei, a mondatok felépülnek.
A könyv gazdag anyagát használhatják kicsik és nagyok, fiatalok és idősebbek, diákok és tanárok egyaránt. Baráti társaságban vagy családi körben is bátran lehet próbálkozni ezekkel a játékokkal, csak fel kell ütni valamelyik oldalt, és már indulhat is a vetélkedés.
A kötetben találhatunk betű-, szótag- és szójátékokat, nevekkel kapcsolatos feladványokat, de a régi magyar nyelv emlékei, a közmondások, a szólások, sőt még az irodalmi rejtvények sem hiányoznak a könyv lapjairól.
A grammatikai ismeretek és a helyesírás szorosan összefügg egymással: biztos nyelvtani ismeretek nélkül nem alakul ki megbízható helyesírás. A tanórákon azonban nem áll rendelkezésére elegendő gyakorlási idő és feladat a nyelvtani elemzési jártasságok, készségek kialakítására.
A munkafüzet A magyar helyesírás szabályai 12. kiadásának Az írásjelek című fejezetében megfogalmazott szabálypontok tartalmi elmélyítéséhez és gyakorlásához kíván segítséget nyújtani. A 30, több elemből álló gyakorlatot tartalmazó munkafüzet elkészítését az tette szükségessé, hogy az írásjelek használatában igen nagy a bizonytalanság a diákok, s hozzátehetjük, a felnőttek körében is.
2015 szeptemberében jelent meg A magyar helyesírás szabályai 12. kiadása. Könyvünk célja az, hogy megkönnyítse a pedagógusok számára az átállást, illetve néhány módszertani ötlettel segítse a tanórai munkát.
Hernádi Sándor könyve izgalmas játékra hívja az általános iskolás és középiskolás olvasókat: a több mint félszáz nyelvi játékkal és fejtörővel bárki próbára teheti nyelvérzékét, tárgyi tudását és képzeletét.
Meg lehet-e tanulni a helyesírást, a sok-sok szabályt és a vaskos Helyesírási kéziszótár anyagát? Pillantsanak csak bele – e könyv segítségével – kicsit mélyebben a nyelv történetébe és működésébe, s máris láthatják: csüggedésre semmi ok!
Egy legendás könyv átdolgozott és felújított változatát tartja kezében az olvasó: a Helyesírási önképző csaknem négy évtizede segít gyerekeket és felnőtteket abban, hogy helyesírási tudásukat tökéletesítsék, anyanyelvüket minél jobban megismerjék.
A mű a magyar nyelvtan alapvető kézikönyve. Rendszerezetten és közérthetően mutatja be a magyar nyelv felépítését és szabályait, elsősorban a nyelvhasználat nézőpontjából. A grammatika modern nyelvleírási módszerrel közelíti meg az alaktan, szófajtan, szóalaktan és mondattan rendszerét. Hasznos alapmű az általános iskolai tanulóknak, a középiskolásoknak, az egyetemi hallgatóknak, valamint a magyar nyelvet oktató, tanító tanároknak.
Ezt a különleges, egyedi, rendhagyó felépítésű, a képi megközelítést előtérbe helyező munkafüzetet elsősorban alsó tagozatos gyermekeknek ajánljuk, de kiváló gyakorló anyag lehet felső tagozatos diákok számára is. A témakörök jól beépíthető az adott évfolyamok tananyagába. Lépésről lépésre haladva, biztos alapokat nyújtva segíti az eligazodást a j és ly betűs szavak rejtélyes világában.
A szótár a 2017. május 1-jétől érvénybe lépő akadémiai helyesírás szabályzat legújabb, 12. kiadása alapján, az MTA Nyelvi Bizottsága tagjainak közreműködésében készült. Az MTA, az EMMI és az OH közös állásfoglalása alapján a 2016/2017-es tanév érettségi vizsgáin a vizsgaszervező intézményeknek már ezt a szótárat kell biztosítaniuk.
A kötet az MTA Nyelvtudományi Intézetében készült, 2200 ige 6200 szerkezetét tartalmazza. Megfigyelhetjük, hogy a kommunikáció során folyamatosan igei szerkezeteket használunk, (egyszerű) mondataink általában egy igéből és annak bővítményeiből állnak. E szerkezetek teljes spektrumát fogja át ez a szótár.
A magyar mássalhangzók mindmáig legalaposabb feldolgozása Siptár (1993d [1995]) monográfiája. Jelen értekezés ehhez a műhöz hasonlóan, de szerényebb léptékben, a lexikális és az autoszegmentális fonológia keretében közelít a magyar mássalhangzók kérdésköréhez.
A magyar nyelv kultúránk legfőbb hordozója, értő ismerete elengedhetetlen feltétele az idegennyelv-tanulásnak is. A kötet célja, hogy megkönnyítse az átjárást a sajátos szerkezetű magyar és az idegen – elsősorban az indoeurópai – nyelvek között. Újszerű módon, összehasonlító-funkcionális megközelítéssel magyarázza a magyar nyelvi rendszer működését, pontosabban a működés rendszerét.
A munka elméleti és nemzetközi háttérrel a magyar szófajok teljes történetét dolgozza fel. Nem csupán azt vizsgálja, hogy mely szófajok alapnyelvi eredetűek, és melyek jöttek létre a magyar nyelv önálló életében.
A munkafüzet célja, hogy elősegítse az igényes nyelvhasználatot, és anyanyelvüket pontosan, szabatosan és eredményesen használó felnőttek váljanak a diákokból. A feladatok 10–18 éves tanulóknak készültek. A munkafüzetben olyan feladattípusok is megtalálhatók, amelyek gyakran szerepelnek a központi középiskolai felvételi vizsgákon.
Új gyakorlósorozatunk a nyelvtanórán tanult ismeretek begyakorlásához és elmélyítéséhez nyújt kiváló segítséget a felső tagozatosok számára. A feladatgyűjtemények fejezetei minden évfolyamon a kerettanterv témakörei alapján épülnek fel, és bőséges gyakorlóanyagot tartalmaznak az összes területhez.
A tanulmánykötet a szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar sorozatának tagja az Alkalmazott nyelvészet a magyar nyelv és irodalom tanításában tárgykörben.