Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Elfogadom
Témakörök
Magiszter
Eredeti ár: 3.200 Ft
2.880 Ft
Online kedvezmény: -10%

Magiszter

Eredeti ár: 3.200 Ft
2.880 Ft
Online kedvezmény: -10%

A világ jelentős változáson megy keresztül, ezt jelzi a globalizáció, az információ-robbanás, a határokon átívelő szabad költözés megvalósulása. Az új társadalmi igény kritikus ütközőpontja az: hogyan lehet kisgyermekeinket erre a hatalmas változásra felkészíteni. Erre a kérdésre kíván segítő választ adni a kisgyermekek nevelésével foglalkozóknak a Magiszter című óvodapedagógiai szakkönyv.

Leírás

A világ jelentős változáson megy keresztül, ezt jelzi a globalizáció, az információ-robbanás, a határokon átívelő szabad költözés megvalósulása. Az új társadalmi igény kritikus ütközőpontja az: hogyan lehet kisgyermekeinket erre a hatalmas változásra felkészíteni. Erre a kérdésre kíván segítő választ adni a kisgyermekek nevelésével foglalkozóknak a Magiszter című óvodapedagógiai szakkönyv.

A felkészítés nem kis feladatot jelent az egészség védelme, az új kihívásoknak megfelelő egészségfejlesztés megvalósítása terén sem. A digitális módszerek képekben (virtuálisan) kinyitják a kisgyermekek előtt is a világot, olyan információk birtokosai lehetnek, amelyek az óvodába varázsolják nemzeti értékeinket, de a növény- és állatvilágot, az egészséget, a betegséget, az agressziót és sikeres életet is.

Egészségesebb Óvodák Nemzeti Hálózata, 2008.

Szerkesztette: Prof. Dr. Székely Lajos

Paraméterek

Szerző Székely Lajos
Cím Magiszter
Alcím Globalizációra felkészítő egészségnevelés az óvodában
Kiadó Egészségesebb Óvodák Nemzeti Hálózata
Kiadás éve 2008
Terjedelem 216 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN EONH01

Tartalom

Az óvodai egészségnevelés jövője (Bevezetés)

