Közlekedési alapismeretek
Paraméterek
Szerző | Lenzsér Levente – Reider László |
Cím | Közlekedési alapismeretek |
Kiadó | Műszaki Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2021 |
Terjedelem | 392 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 16 6513 0 |
Eredeti ár:
5.780 Ft
5.202 Ft
Online kedvezmény:
10%
A kiadvány célja, hogy valamennyi közlekedési OKJ-s szakképzésben résztvevő, illetve felsőoktatásban közlekedésmérnöki tanulmányokat folytató diák számára világos, érthető és részletes tananyagul szolgáljon. |
|
|
Leírás
A Közlekedési alapismeretek című tankönyv átdolgozott kiadása a korábbi tematikát megtartva, de lényegesen több ismeretanyaggal készült. A közlekedéstörténet és a közlekedésbiztonság bevezető témái után az egyes közlekedési alágazatok, valamint a városi közlekedés technikáját és üzemvitelét ismerteti, kiemelve a legfontosabb tananyagtartalmakat: pálya, járművek, kiszolgáló létesítmények. A könyv harmadik része az egységrakomány-képzéssel, a logisztikával és a kombinált áruszállítással foglalkozik. Az utolsó fejezetek a közlekedésgépészet és a közúti járművek menetdinamikája témakörökbe nyújtanak bepillantást, jellemzően feladatok segítségével. Az előző kiadásnál jóval több színes ábrával, fotóval készült a könyv, s tartalmaz olvasmányokat a közlekedéstörténet érdekesebb, magyar vonatkozású emlékeiből is. Emellett új fejezetekkel is bővült, amelyek érintik például a telematika alapjait és a közlekedési ágak hatásait a környezetre.
Műszaki Könyvkiadó, 2021.
MK-7003
Írta: Lenzsér Levente – Reider László
Lektor: Karácsony István
Kapcsolódó kiadványok:
Kapcsolódó témakör:
Tartalom
Előszó
1. Közlekedéstörténet
1.1. Bevezetés
1.2. A közúti közlekedés kialakulása és fejlődése
1.2.1. A kezdetek
1.2.2. Közúti közlekedés a középkorban
1.2.3. Motorizáció a közúti közlekedésben
1.2.4. Közúti közlekedés az 1890-es évektől napjainkig
1.3. A városi közlekedés fejlődése a kezdetektől napjainkig
1.3.1. Városi közlekedés a XVIII. század végén, XIX. század elején
1.3.2. A világ nagyvárosainak közlekedése a századfordulón
1.3.3. A magyarországi városi közlekedés kezdetei (1830-tól 1900-ig)
1.3.4. Autóbusz, taxi, villamos, troli, metró Magyarországon 1 900-tól
1.4. A vízi közlekedés kialakulása és fejlődése
1.4.1. A kezdetek
1.4.2. A hajózás története Egyiptomtól az ókori Görögországon át a Római Birodalomig
1.4.3. A hajózás története a vikingektől a kereskedelmi szövetségekig
1.4.4. Földrajzi felfedezések
1.4.5. Gőzhajózás tengeren és belvízen
1.4.6. Hazánk hajózása a török hódoltságtól a XIX. század végéig
1.4.7. A Világ tengerhajózása a XX. században
1.4.8. A magyar hajózás a XX. században
1.5. A vasúti közlekedés kialakulása és fejlődése kezdetektől napjainkig
1.5.1. A vasúti közlekedés kezdetei
1.5.2. A lóvasúttól a gőzösökig (a világ vasútja 1800-tól 1850-ig)
1.5.3. Magyarország vasúti közlekedése 1830-tól az 1900-as évek elejéig
1.5.4. Vasúti közlekedés az 1800-as évek közepétől
1.5.5. A vasút fejlődése Magyarországon az 1900-as évek elejétől napjainkig
