Játékok a jövőért
Paraméterek
Sorozat | Performers–könyvek |
Szerző | Pados Eszter – Horváth Kata – Janda Zsuzsa |
Cím | Játékok a jövőért |
Alcím | Szociodráma a javítóintézetben |
Kiadó | L'Harmattan Kiadó |
Kiadás éve | 2022 |
Terjedelem | 214 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 414 878 4 |
Kötetünk az intézményi szociodrámát bemutató könyvek sorába illeszkedik. A szociodrámát kiváló eszköznek tartják a sérült társas viszonyok gyógyítására, az együttélés élhető formáinak kidolgozására, az intézmények fejlesztésére. |
|
|
Leírás
Számos mulasztás, elmaradó vagy elégtelen társadalmi gondoskodás következménye, hogy 12 és 18 év közötti fiatalok bűnelkövetővé válnak és javítóintézetbe kerülnek. A javítóintézetek e társadalmi mulasztások utolsó korrekciós esélyei lehetnek. Korántsem magától értetődő azonban, hogy egy zárt intézetben, ahol a fiatalok nem önszántukból, hanem kényszerből tartózkodnak, miképp lehet értéket teremteni, miképp lehet eredményeket elérni, miképp lehet a támogatás legjobb formáit megtalálni és alkalmazni. Nem véletlen, hogy sokakban felmerül a kérdés, hogy vajon lehet-e segítő munkát végezni ilyesfajta rendszerben, másokban pedig, hogy egyáltalán kell-e…
2017 és 2021 között a szociodráma módszerével tartottunk csoportokat a Budapesti Javítóintézetben. A fejlesztő munkába a növendékekkel az intézetben napi szinten dolgozó segítőket is bevontuk. E munka tapasztalatait foglalja össze könyvünk, bemutatva azt is, hogy milyen hatásokkal járt a kreativitás, a motiváltság, a cselekvő- és alkotóképesség felélesztésén alapuló módszertan alkalmazása egy hierarchikus, zárt, totális rendszerben.
Kötetünk a PERFORMERS kiadványsorozat részeként jelenik meg, és az intézményi szociodrámát bemutató könyvek sorába illeszkedik. A nemzetközi sorozat életre hívói mind gyakorló szakemberek, akiknek célja, hogy Moreno módszere, a szociodráma Európa-szerte minél több közösséghez eljuthasson. A szociodrámát mindannyian kiváló eszköznek tartják a sérült társas viszonyok gyógyítására, az együttélés élhető formáinak kidolgozására, az intézmények fejlesztésére. A könyvsorozat szemléletet, módszert, eszközöket, példákat kínál az oktatás, a szociális ellátás, a közösség- és szervezetfejlesztés területein dolgozóknak, illetve minden, a helyi és globális közösségeink fenntartható működése iránt elkötelezett olvasó számára.
A szerzők
L’Harmattan Kiadó, 2022.