I. rész. ÚJ SZEMLÉLET AZ EGÉSZSÉGNEVELÉSBEN

1. Figyelmeztető előjelek

Nemzetközi jelzések

Hazai jelzések

Nevelői tapasztalatok

2. A jövő igénye

3. A jövő óvoda intézménye

4. Az egészségpedagógia válasza

5. Szemléletváltás az egészség megítélésében

5.1. Az „egészség” fogalma korábban

5.2. Az „egészség” fogalmának funkcionális értelmezése

5.3. Az „egészség” fogalmának kompetencia-szintű értelmezése

6. A szemléletváltás főbb irányai

6.1. Új elemek a biológiai-szomatikus oldalon

6.2. Szélesebb körű feladatok a lelki egészségvédelemben

6.3. A szociális kapcsolatok újabb jellemzői

6.4. Az egészség „komfort-szintje”

II. rész. AZ EGÉSZSÉGI KOMPETENCIA ELVÁRÁSAI

1. Kompetencia és nevelés

2. Szomatikus egészségi kompetencia

3. A lelki egészség kompetenciái

4. A társkapcsolat egészségi kompetenciái

5. A jövő elővételezése

III. rész. A GYERMEK TEVÉKENYSÉGE AZ ÓVODÁBAN

1. Mozgás és tevékenység

2. Az életkor jellemző tevékenysége: a játék

3. Egyéb óvodai tevékenységek

3.1. Mesélés, verstanulás

3.2. Rajzolás, mintázás, kézmunka

4. Tanulás az óvodában

4.1. Az ismeretszerzés alapja: az innováció

4.2. Az óvodai nevelés-tanítás tervezése

4.3. Az egészségfejlesztés tanítása-tanulása

4.4. Spontán, kötetlen tanulási formák

4.5. Megtervezett, kezdeményezett tanítás-tanulás

4.6. Megtervezhető egészségvédő témák

5. Munka-jellegű feladatok tanulása

5.1. Játék és/vagy munka?

5.2. A munka-jellegű tevékenység tanulása

IV. rész. AZ EGÉSZSÉGNEVELŐ TEVÉKENYSÉG TARTALMA

1. Szomatikus nevelés

(a) Higiénés nevelés

(b) A betegségek megelőzésére nevelés

(c) Kondicionálás, testedzés

(d) Baleset megelőzésére, életmentésre nevelés

2. Pszichohigiénés nevelés

(a) Egészséges életvezetés

(b) Stressz-elhárítás

(c) Az egészségre káros szokások megelőzése

(d) Érzelmi nevelés

3. Szociohigiénés nevelés

(a) Kedvező társas miliő működtetése

(b) Kommunikációra nevelés

(c) A szerepfeszültségek feloldása

(d) A szegregáció, elszigetelődés megelőzése

(e) Egészségpropaganda

4. Beteg gyermek az óvodában

5. Kisebb egészségi rendellenességek javítása

6. Baleset-megelőzésre nevelés

7. A környezet védelmére nevelés

V. rész. A MINDENNAPI EGÉSZSÉGNEVELÉS

1. Bevezetés az óvodai életbe

2. Személyi higiénés tennivalók

3. Környezet-higiénés tennivalók

4. Táplálkozás, étkezés körüli feladatok

5. Önálló feladatok, megbízatások

6. Edző, pihentető feladatok

7. Az udvari élet

VI. rész. ÓVODÁN KÍVÜLI FELADATOK

1. Séta erdőben, mezőn

2. Séta a lakóhely környékén

3. Közlekedésbiztonsági séta

4. Úszás-tanulás, strandolás

5. Óvodai táborozás

VII. rész INTEGRÁCIÓ ÉS SAJÁTOS NEVELÉS

1. Esélyegyenlőség a nevelésben

2. Sajátos nevelési igényűek

2.1. Általános és sajátos nevelés

2.2. A sajátos igényűek nevelése

3. Fogyatékkel élő gyermekek nevelése

3.1. Testi fogyatékosok

3.2. Értelmi retardáltak

3.3. Autista gyermekek a csoportban

3.4. Beszédhibások fejlesztő nevelése

4. Szociális hátrányúak integráló nevelése

4.1. A szocio-kulturális hátrányok feloldása

4.2. Roma gyermekek integrációja

VIII. rész KAPCSOLAT A CSALÁDDAL

1. Találkozás a szülőkkel

2. A családok szociális helyzete

3. A családok kulturáltsága

4. Devianciák a családban

IX. ALTERNATÍV ÓVODAI PROGRAMOK, ESZKÖZÖK

1. Alternatív programok

2. Alapellátáson kívüli szolgáltatások

(a) Játékos angol, német nyelvoktatása

(b) Játékos testnevelés

(c) Ének-zene foglalkozás

(d) Drámajáték, balett, népi tánc oktatás

(e) Számítógépes foglalkozások

(f) Úszásoktatás

(g) Hittanoktatás

3. Módszerek, lehetőségek a programhoz

(1) Folyamatosan alkalmazható egészségnevelési módszerek

(2) Interaktív szemléltető-oktató módszerek

(a) Csoportfoglalkozás digitális táblákkal

(b) Internetes játék és tanulás

(c) Idegen nyelv tanulása két-tannyelvű óvodába

X. ALTERNATÍV SZÜLŐI PROGRAMOK

1. Mindennapos találkozás a szülőkkel

2. Nyílt nap az óvodában

3. Fogadóóra

4. Szülői értekezlet

5. Óvodai szülői szervezet

6. Óvodai házirend

7. Családlátogatás

8. Szülőkkel közös rendezvények

XI. A GYERMEK JOGAI ÉS VÉDELME

1. A gyermek személyiségi jogai

2. A gyermeket megillető jogok

3. A gyermek védelme

XII. A NÖVEKEDÉS ÉS FEJLŐDÉS MÉRÉSE

1. A testi növekedés mérése

2. A pszicho-szociális fejlődés mérése

FELHASZNÁLT IRODALOM