Közösség és részvétel
Paraméterek
Sorozat | A szociális szakképzés könyvtára |
Szerző | Vercseg Ilona |
Cím | Közösség és részvétel |
Alcím | A közösségfejlesztés és a közösségi munka gyakorlatának elmélete |
Kiadó | Hilscher Rezső Szociálpolitikai Egyesület |
Kiadás éve | 2011 |
Terjedelem | 206 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 08 0606 0 |
Eredeti ár:
2.460 Ft
Ez a könyv olyan szakmai kérdésekkel foglalkozik, amelyek eddig legfeljebb csak elemeiben jelentek meg a közösségfejlesztés és a közösségi munka hazai szakirodalmában. |
|
|
Leírás
Ez a könyv olyan szakmai kérdésekkel foglalkozik, amelyek eddig legfeljebb csak elemeiben jelentek meg a közösségfejlesztés és a közösségi munka hazai szakirodalmában. A címben található kifejezést a francia szociológus, Pierre Bourdieu vezette be, és bár itthon kevéssé, de Európában széles körben vált használatossá. A „gyakorlat elmélete” (une théorie de la pratique vagy theory of praetice) kifejezéssel arra utalok, hogy az itt bemutatandó elméletek fő forrásául saját gyakorlati tapasztalataink szolgálnak, azokra támaszkodva építettük fel annak érdekében, hogy megragadhassuk a közösségi szakmai beavatkozás természetét, jellegét, meghatározottságát történelmi vonatkozásaiban és napi mozgásában is.
Az első rész az alapvetés, amely a szaktevékenység kiterjedtségét (mozgalom és szakma), fogalmait, legitimációját, alapelveit, történetét és fontosabb szervezeteinek bemutatását foglalja magában. A második rész bemutatja, hogy a szaktevékenység hogyan mozog együtt az állandóan változó társadalommal és azt is, hogy a magyar közösségfejlesztés, közösségi munka eddig milyen területeken bontakozott ki. Ily módon fókuszba helyezzük a civil társadalom fejlesztése, a szociális területen végzett közösségi munka, a közösségi gazdaságfejlesztés, a szocializáció és a felnőttképzés közösségi lehetőségeit, majd további alkalmazási területeket is felvázolunk. A fókuszterületeken végzett közösségi munkák ismertetése után kiemelten foglalkozunk a képessé válás és a képessé tétel problematikájával, hiszen ez a szempont minden beavatkozási területen egyazon érvénnyel és erővel, bár eltérő hangsúlyokkal jelentkezik. S végül, ugyancsak integrációs megfontolásból, bemutatjuk a közösségfejlesztés iránti általános szükségleteket: a közvetítés és a megújulási képesség szükségességét, azt, hogy mit jelent a kulturális változás kihívása, a demokratizálódás és a nemzetek feletti civil társadalom szükségessége a közösségi szakmák kontextusában. A harmadik rész a szakemberrel, a munkát végző közösségfejlesztővel, közösségi munkással, közösségszervezővel foglalkozik, elsősorban a szerepekkel, a szakmai feladatokkal és a szakértelemmel, és sorra veszi az eredmények és hatások mérésével és a gyakorlati alkalmazással kapcsolatos kérdéseket is. A könyvet néhány jövőre vonatkozó, már látható trend felvázolásával zárjuk.
A szociális szakképzés könyvtára
Hilscher Rezső Szociálpolitikai Egyesület, 2011.
Írta: Vercseg Ilona
Lektor: Csongor Anna
Tartalom
Bevezetés
Első rész
A közösségfejlesztés és a közösségi munka meghatározottsága
Közösségfejlesztés: a senki földje?
Közösségfejlesztés – mozgalom és szakma
Mozgalom – a közösség általi fejlesztés
A közösségfejlesztés mint szakma
A közösségfejlesztés és a közösségi munka fogalmának meghatározása
A szakma legitimációja
Alapelvek: közösség és részvétel
A közösségi beavatkozás jellemzői
Eredet és növekedés – történeti áttekintés
A közösségfejlesztés magyarországi története a tények tükrében
A közösségfejlesztés fontosabb szervezetei
Magyarországon
Európában
Második rész
A közösségfejlesztés és a közösségi munka lehetőségei és eszközei
Változó szakmai fókuszok a változó társadalmakban
Fókuszban a civil társadalom
A civil társadalom aktualitása
A közösségfejlesztés sajátos hozzájárulása a civil társadalom fejlődéséhez
A szakmafejlesztés társadalmi meghatározottsága
A civil társadalmi közeg mint szakmai kihívás
Rugalmasság és függetlenség a közösségi segítő szakmákban
Fókuszban a közösségi munka
Alakuló szakmák közötti együttműködés
Szociális munka – közösségi munka: különbségek és azonosságok
Funkciózavarral küzdő intézmények
Fókuszban a közösségi gazdaságfejlesztés
Közösségi vállalkozások
A közösségi vállalkozások formái
Az önszervező vállalkozások példái
Fókuszban a szocializáció és a felnőttképzés
Közösségi tanulás és fejlesztés
Az új generációk szocializációja a közösségi és demokratikus létre
Felnőttkori szocializáció a közösségi és demokratikus létre
Fókuszban más alkalmazási területek
Képessé válás, képessé tétel
A közösségfejlesztés iránti általános szükségletek
A közvetítés szükségessége
A megújulási képesség szükségessége
A kulturális változás kihívása
A demokratizálódás szükségessége
A nemzetek feletti civil társadalom szükségessége
Harmadik rész
Munkában a közösségfejlesztő és a közösségi munkás
Szerepek, szerepkörök
A közösségi kezdeményezés modelljei
A szerepet meghatározó tényezők és az egyéni mozgástér
Kezdeményező és segítő szerepkörök
A fejlesztő és a szervező szerepkörök
A fejlesztő szakmai feladatai
A szervező szakmai feladatai
A jó segítés
A szakmunka végzéséhez szükséges szakértelem
Az eredmények és hatások mérése
A közösségi munka eredményességének mérése (indikátorok a változás kimutatására)
Mérhetőség, közösségfejlesztés és hatalom
A jövő kívánatos szakmai irányai
Fogalomtár
Irodalom