Leírás
A világ jelentős változáson megy keresztül, ezt jelzi a globalizáció, az információ-robbanás, a határokon átívelő szabad költözés megvalósulása. Az új társadalmi igény kritikus ütközőpontja az: hogyan lehet kisgyermekeinket erre a hatalmas változásra felkészíteni. Erre a kérdésre kíván segítő választ adni a kisgyermekek nevelésével foglalkozóknak a Magiszter című óvodapedagógiai szakkönyv.
A felkészítés nem kis feladatot jelent az egészség védelme, az új kihívásoknak megfelelő egészségfejlesztés megvalósítása terén sem. A digitális módszerek képekben (virtuálisan) kinyitják a kisgyermekek előtt is a világot, olyan információk birtokosai lehetnek, amelyek az óvodába varázsolják nemzeti értékeinket, de a növény- és állatvilágot, az egészséget, a betegséget, az agressziót és sikeres életet is.
Egészségesebb Óvodák Nemzeti Hálózata, 2008.
Szerkesztette: Prof. Dr. Székely Lajos
Paraméterek
Szerző | Székely Lajos |
Cím | Magiszter |
Alcím | Globalizációra felkészítő egészségnevelés az óvodában |
Kiadó | Egészségesebb Óvodák Nemzeti Hálózata |
Kiadás éve | 2008 |
Terjedelem | 216 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | EONH01 |
Tartalom
Az óvodai egészségnevelés jövője (Bevezetés)
I. rész. ÚJ SZEMLÉLET AZ EGÉSZSÉGNEVELÉSBEN
1. Figyelmeztető előjelek
Nemzetközi jelzések
Hazai jelzések
Nevelői tapasztalatok
2. A jövő igénye
3. A jövő óvoda intézménye
4. Az egészségpedagógia válasza
5. Szemléletváltás az egészség megítélésében
5.1. Az „egészség” fogalma korábban
5.2. Az „egészség” fogalmának funkcionális értelmezése
5.3. Az „egészség” fogalmának kompetencia-szintű értelmezése
6. A szemléletváltás főbb irányai
6.1. Új elemek a biológiai-szomatikus oldalon
6.2. Szélesebb körű feladatok a lelki egészségvédelemben
6.3. A szociális kapcsolatok újabb jellemzői
6.4. Az egészség „komfort-szintje”
II. rész. AZ EGÉSZSÉGI KOMPETENCIA ELVÁRÁSAI
1. Kompetencia és nevelés
2. Szomatikus egészségi kompetencia
3. A lelki egészség kompetenciái
4. A társkapcsolat egészségi kompetenciái
5. A jövő elővételezése
III. rész. A GYERMEK TEVÉKENYSÉGE AZ ÓVODÁBAN
1. Mozgás és tevékenység
2. Az életkor jellemző tevékenysége: a játék
3. Egyéb óvodai tevékenységek
3.1. Mesélés, verstanulás
3.2. Rajzolás, mintázás, kézmunka
4. Tanulás az óvodában
4.1. Az ismeretszerzés alapja: az innováció
4.2. Az óvodai nevelés-tanítás tervezése
4.3. Az egészségfejlesztés tanítása-tanulása
4.4. Spontán, kötetlen tanulási formák
4.5. Megtervezett, kezdeményezett tanítás-tanulás
4.6. Megtervezhető egészségvédő témák
5. Munka-jellegű feladatok tanulása
5.1. Játék és/vagy munka?
5.2. A munka-jellegű tevékenység tanulása
IV. rész. AZ EGÉSZSÉGNEVELŐ TEVÉKENYSÉG TARTALMA
1. Szomatikus nevelés
(a) Higiénés nevelés
(b) A betegségek megelőzésére nevelés
(c) Kondicionálás, testedzés
(d) Baleset megelőzésére, életmentésre nevelés
2. Pszichohigiénés nevelés
(a) Egészséges életvezetés
(b) Stressz-elhárítás
(c) Az egészségre káros szokások megelőzése
(d) Érzelmi nevelés
3. Szociohigiénés nevelés
(a) Kedvező társas miliő működtetése
(b) Kommunikációra nevelés
(c) A szerepfeszültségek feloldása
(d) A szegregáció, elszigetelődés megelőzése
(e) Egészségpropaganda
4. Beteg gyermek az óvodában
5. Kisebb egészségi rendellenességek javítása
6. Baleset-megelőzésre nevelés
7. A környezet védelmére nevelés
V. rész. A MINDENNAPI EGÉSZSÉGNEVELÉS
1. Bevezetés az óvodai életbe
2. Személyi higiénés tennivalók
3. Környezet-higiénés tennivalók
4. Táplálkozás, étkezés körüli feladatok
5. Önálló feladatok, megbízatások
6. Edző, pihentető feladatok
7. Az udvari élet
VI. rész. ÓVODÁN KÍVÜLI FELADATOK
1. Séta erdőben, mezőn
2. Séta a lakóhely környékén
3. Közlekedésbiztonsági séta
4. Úszás-tanulás, strandolás
5. Óvodai táborozás
VII. rész INTEGRÁCIÓ ÉS SAJÁTOS NEVELÉS
1. Esélyegyenlőség a nevelésben
2. Sajátos nevelési igényűek
2.1. Általános és sajátos nevelés
2.2. A sajátos igényűek nevelése
3. Fogyatékkel élő gyermekek nevelése
3.1. Testi fogyatékosok
3.2. Értelmi retardáltak
3.3. Autista gyermekek a csoportban
3.4. Beszédhibások fejlesztő nevelése
4. Szociális hátrányúak integráló nevelése
4.1. A szocio-kulturális hátrányok feloldása
4.2. Roma gyermekek integrációja
VIII. rész KAPCSOLAT A CSALÁDDAL
1. Találkozás a szülőkkel
2. A családok szociális helyzete
3. A családok kulturáltsága
4. Devianciák a családban
IX. ALTERNATÍV ÓVODAI PROGRAMOK, ESZKÖZÖK
1. Alternatív programok
2. Alapellátáson kívüli szolgáltatások
(a) Játékos angol, német nyelvoktatása
(b) Játékos testnevelés
(c) Ének-zene foglalkozás
(d) Drámajáték, balett, népi tánc oktatás
(e) Számítógépes foglalkozások
(f) Úszásoktatás
(g) Hittanoktatás
3. Módszerek, lehetőségek a programhoz
(1) Folyamatosan alkalmazható egészségnevelési módszerek
(2) Interaktív szemléltető-oktató módszerek
(a) Csoportfoglalkozás digitális táblákkal
(b) Internetes játék és tanulás
(c) Idegen nyelv tanulása két-tannyelvű óvodába
X. ALTERNATÍV SZÜLŐI PROGRAMOK
1. Mindennapos találkozás a szülőkkel
2. Nyílt nap az óvodában
3. Fogadóóra
4. Szülői értekezlet
5. Óvodai szülői szervezet
6. Óvodai házirend
7. Családlátogatás
8. Szülőkkel közös rendezvények
XI. A GYERMEK JOGAI ÉS VÉDELME
1. A gyermek személyiségi jogai
2. A gyermeket megillető jogok
3. A gyermek védelme
XII. A NÖVEKEDÉS ÉS FEJLŐDÉS MÉRÉSE
1. A testi növekedés mérése
2. A pszicho-szociális fejlődés mérése
FELHASZNÁLT IRODALOM