Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Termékek Menü

Irodalomelméleti enciklopédia

Paraméterek

Szerző Szerdahelyi István
Cím Irodalomelméleti enciklopédia
Kiadó Eötvös József Könyvkiadó
Kiadás éve 1995
Terjedelem 536 oldal
Formátum B/5, ragasztókötött
ISBN 963 85348 0 x
Eredeti ár:
3.175 Ft
3.016 Ft
Online kedvezmény: 5%

A kézikönyv az irodalom kérdései iránt érdeklődő közönség tájékozódását kívánja elősegíteni olyan módon, hogy az irodalomelmélet legfontosabb ismereteit rendszeres áttekintésre és enciklopédikus teljességre törekedve foglalja össze.

Leírás

A kézikönyv az irodalom kérdései iránt érdeklődő közönség tájékozódását kívánja elősegíteni olyan módon, hogy az irodalomelmélet legfontosabb ismereteit rendszeres áttekintésre és enciklopédikus teljességre törekedve foglalja össze. Lépésről lépésre haladva, szemléletes példákkal és közérthető magyarázatokkal világítja meg az itt felmerülő, gyakran igen bonyolult és vitatott kérdéseket, onnan, hogy mi teszi az irodalmi szövegeket irodalmiakká, odáig, hogy milyen kapcsolatok fűzik egymáshoz az írókat és olvasóikat. A tudományág évszázados hagyományokra visszatekintő, kellően kiérlelt, megbízható alapelgondolásait és az ezeket szervesen továbbépítő modern elméleteket tükrözi, de a vitaálláspontok jelzéseivel és irodalomjegyzékével a tágabb körű tájékozódáshoz is támpontokat ad.
E módszeres áttekintés természetesen kiterjed a középiskolai és egyetemi oktatás teljes irodalomelméleti – verstani, stilisztikai-retorikai, műfajelméleti stb. – ismeretanyagára, s így különösen hasznos segítséget nyújthat a pedagógusoknak, diákoknak, az egyetemi felvételi vizsgára készülő fiataloknak. A tárgymutató a gyors tájékozódást, a könyv lexikonszerű használatát is lehetővé teszi; aki csak azt akarja megtudni, mi az, hogy metafora, mi a szapphói strófa képlete, vagy mi különbözteti meg a lírát az epikától, a megfelelő tárgyszó kikeresésével nyomban megtalálhatja a pontokba szedett, világos magyarázatokkal, szövegszerű példákkal is megvilágított, közérthető meghatározásokat.
A mű szerzője Szerdahelyi István József Attila-díjas, a Magyar Köztársasági Érdemrenddel kitüntetett irodalomteoretikus és esztéta, a filozófiai tudományok kandidátusa és az irodalomtudomány doktora, a Magyar Tudományos Akadémia Irodalomtudományi Bizottságának tagja, akinek számos irodalomelméleti és esztétikai munkája forog közkézen a hazai olvasóközönség körében. E legújabb könyvében másfél évtizedes egyetemi oktatói munkájának és a magyar irodalomtudomány legmonumentálisabb vállalkozása, a tizennyolc kötetes Világirodalmi Lexikon szerkesztése során szerzett negyedszázados tapasztalatainak eredményeit is kamatoztatja.
 
 
Írta: Szerdahelyi István
Lektor: Kicsi Sándor András, Szepes Erika

Tartalom

Előszó

1. Az irodalom és szöveg

1.1. A szöveg

A szöveg mint egység – Szöveg és szövegváltozat

1.2. A szövegek kommunikációelméleti megközelítése

A kommunikáció tényezői – A kommunikációs formák

1.3. A szövegek információelméleti megközelítése

Az információ – A beszédaktusok – A hírérték és a redundancia

1.4. A szövegek jelelméleti megközelítése

A jelviszonyok tényezői – A jel – A jeltárgy – A jelrendszer – A jelhordozó – A jelentés

1.5. A nyelvi jelhordozók és jelentéseik

A lexikális jelentés – A szövegösszefüggés – A másodlagos jelentés – A jelkapcsolati jelentés – A nyelvi rendszer történeti változásai

1.6. A szövegek szerkezete

A szöveg szintagmatikus szerkezete – A szöveg kifejezési és tartalmi síkja – A szöveg lineáris és tabuláris szerkezete – A szöveg paradigmatikus szerkezete – A beszédhangok síkjának szerkezete

