Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Kóruskultúránk és Európa

Paraméterek

Szerző Maróti Gyula
Cím Kóruskultúránk és Európa
Kiadó Athenaeum Kiadó
Kiadás éve 2001
Terjedelem 320 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 9261 13 0
Eredeti ár:
2.490 Ft
1.992 Ft
Online kedvezmény: 20%

Könyvünk a magyar énekkari kultúrának az európai zenekultúrához való kapcsolódását vizsgálja egy ezredév (illetve az adatokkal dokumentálható időszakot tekintve inkább öt-hatszáz év) távlatában. Felvázolja az európai zenetörténet fejlődésének jellegzetességeit, majd bemutatja, hogy mindez hogyan tükröződött a hazai énekkultúrában.

Leírás

Könyvünk a magyar énekkari kultúrának az európai zenekultúrához való kapcsolódását vizsgálja egy ezredév (illetve az adatokkal dokumentálható időszakot tekintve inkább öt-hatszáz év) távlatában. Felvázolja az európai zenetörténet fejlődésének jellegzetességeit, majd bemutatja, hogy mindez hogyan tükröződött a hazai énekkultúrában. Olyan zenetörténetet olvashatunk tehát, melynek középpontjában a vokális, az énekkari muzsika áll. A forrásokból kiderül, hogy a magyarországi kóruskultúra mindig igyekezett lépést tartani az európai fejlőtúra mindig igyekezett lépést tartani az európai fejlődéssel, de különböző okok miatt hosszabb-rövidebb késéssel tudta csak követni. A 20. század közepére viszont behozta lemaradását, sőt, a század második felében meghatározó szerepet játszott benne. Ennek a sikertörténetnek összetevőit ismerhetjük meg a kötetből, s azt is megtudjuk, kik voltak a siker kovácsai. A kötet függelékei számos, eddig a nagyközönség számára ismeretlen dokumentumot tartalmaznak a magyar énekkari kultúráról, művelődéspolitikáról, és a könyv először közli az 1947 óta nemzetközi versenyeken díjat nyert magyar kórusok jegyzékét. A kiadvány főiskolai tankönyvnek készül, de az énekkarokban tevékenykedő, százezres tömeget képviselő amatőrök érdeklődésére is számíthat.

Maróti Gyula a hajdani Népművelési Intézet egyik vezetője, és közel két évtizedig a Kórusok Országos Tanácsának (KÓTA) elnöke volt. Több főiskolán, köztük a Zeneakadémián is tanított.

 

Athenaeum 2000 KiadóRózsavölgyi és Társa, 2001.

Írta: Maróti Gyula

 

Kapcsolódó témakör:

Kóruskultúra

Tartalom

Előszó

Kórus, énekkar. Az európai többszólamúság kialakulása

Az európai karkultúra reneszánsza

A Nyugat első nagy zeneköltői

Az itáliai reneszánsz kórusmuzsika és az a cappella éneklés

A reneszánsz muzsika feltűnése Magyarországon

Az olasz reneszánsz muzsika francia változata

Kórusmuzsika a 16. századi Angliában

Németország zenei ébredése és Flandria alkonya

Kórusmuzsika a barokk korban. Szólóének és opera

Mi az „új zene”?

A barokk zene Nyugat-Európában a 17. században

A német barokk muzsika a 17. században

Észak és Dél egymásra találása; a barokk mint az európai zene második betetőzése

Hazánk karénekkultúrája a 17. és 18. században

A barokk zene kiteljesedése al8. században

A francia és az olasz barokk zene kiemelkedő egyéniségei

A barokk alkonya, új formák az európai zenében. A német zene hegemóniája

A barokk zene feltűnése Magyarországon

Bécs és a harmadik európai betetőzés

Párizs a bécsi klasszicizmus és a korai romantika idején

Az északi romantika és a kórusmuzsika terjeszkedése. A „forradalmi” romantika francia és német földön

A német romantika „konzervatív” árnyalata

A francia-német romantika kiteljesedése, átszivárgása dél felé, összefoglalása és visszahajlása

Nemzeti zenei mozgalmak Európában; a romantika kibontakozása

Búcsúzó romantika Nyugat-Európában

A magyar énekkari kultúra megalapozói a 19. század végi Magyarországon

A magyar énekkari kultúra megújulása és művészi rangra emelkedése. A megújulás kezdetei, a múlt hagyományainak terhe

Munkáskórusok a századforduló után

A Tanácsköztársaság és a kórusélet

A megújulási folyamat felgyorsulása, a bartóki-kodályi zenei progresszió győzelme a kórusmozgalomban

A háború után

A „tömegdal korszaka”

A népdal reneszánsza a kórusmozgalomban

A befelé fordulás következményei

Találkozás Európával

A Kórusok Országos Tanácsa (KÓTA)

Tovább felfelé az emelkedőn

Az itthoni fejlemények

És a jövő?

Irodalom

FÜGGELÉK

1. Adalékok a hazai karéneklés 16-17. századi helyzetének áttekintéséhez

2. Joseph Haydn szerződésszövege 1761-ből

3. Werner Gergely „feljelentése” Joseph Haydn ellen a hercegnél

4. Maróti Gyula: A Liedertafel eredete és lényege

5. Az 1825-1900 között énekelt művek hazai szerzőktől, magyar költők verseire

6. Az 1825-1900 között énekelt művek első hazai feltűnése és elhangzásuk gyakorisága

7. Liszt Ferenc részvétele a Nemzeti Zenede 25 éves jubileumán (1865-ben)

8. Liszt Ferenc Esztergomi miséje hazai bemutatásának körülményei

9. Harmat Artúr és Hubay Jenő

10. Kodály Zoltán a karének aktivizáló szerepéről

11. A Kodály elleni támadások hatása és ellenhatása a mozgalomra a 20-as években

12. Kosztolányi Dezső Lányi Ernő halálára

13. Kodály az iskolai énekoktatásról, az őt ért sajtótámadásokról. A kórusmozgalom repertoárjának alakulása a 20-as években

14. Tóth Aladár a zeneíró és kritikus

15. Tóth Aladár és Szeghő Sándor sajtóvitája 1930 tavaszán

16. Kiadványok, gyűjtemények az új zene jegyében

17. Bárdos Lajos és a szakmai ellenzék (1933)

18. Maróti Gyula: A kecskeméti ének-zenei általános iskola születésének históriája

19. Kórusmű-jegyzék

20. A magyar kóruskultúra alakítói

21. Magyar kórusok nemzetközi sikerei (1947-2000)

Kapcsolódó kiadványok

Raktáron
3.200 Ft 2.560 Ft