Irodalomelméleti enciklopédia
Paraméterek
Szerző | Szerdahelyi István |
Cím | Irodalomelméleti enciklopédia |
Kiadó | Eötvös József Könyvkiadó |
Kiadás éve | 1995 |
Terjedelem | 536 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 963 85348 0 x |
A kézikönyv az irodalom kérdései iránt érdeklődő közönség tájékozódását kívánja elősegíteni olyan módon, hogy az irodalomelmélet legfontosabb ismereteit rendszeres áttekintésre és enciklopédikus teljességre törekedve foglalja össze. |
|
|
Leírás
Tartalom
Előszó
1. Az irodalom és szöveg
1.1. A szöveg
A szöveg mint egység – Szöveg és szövegváltozat
1.2. A szövegek kommunikációelméleti megközelítése
A kommunikáció tényezői – A kommunikációs formák
1.3. A szövegek információelméleti megközelítése
Az információ – A beszédaktusok – A hírérték és a redundancia
1.4. A szövegek jelelméleti megközelítése
A jelviszonyok tényezői – A jel – A jeltárgy – A jelrendszer – A jelhordozó – A jelentés
1.5. A nyelvi jelhordozók és jelentéseik
A lexikális jelentés – A szövegösszefüggés – A másodlagos jelentés – A jelkapcsolati jelentés – A nyelvi rendszer történeti változásai
1.6. A szövegek szerkezete
A szöveg szintagmatikus szerkezete – A szöveg kifejezési és tartalmi síkja – A szöveg lineáris és tabuláris szerkezete – A szöveg paradigmatikus szerkezete – A beszédhangok síkjának szerkezete
1.7. A szövegfajták funkcionális megkülönböztetései
Az irodalom fogalmának legtágabb értelmezése – A szűkebb fogalomértelmezések
1.8. A szövegfajták minőségi megkülönböztetései
A pozitív irodalomfogalmak – A negatív irodalomfogalmak
1.9. A szövegeken túli irodalomfogalmak
Az irodalmiság – Az irodalmi intézmények – Az irodalom mint az irodalomtudomány tárgya
1.10. Az irodalomfogalmak a történelmi változások tükrében
Terminológiai változások – Fogalmi változások
2. Irodalom és esztétikum
2.1. Az esztétikum meghatározása
Az esztétikum és a nem esztétikai minőségek – Az esztétikum és az esztétikai minőségek
2.2. Az esztétikai kommunikáció
Az esztétikai érzék – A dekódolás sajátosságai: az ízlés – A jelrendszer sajátosságai a személyes ízlés tükrében – A jelrendszer sajátosságai a közízlés tükrében – A közízlés és a társadalmi objektivitás – Az ízlésítélet és a teoretikus ítélet
2.3. Az esztétikai jelek jelhordozói
A látható-hallható forma – A fogalmiság – A külső és belső érzékelés
2.4. Az elvont formák
A ritmus – Az arányosság – A harmónia – Színek és fények
2.5. Az esztétikai jelek jelentése
Az általánosított jelentések – A jelösszefüggésbeli jelentések – A történelmi jelentésváltozások – Az értékrend anakronisztikus elemei – Az esztétikai jelek tipológiája
2.6. Az esztétikum értéklehetőségei
Az esztétikum megismerési önértéke - Az esztétikum élvezeti önértéke – Az esztétikum érzelemformáló eszközértéke
2.7. Az esztétikai minőségek
A szépség és válfajai – A rútság és válfajai – A tragikum és az elégikusság – A komikum és válfajai – A többi esztétikai minőség - Az esztétikai minősítések – Az esztétikai minőségek a nyelvi kommunikációban – A halandzsa esztétikuma
3. Az irodalom társadalmi funkciói
3.1. A művésziség ismérvei
Az értékalakzatok – A művészi érték kettőssége
3.2. Az autonóm művészeti irodalom
A visszatükröző művészeti irodalom – A szépművészeti irodalom
3.3. Az alkalmazott művészeti irodalom
A szórakoztató irodalom – A didaktikus irodalom – Az agitatív irodalom – A használati irodalom
3.4. Az irodalomalatti
A kanonizált és a periferikus irodalom – A kontárok irodalma – Az epigonok és plagizátorok irodalma – A triviális irodalom – A giccs és a szennyirodalom
3.5. A művésziség kérdőjelei
A l’art pour l’art – Az antiirodalom – A művészeti szövegösszefüggés – Az átmeneti műformák
4. Az irodalmi műfajok
4.1. A műnemi felosztás
A líra – Az epika – A dráma – Az átmeneti műfajok
4.2. A műnemi felosztást keresztező szempontok
A költészet és a nem költői formák – A jelenkori és történelmi tematika – A gyermek- és ifjúsági irodalom – Az elit- és tömegirodalom
4.3. A műfajok szerepe az irodalmi fejlődésben
A műfajok történeti fejlődése – A műfajok rendszere – A műfaji keretek jelentősége
5. Az irodalmi mű felépítése
5.1. A műalkotás modellje
Az irodalmi mű kompozíciója – A mű rétegszerkezete – A mikro- és makroszerkezetek – A retorikai-stilisztikai szerkezetek
5.2. A tartalom és forma
