Leírás
Az iskolába induló kisgyermekek egy részénél gyakran éretlenek azok a funkciók, amelyek a biztonságos, örömteli tanulás feltételei. Kialakulatlan a térben való tájékozódásuk, nincsenek tisztában az irányok jelentésével (mint például: bal-jobb, lent-fent, alatt-fölött stb.). Nehezen kapcsolják össze a kéz és a szem mozgását, tükörképpel ábrázolnak, fordítva raknak ki különféle alakzatokat, fordítva húzzák meg a vonalakat. Ugyanígy kialakulatlan még náluk a domináns kéz használata is. Kézügyességük, rajzkészségük fejletlen, vonalvezetésük ügyetlen. Beszédükben gyakran felcserélik a szótagokat, szókincsük szegényes. Előfordul, hogy a szótőhöz hibás toldalékot illesztenek. Nehezen fejezik ki magukat, nem szeretnek összefüggő mondatokban beszélni. Ritmusérzékük bizonytalan. Ezért nem – vagy nehezen – észlelik a hosszú és rövid hangokat, illetve a szótaghatárokat. Nem tudják elkülöníteni egymástól a zöngés és a zöngétlen mássalhangzókat. Nem hallják ki a hangok egymásutánját a szavakban. Figyelmük csapongó, nehezen összpontosítanak a látottakra, hallottakra. Kevés a kitartásuk egy-egy tevékenység elvégzéséhez. Pedig e funkcióknak meghatározó jelentősége van az iskolaérettség szempontjából.
A könyvben fellelhető készségfejlesztő feladatok alkalmazásuk révén ahhoz nyújtanak segítséget, hogy kialakíthassuk azokat a készségeket, amelyek az olvasás és az írás sikeres elsajátításához vezetnek. A gyermekek érzelmi élete és beszédkészsége csak a szüleikkel való szoros kapcsolatban fejlődhet, teljesedhet ki. Ezért e feladatok végzése nem pusztán passzív cselekvést kíván a kisgyermektől, hanem állandó szóbeli megnyilatkozást is. Ehhez azonban arra lesz szükség, hogy a szülő – miután felolvasta gyermekének a feladatot – ellenőrizze a helyes feladatmegoldást. Bízunk abban, hogy a feladatok sikeres megoldása hozzájárul az iskolaérettség követelményeinek teljesítéséhez. S egyben reméljük, hogy a feladatmegoldás során közösen eltöltött idő jóízű beszélgetésekre, mesélésekre nyújt alkalmat.
A készségfejlesztő feladatlapok tartalmazzák:
- a fejlesztőlapokat, amelyek színes kivitelben készültek, s az új ismereteket hordozzák (F)
- a gyakorlólapokat, amelyek fekete-fehér nyomásban kapcsolódnak a fejlesztőlapokhoz (Gy)
A 16 db – kivágásra alkalmas – melléklet a fejlesztő- és a gyakorlólapok anyagához illeszkedik (M)
Oktatási Hivatal, 2022.
NT-98514/MT
Írta: Csabay Katalin
Lektor: Meixner Ildikó
Kapcsolódó témakör:
Paraméterek
Szerző | Csabay Katalin |
Cím | Lexi |
Alcím | Iskola-előkészítő mesetankönyv 5-7 éveseknek |
Kiadó | Oktatási Hivatal |
Kiadás éve | 2022 |
Terjedelem | 92 oldal |
Formátum | A/4, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 19 5027 4 |
Tartalom
Útmutató
A feladatlapok feldolgozási sorrendje
A feladatlapok témák szerinti összefoglalása
Fejlesztőlapok
Gyakorlólapok
Mellékletek