Kihívások
Paraméterek
Sorozat | Társadalom és oktatás |
Szerző | Mandel Kinga Magdolna |
Cím | Kihívások |
Alcím | Középpontban a székelyföldi oktatás kérdései |
Kiadó | Gondolat Kiadó |
Kiadás éve | 2016 |
Terjedelem | 278 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 693 731 7 |
A tanulmánykötet a székelyföldi oktatás kihívásait tárja elénk, néha közelebbről, kifejezetten csak székelyföldi kontextusban, néha távolabbról, a romániai magyar és/vagy határon túli magyar oktatási szempontrendszer felől elemezve a kérdéseket. |
|
|
Leírás
A tanulmánykötet a székelyföldi oktatás kihívásait tárja elénk, néha közelebbről, kifejezetten csak székelyföldi kontextusban, néha távolabbról, a romániai magyar és/vagy határon túli magyar oktatási szempontrendszer felől elemezve a kérdéseket.
A szerző azt vizsgálja, hogy
- mennyire tekinthető sikeresnek vagy hátrányosnak a székelyföldi oktatás;
- mekkora iskolázottsági és oktatási egyenlőtlenségek léteznek;
- mennyire eredményesek a székelyföldi diákok az országos és a nemzetközi megmérettetéseken;
- ki, hogyan viszonyul a minőség kérdéséhez a székelyföldi oktatásban;
- milyen mértékben vannak esélyei egy romániai többségi–kisebbségi konszenzusos felsőoktatás-politika megvalósulásának az európai keretrendszerben;
- hogyan zajlanak az egyes oktatási reformok, milyen mintákat követnek, mennyire követik a világtrendeket, mennyire megalapozottak, kidolgozottak, hogyan kommunikálják őket; milyen mértékben mérik és értékelik, illetve milyen mértékben korrigálják azokat;
- hogyan hatnak egyes reformok – mint például az előkészítő csoportok reformja az oktatásban érintettekre;
- milyen lehetőségük van a reformok „elszenvedőinek” az érdekérvényesítésre, milyen megküzdési stratégiákkal próbálnak lépést tartani a változásokkal és mennyire sikeresek ebben.
A kötet összefoglalja a szerzőnek a romániai magyar oktatással, azon belül is hangsúlyosabban a székelyföldi oktatási kérdésekkel foglalkozó különböző időben, helyen és kontextusban megjelent tanulmányait. Az írásokban neveléstudományi, szociológiai, oktatáspolitikai és stratégiai megközelítések mellett változásmenedzsment és oktatás-gazdaságtani megközelítésekkel találkozunk.
Gondolat Kiadó, 2016.
Társadalom és oktatás–sorozat 41.
Írta: Mandel Kinga Magdolna
Tartalom
Bevezető. A romániai magyar oktatáspolitika aktuális kérdései
A nemzeti identitáspolitika intézményrendszere – az oktatás
A ROMÁNIAI MAGYAR KÖZOKTATÁS VÁLTOZÁSBAN
Oktatási előnyök vagy hátrányok? Két székelyföldi megye oktatási intézményi és beiskolázási helyzete
Előny a hátrány? Székelyföldi képességvizsga és érettségi eredmények az elmúlt években
Minőségkoncepciók az oktatásban
Modernizálódó tanfelügyelőségek? Tanfelügyelők és minőségkoncepcióik a romániai magyar oktatásban
Változó oktatási minőségfogalom az erdélyi magyar középiskolák igazgatóinak értelmezésében
Az iskola-előkészítők 2012-es reformja egy székelyföldi kisvárosban okok, célok, következmények
Iskolázottsági egyenlőtlenségek Székelyföldön
A ROMÁNIAI MAGYAR FELSŐOKTATÁS-POLITIKA TENDENCIÁI
Konszenzusos felsőoktatás-politika esélye Romániában?
A konfliktusok kimenetei, a konszenzus felé történő elmozdulás apró jelei
A romániai felsőoktatás az 1994-es parlamenti viták tükrében
A román felsőoktatás-politika és az EU-csatlakozás
Az RMDSZ oktatáspolitikája 1990–2003 között
Oktatói és hallgatói támogatások a csíkszeredai Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetemen
Old New Challenges of Hungarian-Language Education in Romania