Kézikönyv a fizika és a természetismeret oktatásához
Paraméterek
Szerző | Bonifert Domonkosné – Schwartz Katalin |
Cím | Kézikönyv a fizika és a természetismeret oktatásához |
Kiadó | Mozaik Kiadó |
Kiadás éve | 2008 |
Terjedelem | 184 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 697 565 4 |
Eredeti ár:
3.480 Ft
Ez a kézikönyv a fizika és természetismeret tantárgyak alapfokú oktatását kívánja segíteni azáltal, hogy a tananyag feldolgozásához szükséges kísérletek részletes leírását adja, s hozzájuk rövid elméleti ismertetést nyújt. Olyan tananyag-kiegészítő lehetőségeket közöl, melyekkel a tanítási óráinkat hangulatosabbá, érdekesebbé tehetjük.
|
|
|
Leírás
Ez a kézikönyv a fizika és természetismeret tantárgyak alapfokú oktatását kívánja segíteni azáltal, hogy a tananyag feldolgozásához szükséges kísérletek részletes leírását adja, s hozzájuk rövid elméleti ismertetést nyújt. Olyan tananyag-kiegészítő lehetőségeket közöl, melyekkel a tanítási óráinkat hangulatosabbá, érdekesebbé tehetjük.
Könyvünk két nagy egységre tagolható. Az első részben szólunk a szemléltetés néhány módszertani vonatkozásáról, valamint feldolgoztuk azon egyszerű kísérleteket, melyek a fizika és a természetismeret (élettelen anyagi világ megismertetését szolgáló) tananyagrészek eredményes feldolgozásához szükségesek. A kísérletek kiválasztásakor arra törekedtünk, hogy a tanulók számára érthető, egyszerű, különleges eszközök beszerzését nem igénylő összeállításokat közöljünk. A szemléltetési lehetőségek tárgyalásakor utalunk egy-egy konkrét kísérlet didaktikai értékeire, bemutatási praktikumaira, a fontosabb kellékekre.
Az egyes témakörökhöz tartozó kísérleteket ismertető fejezetek elején rövid elméleti áttekintést adunk az adott témáról, utalva arra is, hogy a tanulóknak miért hasznos tudni ezen ismeretekről, illetve hogy az adott tananyagrész milyen koordinációs lehetőségeket kínál a természetben és a gyakorlati életben tapasztaltakkal, valamint más tantárgyak ismeretanyagával.
A kézikönyv második részében olyan érdekes tudománytörténeti anyagokat ismertetünk, melyek a gyermekek számára motiváló hatásúak lehetnek, illetve feldolgozásukkal számos érdekes szórt információhoz juthatnak.
Természetesen leírásaink közreadásával nem kívánjuk a kollégák saját elképzeléseit háttérbe szorítani, pusztán a sokéves fizikatanításunk során kikristályosodott tapasztalatainkat közöljük.
MS-2669
Írta: Bonifert Domonkosné – Schwartz Katalin
Lektor: Dr. Kövesdi Katalin
Tartalom
Bevezetés
A kísérletek helye és szerepe az oktatásban
A szemléltetésről általában
Kompetenciák fejlesztésének lehetőségei a fizika- és természetismeret-órákon
Gyakran használatos kísérleti eszközök
Kísérletek ismertetése
Az anyagok belső szerkezete
Az anyagmennyiség
Az anyag néhány mérhető tulajdonsága és az ezeket jellemző mennyiségek
Termikus kölcsönhatások
Mágneses alapjelenségek, mágneses kölcsönhatások
A testek belső energiája
Az égés
Hőterjedési módok
Hőtágulások
Halmazállapot-változások
Az erő
A testek tömege
A sűrűség
Energia. Munka
A teljesítmény, a hatásfok
Egyszerű gépek
A nyomás. Egyensúly folyadékokban és gázokban
Mozgások
Elektrosztatika
Az elektromos áram
Az elektromágneses indukció
Fénytan
Fizikatörténeti érdekességek, játékos módszerek
Szemelvények a fizikatörténet oktatásához
Magyar fizikai Nobel-díjasok
Tudománytörténeti érdekességek és anekdoták
A játékok helye és szerepe a fizikaórákon
Felhasznált irodalom
Felhasznált irodalom