Leírás
Könyvünkkel szeretnénk segítséget nyújtani az óvodapedagógusok tudatos tervező munkájához, ajánlást tenni az éves tematika összeállítására, a heti tervezésre. Korábbi könyveink (Kerek egy esztendő–sorozat) témáira építve összegyűjtöttük az óvodáinkban használt környezeti témáink kínálatát, melyek kapcsolódnak az évszakokhoz, a jeles, zöld napokhoz, a néphagyományokhoz. Az ajánlott tervek egy hetet ölelnek át, minden témát tartalmaznak, éppen ezért nem csak az adott nevelési évre használhatók, hanem több éves tervezésre is. Annak tudatában terveztük meg a napi tevékenységeket, hogy az óvodás gyermekek számára a legtöbb időt a szabad játéktevékenységnek kell kitölteni.
A heti tervek mennyiségi, tartalmi és módszertani szempontok alapján bővíthetők vagy csökkenthetők, a konkrét pedagógiai jellemzők, körülmények – pl. az óvoda tárgyi- és személyi feltételei, a gyerek tanulási képessége, előzetes tudása, aktivitása, együttműködő készsége – figyelembe vételével. Az óvodapedagógusok az ajánlásokat szabadon felhasználhatják, és kiegészíthetik saját, jól bevált ötleteikkel, alakíthatják óvodai csoportjuk és a gyerekek egyéni szükségleteihez, sajátosságaihoz.
Az őszi és téli hónapokra készült mintatervek: ITT
Flaccus Kiadó, 2021.
Írta: Lukács Józsefné – Ferencz Éva
Ma már elvárás az óvodapedagógusok felé a tudatos tervező munka. Indokoltan, mert átgondolásra késztet a szükséges információk, anyagok kiválasztása, elemzése során. A tervezésnél figyelembe vesszük az objektív (célok, feladatok, elvárások, tartalom, módszerek, eszközök, munkaformák) és szubjektív (a pedagógus és a gyermekről szerzett információk) tényezőket. A tervezés alapja a pedagógus saját tudása, műveltsége és kompetenciái, valamint gondolkodása, nézetei, személyes értékei és céljai, nevelési-tanítási tapasztalatai. A tervezési tartalmakat, célokat az ONOAP, pedagógiai program, csoport programja alapján fogalmazzuk meg. Annak tudatában tervezzük meg a napi tevékenységeket, hogy az óvodás gyermekek számára a legtöbb időt a szabad játéktevékenységnek kell kitölteni, a játékosságnak minden tevékenységet át kell hatnia. Nem kényszerítjük, csak motiválni igyekszünk a pedagógiai környezet megszervezésével, befolyásolásával. Fontos a tevékenykedtetés, aktivitás, saját tapasztalatszerzés lehetőségének megteremtése.
A tervezés jelen volt korábban is a munkánkban. Könyvünk megírását mégis saját csoportnaplónk vezetése motiválta, ahol külön jelennek meg a célok, feladatok, módszerek és eszközök. Mivel ez a korábbitól eltérő szemléletmódot, tudatosabb, átgondolt tervezést igényel, saját munkánk megkönnyítése érdekében kezdtük el a közös munkát.
A heti tervezésnél komplexitásra törekedtünk, adott környezeti témával, mivel az óvodában a külső világ tevékeny megismerésére épül valamennyi műveltségtartalom. A témák feldolgozásához műveltségtartalmanként tevékenységeket javaslunk: Külső világ tevékeny megismerése (Környezeti tartalmú tapasztalatok; Matematikai tartalmú tapasztalatok); Verselés-mesélés; Ének, zene, énekes játék, tánc; Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka, továbbá célokat, feladatokat, hozzárendelt fejlesztő- és mozgásos játékokat. A környezeti témákhoz és a hozzá kapcsolódó matematikai tartalmú tapasztalatszerzéshez bővebb kínálatra törekedtünk, hisz az anyagok feldolgozására egész héten igyekszünk lehetőséget biztosítani. Módszer- és eszközhasználat tudatosan nem szerepel benne, mivel a feldolgozás minden óvodapedagógus esetében más tevékenységgel történik, amihez más-más módszer és eszköz rendelhető. A módszerek kiválasztásánál, alkalmazásánál fontos figyelembe venni az aktuális tevékenységforma sajátosságait, annak céljait, a gyerekek fejlettségét, és rugalmas alkalmazásra, többféle módszertani megoldásra törekedni. A hagyományos módszerek mellett szívesen használjuk az új szemléletű projektmunka, kooperatív tanulás, élménypedagógia módszerét is.
A szerzők
Paraméterek
Sorozat | Kerek egy esztendő |
Szerző | Lukács Józsefné – Ferencz Éva |
Cím | Kerek egy esztendő - Heti tervező TAVASZ–NYÁR |
Alcím | Segédlet az óvodai tevékenységi tervek elkészítéséhez |
Kiadó | Flaccus Kiadó |
Kiadás éve | 2021 |
Terjedelem | 128 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5278 56 3 |
Tartalom
Előszó a tavaszi–nyári kötethez
Előszó
TAVASZ
Március
Nemzeti ünnepünk: március 15.
Hazatérő madaraink: gólya, fecske
Március 22. A víz világnapja
Kerti munkák tavasszal
Húsvétvárás
Április
Húsvét
A tavaszi időjárás elemei: eső, szél, napsütés
Tavaszi öltözködés
Testünk, érzékszerveink
Egészségünk védelme: testápolás, betegségmegelőzés, az orvos munkája
Április 22. A Föld Napja
A Föld élővilága
Ébredő természet – kisállatok megfigyelése
Ébredő természet – rovarok, bogarak megfigyelése
Tavaszi virágok
Május
Anyák napja
Május 10. Madarak és fák napja
Tavaszi zöldségek: zöldhagyma, retek, saláta, zöldborsó
Tavaszi gyümölcsök: eper, cseresznye, korai meggy
Kicsik voltunk, nagyok lettünk – iskolába megyünk
Gyermeknapi búcsúztató ünnepség
Tavasz rendszerező
NYÁR
Június
Homokozunk az udvaron
Vizezünk az udvaron
Kavicsozunk, kövezünk
Sportolunk az udvaron
Szent Iván napja: tűz
Péter-Pál napja: aratás
Július
A nyári időjárás elemei: nap, zivatar, vihar, szivárvány
Nyári öltözködés
Kirándulás a mezőre
Kirándulás a nyári erdőbe
Közlekedés szárazföldön
Közlekedés gyalogosan
Közlekedés vízen, levegőben
Nyaralás a tengerparton
Nyaralás a tó- és folyóparton
Augusztus
Nyári virágok
Nyári zöldségek: paradicsom, paprika, uborka, bab, káposztafélék, karalábé
Nyári gyümölcsök: nyári barack, alma, meggy, cseresznye, ribizli, málna, dinnye
Mesehét: varázslók, óriások, manók, tündérek
Mesehét: indiános játék
Mesehét: királyos játék
Mesehét: kalózos játék
Mesehét: ősemberes játék
Új kenyér ünnepe: Szent István napja
Nyár rendszerező
Felhasznált és ajánlott szakirodalom