Szerkesztette: Pados Eszter – Horváth Kata – Janda Zsuzsa
Szakmai lektor: Teszáry Judith, Szarka Attila
Tartalom
ELŐSZÓ (Dr. Kerezsi Klára, Szarka Attila, Gelb Beáta, Teszáry Judith)
BEVEZETÉS: A JAVÍTÓINTÉZETI SZOCIODRÁMA TEREI
I. RÉSZ
A JAVÍTÓINTÉZETI CSOPORTOK HANGJAI
1. NÖVENDÉKCSOPORTOK: A SZABADSÁG TEREINEK MEGTEREMTÉSE
2. ÖSSZMUNKATÁRSI CSOPORT: INTÉZMÉNYI KONFLIKTUSOK A SZOCIODRÁMA-CSOPORTBAN
3. VEZETŐI CSOPORT: AZ INTÉZETI EGYSÉG TÉMÁJA A SZOCIODRÁMA-CSOPORTBAN
4. ONLINE NÖVENDÉKCSOPORT: EGYÜTTMŰKÖDÉS A CSOPORTÉRT
5. NÖVENDÉK–OKTATÓ-CSOPORT: AZ „EGYÜTTES ÉLMÉNY”
6. JÁTÉKOK A JÖVŐÉRT-KONFERENCIA: A SZAKMAI NYILVÁNOSSÁG MEGTEREMTÉSE
7. OKTATÓI CSOPORT: SZOCIODRÁMA A HATÉKONYABB MŰKÖDÉSÉRT
8. KÉPZŐ CSOPORT: A SZOCIODRÁMA-VEZETÉS ALTERNATÍVÁI
9. NEVELŐOTTHONI NÖVENDÉKCSOPORT: EGYENRANGÚSÁG EGY HIERARCHIKUS RENDSZERBEN
II. RÉSZ
A JAVÍTÓINTÉZETI SZOCIODRÁMA-CSOPORTOK MÓDSZERTANA
10. DRÁMA ZÁRT INTÉZETI KERETEK KÖZÖTT
11. BIZALOM – HOVATARTOZÁS – KRÍZIS – ERŐFORRÁSOK – JÖVŐKÉP – ALKOTÁS: HOGYAN ÉPÍTHETÜNK FEL EGY SZOCIODRÁMA-FOGLALKOZÁSSOROZATOT
III. RÉSZ
A JAVÍTÓINTÉZETI EGYÜTTMŰKÖDÉS HATÁSAI
12. „EGY HÁZBA ÍGY LEHET EGY MÓDSZERT VISZONYLAG STABILAN BELEHELYEZNI” – SZOCIODRÁMA A JAVÍTÓINTÉZETBEN INTÉZMÉNYVEZETŐI SZEMMEL (Juhász Péter Pál)
13. TALÁLKOZÁS A SZOCIODRÁMÁVAL (Lovász Katalin)
14. HONNAN HOVÁ JUTOTTUNK? SZOCIODRÁMA CSOPORTUNK HATÁSA A NÖVENDÉKEKRE (Kiss Magdolna)
15. A JÁTÉKBAN EGY SZINTEN VOLTUNK – A SZOCIODRÁMA HATÁSA A NÖVENDÉK–NEVELŐ-KAPCSOLATRA (Lovász Katalin)
16. TANÁR VS. DRAMATISTA? TANÁR ÉS DRAMATISTA? CSOPORTVEZETŐI SZEREPEK KIDOLGOZÁSA A JAVÍTÓINTÉZETBEN (Csányi Judit)
17. CSOPORTOK A CSOPORTBAN – EGYETEMISTÁK ÉS NÖVENDÉKEK, ILLETVE PEDAGÓGUSOK ÉS NÖVENDÉKEK KÖZÖS CSOPORTJAI (Blaskó Ágnes – Janda Zsuzsa)
18. VÉGRE NEM EGY FÜGGŐSÉGI KAPCSOLAT. A SZOCIODRÁMA HATÁSAI A JAVÍTÓINTÉZETI ISKOLA MŰKÖDÉSÉRE (Páger Pál Attila)
19. „MINT EGY NORMÁLIS GYEREK” – NÖVENDÉKEK GONDOLATAI A DRÁMACSOPORTRÓL
20. „AZ ÉLETBEN IS EZEKET KELL MAJD KERESSEM” – NÖVENDÉKEK, NEVELŐK ÉS DRAMATISTÁK BESZÉLGETÉSE AZ EGYÜTTMŰKÖDÉSRŐL
21. AMI SZAKMAILAG AGGÁLYOS – ÉSZREVÉTELEK A JAVÍTÓINTÉZETI SZOCIODRÁMÁVAL ÉS A KÖNYVBEN SZEREPLŐ ÁLLÍTÁSOKKAL KAPCSOLATBAN (Juhász Péter Pál)
IV. ÖSSZEGZÉS
A JAVÍTÓINTÉZETI SZOCIODRÁMA-FEJLESZTÉS EREDMÉNYEI
HIVATKOZÁSOK
MELLÉKLET
A JAVÍTÓINTÉZETI SZOCIODRÁMA-MÓDSZER KIDOLGOZÓI ÉS E KÖNYV SZERZŐI