Leírás
A szerző komplex elvű fonomimikát bemutató könyve (Olvasástanítás fonomimikával) 2019-ben jelent meg, a módszer ekkor kezdte máig is tartó pályafutását. Már követhetetlen, hány iskolában, milyen pedagógiai területeken tanítanak fonomimikával vagy annak egyes elemeivel. Minek köszönhető ez a remélt, mégis meglepő siker? Az integráció bevezetésével a többségi intézményekben oktató-nevelő pedagógusok eszköztelenül álltak az új feladat előtt. Megtapasztalták, hogy a hagyományos módszerek csak a tipikusan fejlődő gyermekeknél hatásosak – ha hatásosak –, a különleges bánásmódú gyermekeknek időnként különleges módszerekre van szükségük. A fonomimika egy speciális olvasás- és írástanítási módszer, amely egyszerűségének köszönheti hatékonyságát. A természetes megoldási mód a mozgásra való alapozás, valamint a hang/betű asszociáció. Célcsoportjába tartozik minden olyan gyermek, aki az olvasás-írás tanulását könnyedén, játékosan, élvezettel kívánja megtanulni, akár különleges bánásmódot igényel, akár nem. A mozgás adta élmény gyors hang/betű felismerést biztosít, segít a hasonló hangzású hangok, illetve hasonló alakú betűk differenciálásában, érzékletessé teszi az összeolvasás folyamatát. Olvasástanítási módszertől vagy tankönyvcsaládtól függetlenül minden iskolatípusban alkalmazható.
2021-ben egy kísérleti-kontrollcsoportos vizsgálattal bizonyítottuk a módszer hatékonyságát. A kapott eredmények számszerűen is igazolták mindazt – még annál többet is –, amit a felhasználók szövegesen visszajeleztek. A komplex elvű fonomimika alkalmazása speciális felkészülést nem igényel. Az olvasni-írni tanító pedagógus, gyógypedagógus a könyv áttanulmányozása után kézikönyvként, segédanyagként használni tudja. A betű- és hangtanítás sorrendjét az alkalmazott módszer dönti el, így a fonomimika jól bele tud simulni bármelyik olvasás-, illetve írástanítási koncepcióba.
Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 2024.
Írta: Fazekasné Fenyvesi Margit
Lektor: dr. Hosszu Tímea
Nyelvi lektor: dr. Pető Bálint
Paraméterek
Szerző | Fazekasné Fenyvesi Margit |
Cím | Jól olvasni jó! |
Alcím | Olvasás- és írástanítás komplex fonomimikával |
Kiadó | Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó |
Kiadás éve | 2024 |
Terjedelem | 168 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 648 010 3 |
Tartalom
Előszó
A könyv tartalmi felépítése
Az olvasástanítás módszerei: történeti áttekintés
Az olvasástanítás módszerei: a jelen
Az olvasás készsége és az olvasás képessége
Az olvasástanulás feltételei
Az olvasástanítás előkészítése
Az egyes olvasástanítási módszerek olvasástanítást előkészítő törekvései
A kéz és karmozgás (gesztusok) hatása az idegrendszerre
A gesztusnyelv hatékonyságának bizonyítása
A komplex elvű fonomimika
A komplex elvű fonomimika alapjai
A hang- és betűtanítás menete a komplex elvű fonomimikával
Hang- és betűtanítás komplex elvű fonomimikával
Az összeolvasás tanítása a komplex elvű fonomimika alapján
Egy összehasonlító kísérlet eredményei
Az összehasonlító mérések eredménye
Kitekintés: a fonomimika használata más területeken
Digitális segédanyagok
Összegezés
Befejezésül
Szakirodalom