Ismerkedés, megértés, együttlét (IME)
Paraméterek
Szerző | Márkus Eszter |
Cím | Ismerkedés, megértés, együttlét (IME) |
Alcím | Súlyos-halmozott fogyatékossággal élő emberek életének kísérése |
Kiadó | Kézenfogva Alapítvány |
Kiadás éve | 2003 |
Terjedelem | 288 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 212 574 6 |
Eredeti ár:
2.630 Ft
2.498 Ft
Online kedvezmény:
5%
A könyv fő célja, hogy részletesen bemutassa a súlyosan-halmozottan fogyatékos embereket és családjaikat, ismertesse élethelyzetüket, és javaslatokat fogalmazzon meg a megsegítés, a támogatás lehetséges formáihoz. |
|
|
Leírás
A kiadvány egyszerre több célkitűzésnek kíván megfelelni. Első célja, hogy részletesen bemutassa a súlyosan-halmozottan fogyatékos embereket és családjaikat, ismertesse élethelyzetüket, és javaslatokat fogalmazzon meg a megsegítés, a támogatás lehetséges formáihoz. A gazdag pedagógiai és terápiás alapvetés a gyakorlati tevékenység tervezéséhez és szervezéséhez, a „kétkezi” pedagógusi munkához nyújt segítséget. A könyv ismerteti az ellátások nemzetközi és hazai jogi hátterét, az intézményes kereteket. Második célja, hogy összefoglalja azokat az ismereteket és tapasztalatokat, melyekre az ország különböző pontjain tevékenykedő elméleti és gyakorlati szakemberek az elmúlt évtizedben szert tettek, valamint felvázolja azt az ismeretanyagot, amelyek a Kézenfogva Alapítvány és az ausztriai Chance B Alapítvány által szervezett, osztrák munkatársak által vezetett, szülőknek és szakembereknek tartott továbbképző tanfolyamon tanulhattunk. A kézikönyv harmadik célja a jövőre irányul: különböző végzettségű szakemberek számára tartandó akkreditált továbbképző programok, tanfolyamok „tankönyveként” kíván rendelkezésre állni, természetesen a korábbi elméleti és gyakorlati munkákkal együtt, azokat kiegészítve.
Lektor: Lányiné dr. Engelmayer Ágnes
Tartalom
Bevezetés
I. Súlyos-halmozott fogyatékossággal élő emberek és segítőik helyzete
„Pillanatfelvétel” a súlyosan-halmozottan sérült emberek élethelyzetéről Magyarországon és az „IME”-program (Esztári Erzsébet - Márkus Eszter)
Az IME-program legfőbb célkitűzései
Felmérés a képzési kötelezettséget otthoni ellátás keretében teljesítő gyermekekről Borsod-Abaúj-Zemplén megyében (Zahoránszky Mária - Márkus Eszter)
A szervezés kezdetei a képzési kötelezettség bevezetése után
A gyermekek vizsgálata
A szülők megsegítésére tett lépések
A fejlesztésben résztvevő pedagógusok koordinálása, számukra szervezett programok
Eszközök
Felmérés a képzési kötelezettséget otthoni ellátás formájában teljesítő gyermekekről
Területi megoszlás
Születési év szerinti megoszlás
A diagnózisok, kórformák megoszlása
A tartó- és mozgatórendszer károsodásai
Korábbi megsegítési formák
A gyermekek nyelvi közlései, kommunikációja
Az önellátás: táplálkozás, szobatisztaság, öltözködés
A fejlesztő felkészítést ellátó szakemberek
II. Súlyos-halmozott fogyatékossággal élő emberek megsegítésének elméleti megalapozása (Márkus Eszter)
A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekek bemutatása
A súlyos-halmozott fogyatékosság meghatározásának problémái
A súlyosan-halmozottan sérült gyermekek felismerése és pedagógiai jellemzése
A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekek tevékenységének és a tevékenység tanulásának sajátosságai
A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekek megsegítésének neveléselméleti alappillérei: általános alapelvek
A komplexitás és személyiségközpontúság elve
Az interakció és kommunikáció elve
A kooperáció elve
A differenciálás és individualizáció elve
A normalizáció és participáció elve
A személyiségfejlődés általános szükségletei és azok kielégítése súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekek esetében
Az elemi életfunkciók, alapvető biológiai szükségletek kielégítése
Ingerek, változatosság, aktív mozgásos tevékenység
Biztonság, stabilitás, a kapcsolatok megbízhatósága
Kötődés, elfogadottság, gyengédség
Elismerés, önbecsülés, függetlenség, önállóság, önmeghatározás
Súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeknél gyakran tapasztalható feltűnő magatartásformák és azok értelmezése
Sztereotípiák és önkárosító (autoagresszív jellegű) magatartásformák – autostimuláció
Apátia és túlizgatottság
III. A kommunikáció, interakció és együttműködés szintjei a súlyos-halmozott fogyatékossággal élő emberek megsegítésében
Kommunikáció és interakció – Bevezetés (Farkas Vanda)
Bazális kommunikáció
Individuális kommunikáció a súlyosan-halmozottan sérült gyermekek nevelésében (Márkus Eszter)
„Harald” – pillanatok egy kommunikációs kapcsolat történetéből
Az individuális kommunikáció elméleti háttere
A kommunikáció és az együttműködés jelentősége a súlyosan-halmozottan sérült emberekkel foglalkozó segítők között (Stummer Mara - Esztári Erzsébet - Márkus Eszter)
