Leírás
E kötet öt szerző áttekinthető tanulmányát tartalmazza serdülőkkel és fiatalokkal folytatott pszichodramatikus csoportterápia tapasztalatairól. Mindegyik szerző az „Európai Pszichodráma Intézet” által szervezett többéves képzési folyamatban vett részt és most vizsgadolgozataikat teszik közzé. A tanulmányok két részre tagolódnak, az első a választott témára fókuszálva az általános elméleti alapokkal foglalkozik, integrálva a morenoi fejlődés- és szerepelméletet. A második rész a gyakorlati megvalósulást és a csoportvezetők együttműködését írja le.
A kötet alapos betekintést nyújt a pszichodráma alkalmazási lehetőségeibe, de azokba a nehézségekbe is, melyekkel a kezdő pszichodramatikus találkozik. A szerzők tanulmányai alátámasztják, hogy a pszichodráma mint csoportterápiás módszer, ideális terápiás mátrix. Amint Zseni Annamária írja, a bemelegedés után a fiatalok terápiás csoportja életkoruknak megfelelő peergrouppá alakul, ahol otthon érzik magukat, figyelnek egymásra és gondoskodnak az összetartozásról. Ebben a közegben: „A tigris lelke visszatér”.
Szerkesztette: Zseni Annamária
Paraméterek
Sorozat | Pszichodráma a gyakorlatban |
Szerző | Zseni Annamária |
Cím | Játékban felnőni |
Alcím | Pszichodráma a gyakorlatban I. |
Kiadó | Animula Kiadó |
Kiadás éve | 1998 |
Terjedelem | 101 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 408 036 7 |
Tartalom
Bevezető (Ildiko Mävers)
Előszó (Vikár György)
Neurotikus gyerekek terápiája pszichodráma-csoportban (Frenkl Sylvia)
Bevezetés
A morenoi pszichodráma alapfogalmai
Moreno és a gyerekdráma
A vizsgálat ismertetése
A csoportban résztvevő gyerekek bemutatása
A dráma jellegzetességei, a félelem megnyilvánulása
Ágnes szerepfejlődésének fázisai
Egy csoport játék leírása
Összefoglalás
Tapasztalataim gyermekek pszichodráma kezelésével
Irodalom
A felnőttkor küszöbén (Simon Péter - dr. Zseni Annamária)
Elméleti bevezetés
Moreno terápiás rendszere
A pszichodráma és a játék
A pszichodráma és a szerep
A pszichodráma a szerepkísérletezés életszakaszában
A csoportmunka ismertetése
A csoport szervezése, keretei
A csoporttagok bemutatása
A csoportfolyamat analízise
A csoportmunka újabb – befejező – szakaszának folyamat-analízise
„A tigris lelke visszajár”
A csoporttagokban létrejött változások
Összefoglalás
Irodalom
A gyógyító csoport játék. A pszichodráma szerepe serdülőknél a gyermekorvosi gyakorlatban (Dr. Sávai Margit)
Bevezetés
Személyes indíttatás, motiváció
Pszichoszomatika
Társadalom, pszichoszomatika, pszichodráma
Mit nyújt ehhez a magyarországi helyzet?
Serdülőkor
Serdülőkor és pszichodráma
Moreno fejlődéselmélete
Moreno betegségelmélete
Pszichodráma a pszichoszomatikában
Pszichodráma a gyermekorvos szemével
Csoportkeretek
Csoporttagok
Fontos játékok felsorolása
Pszicho dráma-történések a pszichoszomatikus orvos szemszögéből Serdülőcsoportok tapasztalatai az irodalomban
Kapcsolat a szülőkkel
A szupervízió segítsége
Összefoglalás
Irodalom
A többlet-realitás önismereti szerepe. Serdülőkkel folytatott pszichodráma csoport tapasztalatai (Fodor László)
Bevezetés
A serdülőkor fejlődéslélektani jellemzése
Pszichodráma
Csoportterápia
Szociometria
Serdülőkkel folytatott pszichodráma és csoportterápia szakirodalma
A pszichodráma-csoport összeállításának keretei
A csoport alakulása
A csoportszerkezet változása
Szociometriai csoportszerkezet
A „többlet-realitás” jelentősége az önismeret mélyítése szempontjából
A Varázsbolt csoport játék
Marika álomjátéka
Összefoglalás
Irodalom