A tartalom és forma mint viszonyfogalom – A művészeti elvont formák – Az elvont formák mozgásfelidéző-hangulati tartalma – Az elvont formák történeti és műfaji „holdudvara” – Az elvont formák tartalmainak változékonysága – A konkrét formák – A téma – A belső és a külső forma – A műalkotás tartalma
5.3. Az irodalmi mű stílusa
A műstílus – Az alkotói stílus – Az irányzati stílus – A korstílus – Egyéb elvont stílusfajták – A nyelvi-stilisztikai stílus
6. A tartalmi sík formaszerkezetei
6.1. A retorikai-stilisztikai szerkezetek
A bővítéses szerkezetek – Az elhagyásos szerkezetek – A helycserés szerkezetek – A helyettesítéses szerkezetek – A dialogikus szerkezetek – A paralolizmusos szerkezetek és a gondolatritmus
6.2. A tartalmi sík lineáris tagolási egységei
A retorikai szerkezetek – A drámai szerkezetek – Az epikai szerkezetek – A lírai szerkezetek – A tagolás elvi szempontjai
7. A kifejezési sík formaszerkezetei
7.1. Az írásképhez kapcsolódó formaszerkezetek
Az írásjegyek és írásjelek kifejezőképessége – Az egybe- és különírás kifejezőképessége – A sortördelés kifejezőképessége – A képvers – A vizuális költészet – Betűjátékok és rejtvények
7.2. A beszédhangokhoz kapcsolódó formaszerkezetek
A retorikai-stilisztikai hangalakzatok – A hangfestés – Az akusztikus költészet
7.3. A vers
A vers meghatározása – Beszédhang és íráskép a versben – A vers ritmusa és metruma – A kéttagú oppozíció – A szótagok szintjének rendezettsége – A vers szövegminimuma – Az énekvers, a recitált vers és a szövegvers
7.4. A próza
Az aritmikus próza – A ritmikus próza – A szabadvers – A prózaköltemény
8. A versformák szerkezeti elemei
8.1. A ritmustényezők
Az alapvető ritmustényezők: hangsúly, időtartam, szótaghanglejtés – A járulékos ritmustényezők: szünet, rím, refrén, alliteráció, előrím
8.2. A ritmusegységek
Az egyszerű és összetett ritmusegységek – A versláb – Az ütem – A kólon – A verssor – A periódus – A versszak – Értelmi tagolódás és metrikai szerkezet
8.3. A versrendszerek
Vers és nyelv – Az időmértékes verselés – A moraszámláló verselés – A hangsúlyszámláló verselés – A szótaghanglejtéses verselés – A szótagszámláló verselés
9. A magyar költészetben használt versformák
9.1. A magyar ütemhangsúlyos verselés
Az énekverstől a modern költészetig – Az ütemek sajátosságai – Az ütemek rendje – Az ütemek tempóviszonyai – Az ütemhangsúlyos sorfajok – Az ütemhangsúlyos periódusok – Az ütemhangsúlyos versszakok
9.2. A magyar időmértékes verselés
A „klasszikai” és a „nyugat-európai” formák – Az időmértékes sorfajok és periódusok – Az időmértékes versszakok és állandósult versszerkezetek
9.3. A magyar szimultán verselés
A szimultán verselés fogalma – A két versrendszer együttélése – A szimultán verselés kérdőjelei – A szimultán sorfajok, periódusok, strófák
10. Irodalom és társadalom
10.1. Az alkotó
Az alkotói típusok – Az alkotó mozgástere – Az alkotói én és a műszubjektum – A személyesség és az alkotói mítosz
10.2. A közvetítőrendszer
A kereskedelem – A mecenatúra – A cenzúra – Az oktatási és közművelődési intézmények – A kritika – A közvetítőrendszer mozgástere – A művészi közvetítés
10.3. A befogadó
A befogadói típusok – A kortárs befogadó – Az utókori befogadó – Az ideális olvasó – A befogadó mozgástere – A műalkotások objektív értéke és hatásértéke
10.4. Az irodalom a történelmi fejlődésfolyamatban
Az irodalmi fejlődés – Az „ősköltészet” és a primitív költészet – A hivatalos irodalom és a folklór – A nemzeti irodalmak és a világirodalom
11. Az irodalomtudomány
11.1. Általános jellemvonások
Az irodalomtudomány történelmi fejlődése – Az irodalomtudomány tárgya – A történeti és elméleti kifejtés – A nemzeti és az összehasonlító kutatások
11.2. Az irodalomtörténet-írás
Az irodalmi filológia – A műelemzés – A történeti kutatások absztrakciós szintjei
11.3. Az irodalomelmélet
A retorika és stilisztika – A verstan – A műfajelmélet – Az irodalomelmélet kutatási területei – A leíró és funkcionális ágazatok – Az elméleti kutatások absztrakciós szintjei
11.4. Az irodalomtudomány a tudományok rendszerében
Az irodalomelmélet és az esztétika – Az irodalomtudomány és az irodalomkritika – Az információk körforgása – Az irodalomtudomány határtudományai – Az irodalomtudomány társtudományai
Szakirodalom
Tárgymutató