1.7. A szövegfajták funkcionális megkülönböztetései

Az irodalom fogalmának legtágabb értelmezése – A szűkebb fogalomértelmezések

1.8. A szövegfajták minőségi megkülönböztetései

A pozitív irodalomfogalmak – A negatív irodalomfogalmak

1.9. A szövegeken túli irodalomfogalmak

Az irodalmiság – Az irodalmi intézmények – Az irodalom mint az irodalomtudomány tárgya

1.10. Az irodalomfogalmak a történelmi változások tükrében

Terminológiai változások – Fogalmi változások

2. Irodalom és esztétikum

2.1. Az esztétikum meghatározása

Az esztétikum és a nem esztétikai minőségek – Az esztétikum és az esztétikai minőségek

2.2. Az esztétikai kommunikáció

Az esztétikai érzék – A dekódolás sajátosságai: az ízlés – A jelrendszer sajátosságai a személyes ízlés tükrében – A jelrendszer sajátosságai a közízlés tükrében – A közízlés és a társadalmi objektivitás – Az ízlésítélet és a teoretikus ítélet   

2.3. Az esztétikai jelek jelhordozói

A látható-hallható forma – A fogalmiság – A külső és belső érzékelés

2.4. Az elvont formák         

A ritmus – Az arányosság – A harmónia – Színek és fények

2.5. Az esztétikai jelek jelentése

Az általánosított jelentések – A jelösszefüggésbeli jelentések – A történelmi jelentésváltozások – Az értékrend anakronisztikus elemei – Az esztétikai jelek tipológiája

2.6. Az esztétikum értéklehetőségei

Az esztétikum megismerési önértéke - Az esztétikum élvezeti önértéke – Az esztétikum érzelemformáló eszközértéke  

2.7. Az esztétikai minőségek

A szépség és válfajai – A rútság és válfajai – A tragikum és az elégikusság – A komikum és válfajai – A többi esztétikai minőség      - Az esztétikai minősítések – Az esztétikai minőségek a nyelvi kommunikációban – A halandzsa esztétikuma

3. Az irodalom társadalmi funkciói

3.1. A művésziség ismérvei

Az értékalakzatok – A művészi érték kettőssége

3.2. Az autonóm művészeti irodalom

A visszatükröző művészeti irodalom – A szépművészeti irodalom

3.3. Az alkalmazott művészeti irodalom

A szórakoztató irodalom – A didaktikus irodalom – Az agitatív irodalom – A használati irodalom

3.4. Az irodalomalatti          

A kanonizált és a periferikus irodalom – A kontárok irodalma – Az epigonok és plagizátorok irodalma – A triviális irodalom – A giccs és a szennyirodalom

3.5. A művésziség kérdőjelei

A l’art pour l’art – Az antiirodalom – A művészeti szövegösszefüggés – Az átmeneti műformák

4. Az irodalmi műfajok

4.1. A műnemi felosztás

A líra – Az epika – A dráma – Az átmeneti műfajok

4.2. A műnemi felosztást keresztező szempontok

A költészet és a nem költői formák – A jelenkori és történelmi tematika – A gyermek- és ifjúsági irodalom – Az elit- és tömegirodalom

4.3. A műfajok szerepe az irodalmi fejlődésben

A műfajok történeti fejlődése – A műfajok rendszere – A műfaji keretek jelentősége

5. Az irodalmi mű felépítése

5.1. A műalkotás modellje

Az irodalmi mű kompozíciója – A mű rétegszerkezete – A mikro- és makroszerkezetek – A retorikai-stilisztikai szerkezetek

5.2. A tartalom és forma

A tartalom és forma mint viszonyfogalom – A művészeti elvont formák – Az elvont formák mozgásfelidéző-hangulati tartalma – Az elvont formák történeti és műfaji „holdudvara” – Az elvont formák tartalmainak változékonysága – A konkrét formák – A téma – A belső és a külső forma – A műalkotás tartalma

5.3. Az irodalmi mű stílusa

A műstílus – Az alkotói stílus – Az irányzati stílus – A korstílus – Egyéb elvont stílusfajták – A nyelvi-stilisztikai stílus

6. A tartalmi sík formaszerkezetei

6.1. A retorikai-stilisztikai szerkezetek

A bővítéses szerkezetek – Az elhagyásos szerkezetek – A helycserés szerkezetek – A helyettesítéses szerkezetek – A dialogikus szerkezetek – A paralolizmusos szerkezetek és a gondolatritmus

