Leírás
Az oktatási alrendszer, a társadalom egyéb alrendszereihez hasonlóan, négy funkciót lát el: a reprodukció, az adaptáció, az irányjelzés és az integráció funkcióit. Ezek további alfunkciókra bonthatók. A társadalom reprodukciójában az oktatás a társadalom által elfogadott értékek és normák továbbadása révén vesz részt, oly módon, hogy szocializációs és munkaerőképző szerepét betöltve újratermeli a kultúrát. A társadalmi adaptációt mozdítja elő a szocializáció és a gazdaság működésének elősegítésével, a politikai rendszer legitimációjával részt vesz a társadalom célkitűzéseinek megvalósításában. Számunkra ebben a kötetben a legfontosabb az oktatási alrendszer integrációs funkciója, amellyel segítheti a társadalmi struktúra átalakulását, a társadalmi változásokat, a leszakadó társadalmi csoportok integrálását. Ha az iskolai oktatás egyik legfontosabb szerepét tekintjük, azt, hogy befolyásolja a társadalmi mobilitást és csökkenti a társadalmi egyenlőtlenséget, akkor a tanári munka minősége kulcsszerepet játszik abban, hogy az iskolázatlan szülők gyermekei ne termeljék újra deprivált helyzetüket. Amennyiben az oktatás képesség-kibontakoztató funkcióját elemezzük, szintén azt látjuk, hogy a felelősséget leginkább a tanár viseli. A tanári munka eredményessége, a tanári hatékonyság kérdése folyamatosan a neveléstudományi, a pszichológiai és az oktatáspolitikai diskurzusok középpontjában áll. Ez utóbbi szempontjai egyre nagyobb hangsúlyt kapnak napjainkban, hiszen a folyamatosan szűkülő közösségi ráfordítások megtérülését érintik. De nemcsak a kormányzat vagy a szakma számára fontos ez a téma, hanem a társadalom túlnyomó többségét is személyesen érinti, – hiszen az, hogy milyen a jó tanár, minden diák számára döntő kérdés, és minden olyan felnőtt számára is, akinek iskoláskorú hozzátartozója van. Ebben a könyvben nem általában foglalkozunk az iskolai munkával. Majd’ egy évtizedes kutatásunk során olyan tanárok tevékenységét vizsgáltuk, akik hátrányos helyzetű diákokat oktatnak, olyan diákokat, akiknek a szülei döntően alacsony iskolai végzettségűek. A bemutatott eredmények értékesek lehetnek mindazok számára, akik az oktatási rendszer bármely szintjén kapcsolatba kerülnek olyan diákokkal, akik családjukból nem, vagy kevésbé hozták azt a tudástőkét, amit az iskola elvár. Ajánljuk tanárjelölteknek, akik a pályára készülnek, a tanárképző intézetek oktatóinak, hiszen egyre gyakoribb, hogy a hallgatóik olyan közegbe kerülnek, ahol az általunk is vizsgált problémák várhatóan felmerülnek majd munkájuk során. Ajánljuk iskolaigazgatóknak, fenntartóknak, döntéshozóknak, forgassák kötetünket haszonnal, amikor arra törekednek, hogy hatékonyabb, igazságosabb iskolát működtessenek. És ajánljuk természetesen azoknak a pedagógusoknak, akik a kutatott, nagyobb kihívást jelentő iskolákban dolgoznak.
Belvedere Meridionale, 2015.
Írta: Bacskai Katinka
Lektor: Imre Anna
Paraméterek
Szerző | Bacskai Katinka |
Cím | Iskolák a társadalom peremén |
Alcím | Alacsony státusú diákokat tanító eredményes tanárok |
Kiadó | Belvedere Meridionale |
Kiadás éve | 2015 |
Terjedelem | 192 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 615 5372 37 7 |
Tartalom
Előszó
1. Iskola a térben, társadalom az iskolában
2. Tanárok kihívást jelentő munkakörnyezetben
3. Tőkeforrások hatása az eredményességre
4. Iskolakutatás másként
5. Milyenek az alacsony státusú diákok iskolái
6. Ökológiai hatások és iskolai eredményesség
7. Összegzés
Irodalom
Függelék