Betűbazár Bt.
Az Én is tudok beszélni c. képeskönyvünk feladatlapjaival elsősorban a nyelvi késést és nyelvfejlődési zavart mutató gyermekek logopédiai terápiáját szeretnénk segíteni. Kézikönyvünk segítségével a gyógypedagógia más területein dolgozó kollégák is segíthetik tanítványaik fejlődését, módszertani ajánlásai végigvezetnek a képeskönyv feladatlapjain.
Mi okozhatja, hogy a gyermek dadog? Melyek azok a tényezők, amelyek súlyosbítják a dadogást? Mivel tudnak a szülők segíteni a dadogó gyermeken? Kiválthat-e az iskolába kerülés dadogást? Ugyanúgy bánjunk-e a dadogó gyermekkel, mint a többiekkel?
A K, G, T, D hangcsoporthoz ajánlott kiadvány változatos gyakorlatokat tartalmaz a logopédiai terápiához az 5-7 éves korosztály számára. Bizonyos feladatok (figyelemfejlesztő, szókincsbővítő, szótagoló) a gyógypedagógiai munkába is beépíthetők, de szülők is bátran forgathatják.
A Dumcsi füzetek legújabb részét magánhangzók kialakításához, automatizálásához ajánljuk, leginkább az 5-7 éves korosztály számára. A hangok tiszta ejtése elengedhetetlen a sikeres olvasás- és írástanuláshoz. A szóanyagot igyekeztünk úgy összeállítani, hogy ennek a korosztálynak megfelelő legyen.
A beszédfejlődés támogatása sosem volt ennyire időszerű, mint napjainkban. A legváltozatosabb problémákkal kerülünk szembe kisgyermekeinket hallgatva: gyenge szókincs, artikulációs zavarok, lelki eredetű vagy motoros beszédritmikai eltérések, s a beszédészlelés és -értés hiányosságai, melyek már az olvasás, írás elsajátítását is veszélyeztethetik. Az óvodai környezet indirekt is fejleszt, de szükséges, hogy a tervezett tevékenységek körébe olyan játékokat is bevegyünk, melyek a jó hangulat felütésével nyelvi gondolkodásra, együttműködésre serkentik a kisgyermekeket.
A kiadványt elsősorban azoknak a szakembereknek ajánljuk, akik Down-szindrómás és más kóreredetű intellektuális képességzavart vagy nyelvfejlődési zavart mutató személyekkel foglalkoznak. A kiadvány – felépítésének köszönhetően – fejlesztő foglalkozások, terápiás alkalmak és tanórai keretek között is sikeresen alkalmazható.
A feldolgozott szóanyag az óvodás korosztálytól használható, és hangzókra bontottan dolgozza fel a szavak hanganalízisét, szintézisét. A munkafüzet egyaránt segítséget nyújt a hangzók helyének megtanulásához, valamint a szerialitás kialakulásához. Az anyag a terápiás program különböző fázisaiban többször használható.
A Kalandor a s–sz, zs–z, cs–c, l–j, r–j, r–l hangok auditív és motoros differenciálásához nyújt segítséget. Ajánljuk szakembereknek a logopédiai terápiához, szülőknek az otthoni gyakorláshoz. A feladatgyűjtemény óvodás és kisiskolás gyerekek fejlesztésére egyaránt alkalmas.
A kiadvány az öt-hat éves gyerekek képességfejlesztéséhez ad segítséget. Magában foglalja az egy évre szóló, tanmenetszerű fejlesztő programot, amely a Nebuló l. feladatgyűjteménnyel harmonizál. Módszertani kiegészítésekkel teszi egyértelművé a program megvalósítását. Ötlettárában javaslatok találhatók szemléltető fóliák és gyakorló feladatlapok elkészítéséhez.
A másodikosok számára készített, tanmenetszerűen alkalmazható fejlesztő program formailag és tartalmilag az elsős programra épül. Több éves alkalmazása során bebizonyította, hogy jelentősen segíti az alapkészségek elsajátításához nélkülözhetetlenül szükséges képességek fejlődését.
A harmadikosoknak készített, tanmenetszerűen alkalmazható fejlesztő program formailag és tartalmilag az elsős és a másodikos programra épül. Anyagában a direkt képességfejlesztő feladatok mellett megtalálható a korosztály életkori sajátosságainak megfelelő önismeret, pozitív énkép és gondolkodás kialakítása, alapvető tanulást segítő módszerek ismertetése és a harmadik osztályos anyanyelvi tantárgyakra épülő, képességfejlesztő módszerekkel történő készségfejlesztés (kifejező olvasás, helyesírás, szókincsfejlesztés, fogalmazás-tanulás alapozása).
A fejlesztő program jó segédeszköz a tanítók, fejlesztők kezében a tanulási képességek fejlesztésére, a negyedikes tanulók részképesség zavarainak korrekciójára. A negyedikeseknek szóló fejlesztő program használatával az alsó tagozat négy évfolyamán lehetővé válik egy egységes szemléletű képességfejlesztési modell megvalósítása, amely a Porkolábné Dr. Balogh Katalin és kutatócsoportja által kidolgozott fejlesztési alapelveket követi.
A feladatgyűjtemény célja az iskolai kudarcok megelőzése, a tanuláshoz nélkülözhetetlenül szükséges képességek tudatos fejlesztésével, a különböző részképesség-zavarok korrekciójával. Ennek megfelelően feladatai segítik a testséma ismeretének kialakítását, a térbeli tájékozódás elsajátítását, az auditív és vizuális percepció sokoldalú fejlesztését, a szókincs bővítését, a verbális képességek fejlesztését és lehetőséget biztosít a finommozgás gyakoroltatására.
A Nebuló 2. képességfejlesztő és a helyesírási készség megalapozását segítő feladatgyűjtemény. Használatát elsősorban második osztályos tanulóknak ajánljuk, de hasznára lehet minden helyesírási nehézséggel küzdő kisiskolásnak. Témakörei megegyeznek a második osztályos nyelvtan-helyesírás tananyagával, de alapvetően különbözik minden más tantárgyi jellegű munkafüzettől, mert célja nem a tananyag feldolgozása, hanem a képességek fejlesztése.
A feladatgyűjtemény nem kötődik tanítási programhoz, módszerhez és egyetlen tankönyvhöz sem. Felhasználható fejlesztő foglalkozáson, tanórán, differenciált foglalkoztatásra az integrált oktatásban, otthoni gyakorlásra. A Nebuló 4. első két feladata közvetlenül a tanulási képességek fejlesztését szolgálja, míg a többi változatos gyakorlási lehetőséget nyújt az ismeretek elmélyítésére.
Ez az Oroszlány Péter munkásságára épülő komplex tanulásmódszertani kiadvány az alsó tagozatra, a kisiskolásoknak készült, a tanítóknak szól. Meghatározza a tanulásmódszertan fogalmát, ismerteti, hogy milyen feltételei vannak a tanulásnak, bemutat hatékony tanítási módszereket, az egyéni bánásmód érvényesítését, tanulást segítő technikákat, jó tanulási szokásokat. Foglalkozik személyiségfejlesztéssel és képességfejlesztéssel (kognitív képességek és szövegértő olvasás).