1.6. A légi közlekedés története
1.6.1. A repülés kezdetei
1.6.2. A léghajók
1.6.3. Repülőgépek a XVIII. századtól a XX. század elejéig
1.6.4. A légi közlekedés fejlődése a XX. században
1.6.5. Légi közlekedés Magyarországon
1.7. A csővezetékes szállítás kialakulása és elterjedése
1.8. A hírközlés és távközlés fejlődése
2. A közlekedés fogalma, felosztása. Közlekedési alapfogalmak
2.1. A közlekedés fogalma, feladata, értelmezése
2.1.1. A közlekedés pályája, a pálya vonalvezetése
2.1.2. A jármű
2.1.3. A közlekedés kiszolgálólétesítményei
2.1.4. A raktárak mint a közlekedés fontos kiszolgálólétesítményei
2.1.5. Az ember szerepe a közlekedésben
2.2. A közlekedés felosztása
2.3. Közlekedési alapfogalmak
2.4. A közlekedési alágazatok átfogó jellemzése
2.4.1. Vasúti közlekedés
2.4.2. Közúti közlekedés
2.4.3. Vízi közlekedés
2.4.4. Légi közlekedés
2.4.5. Csővezetékes szállítás
2.5. A közlekedési munkamegosztás
3. Közlekedésbiztonság
3.1. A közlekedésbiztonság fogalma
3.2. A közlekedésbiztonságot befolyásoló tényezők
3.3. Az aktív biztonság
3.4. A passzív biztonság
3.5. A tehergépkocsik és az autóbuszok biztonsága
3.6. A közlekedésbiztonság helyzete hazánkban
3.6.1. Közúti közlekedés
3.6.2. Vasúti közlekedés
3.6.3. Vízi közlekedés
4. A vasúti közlekedés technikája
4.1. A vasúti közlekedés felosztása
4.2. A vasúti pálya
4.2.1. Az alépítmény
4.2.2. A felépítmény
4.2.3. A vasúti felépítmény jellemzői
4.2.4. Vágánykapcsolások
4.2.5. Különleges felépítmények
4.3. Vasúti járművek
4.3.1. Vasúti vontató járművek
4.3.2. A vasúti vontatott járművek szerkezete
4.3.3. A vasúti vontatott járművek típusai
4.4. A vasúti járművek káros mozgásai
4.5. Vasúti kiszolgálólétesítmények
4.6. Vasúti biztosítóberendezések
4.7. A vasúti közlekedés hatásai a környezetre
5. A vasúti közlekedés üzemvitele
5.1. A vasúttal szemben támasztott követelmények
5.2. A vasúti személyszállítási folyamat
5.3. A vasúti forgalom szervezése, lebonyolítása
5.3.1. Az árufuvarozás lebonyolítása
5.3.2. A személyszállítás lebonyolítása
5.3.3. A vasúti menetrend
6. A közúti közlekedés technikája
6.1. A közúti pálya
6.1.1. A közutak osztályozása
6.1.2. A közúti pálya fogalmai
6.2. A közúti járművek
6.2.1. A közúti járművek csoportosítása
6.2.2. A tehergépjárművek
6.2.3. A közúti járművek fontosabb paraméterei
6.2.4. A közúti járművek szerkezete és felépítése
6.2.5. A négyütemű és a kétütemű Otto-motor, a dízelmotor felépítése és működése. Motorok üzem- és kenőanyagai
6.3. A közúti közlekedés kiszolgálólétesítményei
6.4. A közúti közlekedés hatásai a környezetre
7. A városi közlekedés technikája
7.1. A városok, települések infrastruktúrája
7.1.1. A városok, települések csoportosítása, részei
7.1.2. A települések úthálózata
7.2. A városi közlekedés járművei
7.2.1. Az autóbusz
7.2.2. A trolibusz
7.2.3. A villamos
7.2.4. A metró
7.2.5. A HÉV
7.2.6. Helyi hajóközlekedés
7.3. A városi közlekedés kiszolgálólétesítményei
7.3.1. Autóbusz-megállóhelyek
7.3.2. Az autóbusz-állomások csoportosítása
