Játékpszichológia
Paraméterek
Szerző | Stöckert Károlyné |
Cím | Játékpszichológia |
Alcím | Szöveggyűjtemény |
Kiadó | Eötvös József Könyvkiadó |
Kiadás éve | 1995 |
Terjedelem | 284 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 9024 24 3 |
Eredeti ár:
2.845 Ft
2.703 Ft
Online kedvezmény:
5%
A szöveggyűjtemény címe – Játékpszichológia – sokak számára valószínűleg szokatlan: a fejlődés-, a szociál- és személyiséglélektan egy sajátos ága, amely a gyermeki játék mibenlétével, szerepével foglalkozik. |
|
|
Leírás
Az utóbbi években erőteljesen felbukkant az igény, hogy a gyermeki játékkal „komolyan” foglalkozzunk. A szöveggyűjtemény címe – Játékpszichológia – sokak számára valószínűleg szokatlan: a fejlődés-, a szociál- és személyiséglélektan egy sajátos ága, amely a gyermeki játék mibenlétével, szerepével foglalkozik. Napjainkban különösen fontos, hogy a játék értelmezésében a pszichológia fontosságát kiemeljük. A pszichológia a játékot – 7 éves kor alatt – életmódnak, viselkedésmódnak, elsődleges életkategóriának tekinti, és nem csupán egy tevékenységnek a többi közt. Ahhoz, hogy ezt az „életmódot”, a gyermekek játékát tanulmányozhassuk, elsősorban arra van szükség, hogy megismerjük a gyermekek – felnőttekétől eltérő, sajátos – lelki világát, fejlődési törvényszerűségeit, melyeket a pszichológia feltár. Ezekre a pszichológiai ismeretekre támaszkodva lehet megkeresni a „hogyant”, kiépíteni a gyermekkori nevelés céljait, módjait és elveit. A szöveggyűjtemény elsősorban a játék „belső” feltételeivel, mozgatórugóival, folyamataival foglalkozik. Ahhoz, hogy ezek jól működhessenek, bizonyos külső feltételekre: ingergazdag tárgyi és szociális környezetre van szükség. Ha ez utóbbiakat nem biztosítjuk a gyermeknek, akkor haladása olyan lesz, mintha mókuskerékben járna körbe-körbe. Nemigen tud normálisan fejlődni, és időben eljutni az iskola- és a felnőtt-érettségig. Az optimális belső és külső feltételek kialakítása – a lelki fejlődési törvényszerűségek ismeretében – a nevelők, a pedagógia feladata, amelyhez ez a szöveggyűjtemény – sajátos eszközeivel – hasznos segítséget nyújt.
Eötvös József Könyvkiadó, 1995.
Szerkesztette: Stöckert Károlyné
Tartalom
Előszó
I. fejezet
Stöckert Károlyné: Pszichológiai szempontok érvényesítése az óvodás korú gyermekek játékának értelmezésében
Páli Judit: A játék mint alapozó funkció
Páli Judit: A játék mint integratív szabályozás
Bettelheim, B.: Az elég jó szülő
II. fejezet – Miért játszunk?
Barkóczi I. – Putnoki J.: A motiváció alapfogalmai
Hunt, J. McV.: Az intrinzik motiváció történetéhez
White, R. W.: A motiváció fogalmának kritikai áttekintése: a kompetencia fogalma
Deci, E. L.: A kognitív értékelés elmélete. Az extrinzik jutalmak hatása az intrinzik motivációra
Millar, S.: A játék pszichoanalitikus magyarázata
Mérei Ferenc: Az ösztönjelenségek. A viselkedés ösztönös determinációja
Millar, S.: Piaget játékelmélete
Mérei Ferenc: A játék értelme és öröme
Benedek László: Játék és pszichoterápia
Stöckert Károlyné: A kíváncsiságmotiváció. A gyermeki kíváncsiság jellemzői
Stöckert Károlyné: A kíváncsiság mint belső hajtóerő jelentkezése a játékban
III. fejezet – Játékfajták és pszichológiai háttérfolyamataik
Turner, J.: Az értelmi fejlődés elméleti megközelítései: Jean Piaget
Piaget, J.: A játék születése
Mérei F. – V. Binét Á.: Helyzetmegértés cselekvési sémával. Az interiorizálás
Mérei F. – V. Binét Á.: Élménymaradványok. Az érzékszervi-mozgásos séma és az analogon
Piaget, J.: Az egyszerű gyakorló játékok osztályozása és fejlődése
Piaget, J.: A szimbolikus játékok osztályozása és fejlődése
Mérei Ferenc: A szimbolikus funkció
Mérei F. – V. Binét Á.: Tagolatlan egészek, viszonyítás nélküli részletek
Neisser, U.: Képzelet és emlékezés
Mérei Ferenc: A gyermek világképe
Wallon, H.: Az utánzás
Millar, S.: Játék és utánzás
Bálint Alice: Az azonosítás
Mérei F. – V. Binét Á.: A szabály tudata és az erkölcsi ítéletek
Piaget, J.: A szabályjátékok és a gyermeki játékok fejlődése
IV. fejezet – Játék és tanulás
Stöckert Károlyné: Játék és tanulás
Bruner, J. S.: Az „éretlenség” természete és kihasználása
Calliess, E.: Tanulás a játékban I.
Calliess, E.: Tanulás a játékban II.
Krenz, A.: A szerepjáték mint lelki növekedési lehetőség
Páli Judit: Játék, tanulás, játékos tanulás
V. fejezet – A társ mint szükséglet és lehetőség a játékban
Mérei Ferenc: Az életvezetési program: ösztönös, társas, értelmi
Stöckert Károlyné: A társ mint szükséglet és lehetőség a játékban
Mérei F. – V. Binét Á.: Gyerek anya nélkül I. Az állatlélektani kísérletek tanulságai
Mérei F. – V. Binét Á.: Gyerek anya nélkül II. A szeretetkapcsolat hiánya
Buda Béla: Szociális szükségletek és szociális magatartáskészségek a gyermekkorban
Mérei F. – V. Binét Á.: Az együttléttől az együttműködésig
Mérei Ferenc: Társ és csoport I.
Mérei Ferenc: Társ és csoport II.
Mérei F. – V. Binét Á.: Egykorúak társkapcsolatának megszilárdulása