A szülők-gondozók és a szakemberek eltérő szerepe a gyermekek életében
Interdiszciplináris kommunikáció különböző szakmák képviselői és a szülők között (az együttműködés lehetőségei)
Szülők és szakemberek együttműködésének egy kiemelt területe: a szülők lelki egészségvédelme (Stummer Mara)
Feltevések és módszerek
Az interjú menete
A család erőforrásai
A segítő kapcsolat, a segítő kommunikáció
A szülők lelki egészségvédelme - gyógypedagógusok reflexiói
Egy mentálhigiénés tréning tapasztalatai
IV. A mindennapos tevékenységre nevelés, bazális stimuláció, fejlesztő gondozás elmélete és gyakorlata
Bazális stimuláció a gondozásban és a kompenzációs ápolás (Cseh Magdolna - Kelemenné Dávid Katalin)
Bazális stimuláció
A bazális stimuláció legfontosabb alkalmazási területe: a mindennapos ápolás-gondozás
Kompenzációs ápolás
A mindennapos tevékenységek jelentősége a súlyosan-halmozottan sérült emberek életében és a kooperatív pedagógia (Kelemenné Dávid Katalin)
A „beszerzések” a mindennapos tevékenységek jellemzői
Tanulási lehetőségek a mindennapos tevékenységek során
Fejlesztési lehetőségek a mindennapos szituációkban
A kooperatív pedagógia: a súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermek mindennapos segítésének elméleti megközelítése
A mindennapos tevékenységek megszervezésének alapelvei
Egy fontos mindennapos tevékenység: az étkezés
Fejlesztő gondozás - mindennapos tevékenységre nevelés a gyakorlatban (Márkus Eszter)
Vizelet- és székletürítés
Fürdés, zuhanyozás, hajmosás, mosakodás, fogmosás
Öltözés, vetkőzés
Étkezés
Súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekek és fiatalok mozgásnevelésének alapvető feladatai (Kelemenné Dávid Katalin)
A testi és mozgásfejlődés patológiás megnyilvánulásai
A mozgásállapot javításának alapvető feladatai
Az együttélés és együttműködés intenzív próbája egy nyári táborban (Stummer Mara)
A nyári tábor létrejöttének körülményei
Módszerek és a fiatalok bevonása
Kitűzött célok
A résztvevők bemutatása
Az alapítványi tábor missziója
A táborozási helyszínek
Egy édesanya levele
Egy szakember reflexiója
V. Súlyos-halmozott fogyatékossággal élő emberek megsegítésének jogi és intézményi háttere
A fogyatékos emberek megsegítésének jogi és érdekvédelmi lehetőségei Európában (Béres Lászlóné Tolnai Ildikó)
Európai tendenciák a fogyatékos személyek megsegítésében
Az európai együttműködés lehetőségei
A fejlődés mérföldkövei Európában
Az Európai Unió szabályozó dokumentumai
Paradigmaváltás
A fogyatékosság definiálásának változásai
Az „1998. évi XXVI. törvény a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról” – lehetőségek Magyarországon
A súlyosan-halmozottan fogyatékos emberek ellátásának jogi és intézményi háttere (Márkus Eszter)
A jogi szabályozás problémái és ellentmondásai
A súlyosan-halmozottan fogyatékos személyeket szolgáló szociális és közoktatási intézményrendszer
A Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság szerepvállalása a súlyosan-halmozottan sérült gyermekek ellátásában, Jász-Nagykun-Szolnok megyében (Béres Lászlóné Tolnai Ildikó)
A tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs tevékenység, valamint annak intézménye
Súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekek nevelése, fejlesztése Zalaegerszegen a Gyógypedagógiai Fejlesztő, Tanácsadó és Továbbképzési Központban (Stummer Mara)
Az intézmény megalakulása
Az intézmény feladatai
A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekek korai megsegítése
A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekek ellátása óvodás és kisiskolás korban
A képzési kötelezett gyermekek gyógypedagógiai megsegítése a központban
A Heves Megyei Önkormányzat Gyermekotthona és Fogyatékosok Otthona (Kelemenné Dávid Katalin)
Az ellátás formái
A gyógypedagógiai megsegítés elemei, módszerei
A Schäffer-féle AST-koncepció adaptálása és kísérleti bevezetése
Főcél és munkacélok bemutatása egy konkrét példán keresztül
Összegzés
Súlyosan-halmozottan sérült gyermekek és felnőttek nevelése, fejlesztése, foglalkoztatása a Baranya Megyei Önkormányzat Fogyatékos Személyek Otthonában (Cseh Magdolna)
Alkalmazott terápiás eljárások, módszerek
Súlyosan-halmozottan (értelmi és mozgás) sérült, 12 éves fiúgyermek fejlesztése (Cseh Magdolna)
Esetbemutatás
Anamnézis
D. korábbi fejlesztése, terápiás megsegítése
Jelen állapot
Jelenlegi és további fejlesztése és javaslatok
Összegzés
Súlyosan-halmozottan (értelmi és mozgás-) sérült, 5 éves Down-szindrómás kislány fejlesztése (Cseh Magdolna)
Esetbemutatás
Anamnézis
Jelen állapot
Down-szindrómás gyermek fejlesztésének feladatai
Nagymozgások fejlesztése
Manipuláció, kézhasználat fejlesztése
A kommunikáció fejlesztése
A megismerő tevékenység fejlesztése
Összegzés
Bibliográfia
Felhasznált irodalom
Ajánlott irodalom
Súlyos-halmozott fogyatékossággal élő emberek intézményei Magyarországon