7.3.3. Az autóbusz-állomások feladatai, részei
8. A közúti és a városi közlekedés üzemvitele
8.1. A közúti áruszállítás üzemvitele
8.1.1. Az árufuvarozás
8.1.2. Az árufuvarozási folyamatok
8.1.3. A közúti áruszállítás járattípusai
8.1.4. A nemzetközi közúti fuvarozás szabályozása
8.2. A közúti személyszállítás üzemvitele
8.3. A városi közlekedés üzemvitele
8.3.1. A városi közlekedés forgalmi folyamatai
8.3.2. Városi tömegközlekedési rendszerek
8.3.3. Helyi (városi) tömegközlekedési vonalak
8.3.4. Utazási igazolványok
8.4. A telematika alapjai
9. A vízi közlekedés technikája
9.1. A vízi közlekedés csoportosítása
9.2. A vízi közlekedés pályája, a vízi utak
9.2.1. Belvízi hajóutak
9.2.2. Tengeri hajóútvonalak
9.3. A vízi közlekedés járművei
9.3.1. A hajók felépítése, szerkezeti részei, haladása, irányítása
9.3.2. A hajók fő méretei
9.3.3. A mai hajók csoportosítása
9.3.4. Napjaink kereskedelmihajó-típusai
9.3.5. Egyéb feladatokat ellátó úszó létesítmények
9.4. A vízi közlekedés kiszolgálólétesítményei és tevékenységei
9.4.1. Kikötők
9.4.2. Hajógyárak, hajójavító műhelyek
9.4.3. Dokkok
9.4.4. A hajókiemelés mint hajózási tevékenység
9.5. A vízi közlekedés hatásai a környezetre
10. A vízi közlekedés üzemvitele
10.1. Az áruszállító hajózási módok csoportosítása
10.2. Belvízi áruszállítási módok
10.2.1. A vontatóhajózás jellemzése
10.2.2. A tolóhajózás
10.2.3. Önjáró hajózás tavakon és folyókon
10.3. Folyami—tengeri hajózás
10.4. A tengerhajózás üzemvitele
10.4.1. A szabadhajózás
10.4.2. A vonalhajózás
10.4.3. A speciális hajózás
10.5. Vízi személyszállítás
10.5.1. Tengeri személyszállítás
10.5.2. Átkelőhajózás
10.5.3. Belvízi személyszállítás
11. A légi közlekedés technikája és üzem vitele
11.1. A légi közlekedés felosztása
11.2. A légi közlekedés pályája
11.3. A légi közlekedés járművei
11.3.1. A légi járművek csoportosítása
11.3.2. A repülőgépek osztályozása
11.3.3. A repülőgépek szerkezete
11.4. A légi közlekedés kiszolgálólétesítményei
11.4.1. A repülőterek osztályozása
11.4.2. A repülőterek létesítményei
11.5. A légi közlekedés forgalmi folyamatai (üzemvitele)
11.5.1. A légi személyforgalom
11.5.2. A légi áruforgalom
11.5.3. Szakszámítások a légi üzemvitelben
11.5.4. A légi forgalom irányítása
11.6. A légi közlekedés hatásai a környezetre
12. Az árufuvarozási folyamat és részei
12.1. A fuvarozás előkészítése
12.1.1. A fuvarozási szerződés létrejötte
12.1.2. Az áruk csomagolása
12.1.3. A fuvareszköz megrendelése és kiállítása
12.1.4. A rakodás
12.1.5. A küldemény átvétele
12.2. A küldemény továbbítása, a fuvarozás végrehajtása
12.2.1. A fuvarozás útvonala
12.2.2. Árukíséret
12.2.3. A fuvarozási határidő
12.2.4. A fuvarozási akadály
12.2.5. Utólagos rendelkezés
12.3. A fuvarozás befejezése, teljesítés, kiszolgáltatás
12.3.1. Értesítés
12.3.2. Küldemény megvizsgálása
12.3.3. Teljesítésigazolás
12.3.4. Kiszolgáltatási akadály
12.4. Felelősség a fuvarozás területén
12.4.1. A fuvarozási határidő túllépése
12.4.2. Az árukárért való felelősség
