Iskola, gyermek és tanítói ideál a 19. és 20. század fordulóján
Paraméterek
Szerző | Baska Gabriella |
Cím | Iskola, gyermek és tanítói ideál a 19. és 20. század fordulóján |
Kiadó | Gondolat Kiadó |
Kiadás éve | 2011 |
Terjedelem | 126 oldal |
Formátum | A/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 693 310 4 |
Eredeti ár:
1.800 Ft
1.620 Ft
Online kedvezmény:
10%
A tanítói hivatás vizsgálata egyben az iskola világának, a gyermek és a gyermekkor összefüggéseinek megértéséhez is hozzásegíthet. |
|
|
Leírás
A dualizmus időszaka sokféle forrást nyújt a történeti kutatók számára, ezek megismerésével és feldolgozásával egyre árnyaltabb képet kaphatunk a korszak eseménytörténetéről éppúgy, mint az emberek mentalitásáról, gondolkodásmódjáról. Ennek a neveléstörténeti kutatásnak ez utóbbi volt az elsődleges célja. Egy századforduló Magyarországán élt néptanító élettörténetének nyomain és a róla megemlékezők forrásértékű szövegein keresztül azt vizsgáltuk, rekonstruálható-e a fennmaradt töredékekből egy életút, illetve milyen kép él a korszak emberének fejében a tanítói szakmával/hivatással kapcsolatban, és hogyan próbálja befolyásolni az erről folyó korabeli párbeszédet. A tanítói hivatás vizsgálata egyben az iskola világának, a gyermek és a gyermekkor összefüggéseinek megértéséhez is hozzásegíthet.
Írta: Baska Gabriella
Tartalom
1. Bevezetés – A témáról és a módszerről
2. Történelem – történetírás – valóság – nyelv – diskurzus – szöveg
2.1. Történelem – történetírás
2.2. Nyelv és valóság
2.3. Diskurzus és szöveg
3. Neveléstörténet – neveléstörténet-írás – tanítókutatás
4. Budai Elek – egy városi néptanító a 19. század második feléből –, a „hús-vér” ember
4.1. A korszakról röviden
4.2. Vázlatos életút
5. Diskurzus a tanítókról – a „mitikus hős”
5.1. A kvalitatív szövegelemzésről
5.2. Vizsgált szövegeink „világa”
5.3. Metaforák világa
5.4. A metaforákon innen és túl
6. Összegzés
Források és irodalmak