Leírás
„Winkler Márta osztályában a gyerekek – a tevékeny gyerekek – igénye szabja meg a rend és rendetlenség mértékét. Kell, hogy helye legyen a csíznek vagy pintyőkének, akit a gyerekek táplálnak; vigyázni kell a teknősbékára, hogy rá ne lépjenek; gondozni kell az ablakra felfutó babot (amelyik a környezetismereti tankönyvnél sokkal többre tanítja meg a gyerekeket); szem előtt kell legyenek a tavalyi és tavalyelőtti munkák: a mesék agyagfigurácskái, a saját kezűleg épített kis házak, a rajzok, a csuhéból és agyagból készült bábok és babák, mert ezt a gyerekek látni akarják. Winkler Márta osztályterme át tud alakulni intim, meleg, szőnyeges, párnás kuckóvá, ahová a gyerekek behúzódva, a földre telepedve mesélnek és olvasnak, de tud színpad vagy bálterem is lenni, alkalmas a frontális óra megtartására, de a kiscsoportos munkára is. Maguk a gyerekek tudják pillanatok alatt nagy gyakorlattal és ügyességgel átvarázsolni az osztályt egyik alakjából a másikba.”
(Vekerdy Tamás)
Savaria University Press, 2024.
Írta: Winkler Márta
Paraméterek
Szerző | Winkler Márta |
Cím | Iskolapélda |
Alcím | Kinek kaloda, kinek fészek (6., felújított kiadás) |
Kiadó | Savaria University Press |
Kiadás éve | 2024 |
Terjedelem | 272 oldal |
Formátum | A/5, keménytáblás |
ISBN | 978 615 6489 41 8 |
Tartalom
Vekerdy Tamás: Előszó
KÖZEL A GYEREKVILÁGHOZ
ÉLETFORMÁNK
Milyen legyen az iskola?
Belakjuk a teret
Jeleink
A munka szervezésére vonatkozó jelek
A csoportmunka szervezése
A munkaeszközökre vonatkozó jelek
A terem átrendezése
A munka folyamatát irányító jelek
A pihenésre, játékra hívó jelek
A viselkedést befolyásoló jelek
Működnek a titkos jeleink
A szülőkkel együtt
DOLGOZUNK
„Ebben már megegyeztünk”
Így indulunk
Szókereső
A postásjáték
Új feladatok
Rendszerezünk
Gyakori szempontváltás
Kincsgyűjtés – búvármunka
Egy név – több szó
„Némajáték” a fogalmazás alapja
DISZTINGVÁLUNK
Tükör a tanító előtt
A matematika és az anyanyelv kapcsolata
Elvonatkoztatunk
A matematikáról
Matematikaóra-részlet a 4. d-ben
Gombok
Mindennek célja van
Megajánlom a verseket
Arany János: A fülemile – feldolgozás
Bírósági tárgyalás
ÉLETKÉPEK
ALKOTUNK
FÜGGELÉK
Gondolatok a munkámról
A felkészülésről
Utószó
Ami a könyv korábbi kiadásai óta történt
Kiss Julianna: Márta tanulói írták