12.4.3. A fuvaroztató felelőssége, szerződésszegése
13. A csővezetékes szállítás technikája és üzemvitele
13.1. A csővezetékes szállítás fogalma
13.2. A csővezetékes szállítás csoportosítása
13.2.1. Csoportosítás az elérhető távolság alapján
13.2.2. Osztályozás az alkalmazott technika alapján
13.3. Kis távolságú csővezetékes szállítási módok
13.3.1. Szállítócsigák
13.3.2. Szállítócsövek
13.3.3. Ejtőcsövek
13.3.4. Csőposta
13.3.5. Pneumatikus szállítás
13.3.6. Hidraulikus szállítás
13.4. Nagy távolságú csővezetékes szállítás
13.4.1. Ásványolaj-szállítás
13.4.2. Földgázszállítás
13.5. A csővezetékes szállítás előnyei és hátrányai
13.6. A csővezetékes szállítás technikai berendezései és kiszolgálólétesítményei
13.7. A csővezeték építése
13.8. A csővezetékekben lezajló áramlások elmélete. A csővezetékek tervezése
14. A hírközlés, a posta és a távközlés
14.1. A hírközlés fő módozatai és folyamatai
14.1.1. A postai tevékenység
14.1.2. A távközlés
14.2. A hírközlés fejlesztése, az információs társadalom
15. Egységrakomány-képzés az áruszállításban
15.1. A rakodólapok mint az egységrakomány-képzés eszközei
15.2. Konténerek az egységrakomány-képzésben
15.2.1. A konténerek csoportosítása
15.2.2. Nagykonténerek rakodása
16. A kombinált áruszállítás
16.1. A kombinált áruszállítás előnyei
16.2. Konténeres áruszállítás
16.2.1. A nagykonténerek szállítóeszközei
16.3. Huckepack szállítás
16.3.1. Közút—vasút huckepack szállítás
16.3.2. Közút—vízi huckepack szállítás
16.3.3. Folyami—tengeri kombinált áruszállítás
16.4. A kombinált áruszállítás termináljai
17. A közlekedés, a gazdaság és a társadalom kapcsolata
17.1. A közlekedés mint nemzetgazdasági ág
17.2. Az ember szerepe a közlekedés lebonyolításában
17.3. A közlekedés és a gazdaság kapcsolata
17.3.1. Árutovábbítási szükségletek
17.3.2. Személyszállítási szükségletek
18. A járművek menetellenállásai és menetdinamikája
18.1. A menetellenállás fogalma
18.1.1. A járműre ható ellenállások csoportosítása, értelmezése
18.1.2. A gördülési ellenállás
18.1.3. A gördülési ellenállás legyőzéséhez szükséges teljesítmény
18.1.4. A légellenállás
18.1.5. A légellenállás legyőzéséhez szükséges teljesítmény
18.1.6. Emelkedési ellenállás
18.1.7. Az emelkedési ellenállás legyőzéséhez szükséges teljesítmény
18.1.8. A gyorsítási ellenállás és legyőzéséhez szükséges teljesítmény
18.1.9. A hajtómű belső ellenállása és teljesítménye
18.1.10. Kidolgozott feladatok
18.2. Járművek menetdinamikája
18.2.1. A gépjármű haladása ívmenetben — kicsúszási és kiborulási határsebesség
18.2.2. Kidolgozott feladatok a kicsúszási és kiborulási határsebesség számítására
18.3. Feladatgyűjtemény
19. Járműmotorokkal kapcsolatos szakszámítások
19.1. Lökettérfogat, sűrítési arány
19.2. A dugattyúsebesség, dugattyúra ható erő
19.3. A motor munkája, teljesítményei, hatásfoka, nyomatéka
19.4. A motorok tüzelőanyag
20. A gépjárművek fékezése
20.1. A fékezés alapfogalmai
20.2. Fékezéssel kapcsolatos szakszámítások
Irodalomjegyzék
Tárgymutató