Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Magyar-angol kéttannyelvű általános iskolai programok közoktatásunkban

Paraméterek

Szerző Kovács Judit
Cím Magyar-angol kéttannyelvű általános iskolai programok közoktatásunkban
Kiadó Eötvös József Könyvkiadó
Kiadás éve 2006
Terjedelem 186 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 7338 42 x
Eredeti ár:
2.645 Ft
2.513 Ft
Online kedvezmény: 5%

Korai két tanítási nyelvű programok 1989 óta vannak jelen a magyar közoktatásban. Életre hívásukban a fő szerepet nem központi oktatáspolitikai döntés, hanem társadalmi kezdeményezés játszotta.

Leírás

Korai két tanítási nyelvű programok 1989 óta vannak jelen a magyar közoktatásban. Életre hívásukban a fő szerepet nem központi oktatáspolitikai döntés, hanem társadalmi kezdeményezés játszotta. A szülői érdeklődés ezúttal találkozott az általános iskolák érdekeivel, amelyek a rendszerváltást követően kialakult egyre élesedő versenyhelyzetben a kitörés útját keresték. A kéttannyelvű programok a nyelvoktatás tradicionális hiányterületeire javasoltak megoldást. Az első számú világnyelvvé előlépett angolt az általános iskola első osztályától kezdve, heti 8-10 órában ezt megelőzően még nem kínálta a közoktatás Magyarországon. A korai kezdés és az illusztris óraszámok mellett a program minőségileg is újat nyújtott: az óraszám meghatározott részében bizonyos tantárgyak tanítása célnyelven történik, és a programban egy, az angolt anyanyelvként beszélő pedagógus is közreműködik.
A téma, újdonsága okán a szűkebb szakmai körökön túl széles érdeklődésre tarthat számot a magyar társadalomban. A korai nyelvtanulásnak, és ezen belül is különösen az angol nyelv tanulásának a közoktatás keretei között megjelenő új formái számíthatnak mindazon szülők érdeklődésére, akik már az iskoláskor kezdetén versenyképes tudást kívánnak biztosítani gyermeküknek. Ugyanakkor a könyv az oktatásügy bármely szintjén és területén tevékenykedők számára is érdekes olvasmány lehet.
A szerző az ELTE Tanító- és Óvóképző Főiskolai Karának docense. Az ELTE-n szerezte alapdiplomáit, majd specifikus mesterfokú (MEd) tanulmányokat folytatott a korai angolnyelv-oktatás területén az Egyesült Királyságban. PhD fokozatát a Pécsi Tudományegyetem Nyelvtudományi Doktori Iskolájában szerezte. Fő kutatási területe a két tanítási nyelvű oktatás. E témában sokat publikál itthon és külföldön egyaránt. A jelen könyv a szerző PhD értekezésének szinte változatlan kiadása.
 
Írta: Kovács Judit
Lektor: Vámos Ágnes

Tartalom

Bevezetés
Témamegjelölés
A témaválasztás okai
A témaválasztás pedagógiai és társadalmi hasznossága
A várható tudományos eredmények felhasználhatósága
Az értekezés szerkezete
A kutatás eszközei
1. A kéttannyelvű oktatás elméleti alapjai
Definíciók 1. Kéttannyelvű oktatás
Definíciók 2. Tannyelv
Terminológiai problémák
A kéttannyelvűség elméleti alapjai
A korai kezdés a nyelvoktatás történetében
A kéttannyelvű programok osztályozása
Összegzés
2. Korai kéttannyelvű programok Európában
Mely országokban és mióta működnek ezek a programok?
A modern kéttannyelvű oktatás megjelenését elősegítő változások
Mivel magyarázható a programok megjelenésének ideje?
A célnyelv tannyelvvé válásának okai
Összegzés
3. A kéttannyelvű általános iskolai programok helye és szerepe a hazai közoktatásban különös tekintettel a magyar-angol programokra
Bevezetés: A hazai általános iskolai kéttannyelvű oktatási programok néhány jellemzője
A hazai korai kéttannyelvű programok vizsgálata számuk és az idegen nyelvű programokon belüli arányuk szerint
Mióta működnek általános iskolai kéttannyelvű programok hazánkban?
Az általános iskolai angol tannyelvű programok bevezetésének okai
Az angol nyelv tanítási nyelvvé válása. Elvárások a kéttannyelvű általános iskolai programokkal szemben általában és az angol tannyelvű programokkal szemben különösen
Milyen változásokat hozott az általános iskolák életében a célnyelvű tantárgy tanítási programok bevezetése?
4. Végső következtetések és összegzés
Végső következtetések
Összegzés
Az értekezés eredményeivel kapcsolatos általános pedagógiai implikációk
Felhasznált irodalom
Idézett törvények és jogszabályok
Függelékek