Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Kihívások

Paraméterek

Sorozat Társadalom és oktatás
Szerző Mandel Kinga Magdolna
Cím Kihívások
Alcím Középpontban a székelyföldi oktatás kérdései
Kiadó Gondolat Kiadó
Kiadás éve 2016
Terjedelem 278 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 978 963 693 731 7
Eredeti ár:
3.300 Ft
2.970 Ft
Online kedvezmény: 10%

A tanulmánykötet a székelyföldi oktatás kihívásait tárja elénk, néha közelebbről, kifejezetten csak székelyföldi kontextusban, néha távolabbról, a romániai magyar és/vagy határon túli magyar oktatási szempontrendszer felől elemezve a kérdéseket.

Leírás

A tanulmánykötet a székelyföldi oktatás kihívásait tárja elénk, néha közelebbről, kifejezetten csak székelyföldi kontextusban, néha távolabbról, a romániai magyar és/vagy határon túli magyar oktatási szempontrendszer felől elemezve a kérdéseket.
A szerző azt vizsgálja, hogy

  • mennyire tekinthető sikeresnek vagy hátrányosnak a székelyföldi oktatás;
  • mekkora iskolázottsági és oktatási egyenlőtlenségek léteznek;
  • mennyire eredményesek a székelyföldi diákok az országos és a nemzetközi megmérettetéseken;
  • ki, hogyan viszonyul a minőség kérdéséhez a székelyföldi oktatásban;
  • milyen mértékben vannak esélyei egy romániai többségi–kisebbségi konszenzusos felsőoktatás-politika megvalósulásának az európai keretrendszerben;
  • hogyan zajlanak az egyes oktatási reformok, milyen mintákat követnek, mennyire követik a világtrendeket, mennyire megalapozottak, kidolgozottak, hogyan kommunikálják őket; milyen mértékben mérik és értékelik, illetve milyen mértékben korrigálják azokat;
  • hogyan hatnak egyes reformok – mint például az előkészítő csoportok reformja az oktatásban érintettekre;
  • milyen lehetőségük van a reformok „elszenvedőinek” az érdekérvényesítésre, milyen megküzdési stratégiákkal próbálnak lépést tartani a változásokkal és mennyire sikeresek ebben.

A kötet összefoglalja a szerzőnek a romániai magyar oktatással, azon belül is hangsúlyosabban a székelyföldi oktatási kérdésekkel foglalkozó különböző időben, helyen és kontextusban megjelent tanulmányait. Az írásokban neveléstudományi, szociológiai, oktatáspolitikai és stratégiai megközelítések mellett változásmenedzsment és oktatás-gazdaságtani megközelítésekkel találkozunk.

 

Gondolat Kiadó, 2016.

Társadalom és oktatás–sorozat 41.

Írta: Mandel Kinga Magdolna

Tartalom

Bevezető. A romániai magyar oktatáspolitika aktuális kérdései

A nemzeti identitáspolitika intézményrendszere – az oktatás

A ROMÁNIAI MAGYAR KÖZOKTATÁS VÁLTOZÁSBAN

Oktatási előnyök vagy hátrányok? Két székelyföldi megye oktatási intézményi és beiskolázási helyzete

Előny a hátrány? Székelyföldi képességvizsga és érettségi eredmények az elmúlt években

Minőségkoncepciók az oktatásban

Modernizálódó tanfelügyelőségek? Tanfelügyelők és minőségkoncepcióik a romániai magyar oktatásban

Változó oktatási minőségfogalom az erdélyi magyar középiskolák igazgatóinak értelmezésében

Az iskola-előkészítők 2012-es reformja egy székelyföldi kisvárosban okok, célok, következmények

Iskolázottsági egyenlőtlenségek Székelyföldön

A ROMÁNIAI MAGYAR FELSŐOKTATÁS-POLITIKA TENDENCIÁI

Konszenzusos felsőoktatás-politika esélye Romániában?

A konfliktusok kimenetei, a konszenzus felé történő elmozdulás apró jelei

A romániai felsőoktatás az 1994-es parlamenti viták tükrében

A román felsőoktatás-politika és az EU-csatlakozás

Az RMDSZ oktatáspolitikája 1990–2003 között

Oktatói és hallgatói támogatások a csíkszeredai Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetemen

Old New Challenges of Hungarian-Language Education in Romania