6.2. A tartalmi sík lineáris tagolási egységei

A retorikai szerkezetek – A drámai szerkezetek – Az epikai szerkezetek – A lírai szerkezetek – A tagolás elvi szempontjai

7. A kifejezési sík formaszerkezetei

7.1. Az írásképhez kapcsolódó formaszerkezetek

Az írásjegyek és írásjelek kifejezőképessége – Az egybe- és különírás kifejezőképessége – A sortördelés kifejezőképessége – A képvers – A vizuális költészet – Betűjátékok és rejtvények

7.2. A beszédhangokhoz kapcsolódó formaszerkezetek

A retorikai-stilisztikai hangalakzatok – A hangfestés – Az akusztikus költészet

7.3. A vers

A vers meghatározása – Beszédhang és íráskép a versben – A vers ritmusa és metruma – A kéttagú oppozíció – A szótagok szintjének rendezettsége – A vers szövegminimuma – Az énekvers, a recitált vers és a szövegvers

7.4. A próza

Az aritmikus próza – A ritmikus próza – A szabadvers – A prózaköltemény

8. A versformák szerkezeti elemei

8.1. A ritmustényezők

Az alapvető ritmustényezők: hangsúly, időtartam, szótaghanglejtés – A járulékos ritmustényezők: szünet, rím, refrén, alliteráció, előrím

8.2. A ritmusegységek

Az egyszerű és összetett ritmusegységek – A versláb – Az ütem – A kólon – A verssor – A periódus – A versszak – Értelmi tagolódás és metrikai szerkezet

8.3. A versrendszerek         

Vers és nyelv – Az időmértékes verselés – A moraszámláló verselés – A hangsúlyszámláló verselés – A szótaghanglejtéses verselés – A szótagszámláló verselés

9. A magyar költészetben használt versformák

9.1. A magyar ütemhangsúlyos verselés

Az énekverstől a modern költészetig – Az ütemek sajátosságai – Az ütemek rendje – Az ütemek tempóviszonyai – Az ütemhangsúlyos sorfajok – Az ütemhangsúlyos periódusok – Az ütemhangsúlyos versszakok

9.2. A magyar időmértékes verselés

A „klasszikai” és a „nyugat-európai” formák – Az időmértékes sorfajok és periódusok – Az időmértékes versszakok és állandósult versszerkezetek

9.3. A magyar szimultán verselés

A szimultán verselés fogalma – A két versrendszer együttélése – A szimultán verselés kérdőjelei – A szimultán sorfajok, periódusok, strófák

10. Irodalom és társadalom

10.1. Az alkotó

Az alkotói típusok – Az alkotó mozgástere – Az alkotói én és a műszubjektum – A személyesség és az alkotói mítosz

10.2. A közvetítőrendszer

A kereskedelem – A mecenatúra – A cenzúra – Az oktatási és közművelődési intézmények – A kritika – A közvetítőrendszer mozgástere – A művészi közvetítés

10.3. A befogadó

A befogadói típusok – A kortárs befogadó – Az utókori befogadó – Az ideális olvasó – A befogadó mozgástere – A műalkotások objektív értéke és hatásértéke

10.4. Az irodalom a történelmi fejlődésfolyamatban

Az irodalmi fejlődés – Az „ősköltészet” és a primitív költészet – A hivatalos irodalom és a folklór – A nemzeti irodalmak és a világirodalom

11. Az irodalomtudomány

11.1. Általános jellemvonások

Az irodalomtudomány történelmi fejlődése – Az irodalomtudomány tárgya – A történeti és elméleti kifejtés – A nemzeti és az összehasonlító kutatások

11.2. Az irodalomtörténet-írás

Az irodalmi filológia – A műelemzés – A történeti kutatások absztrakciós szintjei

11.3. Az irodalomelmélet

A retorika és stilisztika – A verstan – A műfajelmélet – Az irodalomelmélet kutatási területei – A leíró és funkcionális ágazatok – Az elméleti kutatások absztrakciós szintjei

11.4. Az irodalomtudomány a tudományok rendszerében

Az irodalomelmélet és az esztétika – Az irodalomtudomány és az irodalomkritika – Az információk körforgása – Az irodalomtudomány határtudományai – Az irodalomtudomány társtudományai

Szakirodalom

Tárgymutató