Irodalom, tanítás
Paraméterek
Szerző | Fűzfa Balázs |
Cím | Irodalom, tanítás |
Alcím | Esszék, tanulmányok |
Kiadó | Savaria University Press |
Kiadás éve | 2021 |
Terjedelem | 340 oldal |
Formátum | A/5, keménytáblás |
ISBN | 978 615 5753 76 3 |
Kötetünket elsősorban azok számára írtuk és állítottuk össze, akik a magyar nyelv és irodalom tantárgy elhivatott tolmácsolói – vagy szeretnének a közeljövőben azok lenni. A kötet alkotói az ELTE szombathelyi, Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központjának oktatói, illetve volt hallgatói. |
|
|
Leírás
Kötetünket elsősorban azok számára írtuk és állítottuk össze, akik a magyar nyelv és irodalom tantárgy elhivatott tolmácsolói – vagy szeretnének a közeljövőben azok lenni. A kötet alkotói az ELTE szombathelyi, Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központjának oktatói, illetve volt hallgatói. Előbbiek évtizedek óta fáradoznak azon, hogy a nálunk végző pedagógusok hasznosítható tudással lépjenek be a szakmába. Volt diákjaink pedig azzal a szándékkal alkotnak ezen a pályán – vagy annak közelében – még ma is, mert szintén hisznek a betű és a szó lélekemelő szépségében és gyógyító erejében. E tanszék alapításának 50. évfordulóját ünnepli ez a könyv. Azzal a hittel és bizalommal készült, hogy szerkesztője, aki lassan átadni készül a stafétabotot utódainak, olyan elgondolások mentén lehetett részese az itt folyó munkának közel négy évtizeden keresztül, amely a nyugat-dunántúli régió magyartanárainak gondolkodását immár felismerhetővé teszi. Mert mi, akik itt dolgoz(t)unk, mindig hittünk abban, hogy egyszer majd lesz „szombathelyi iskola”.
Savaria University Press, 2021.
Szerkesztette: Fűzfa Balázs
Tartalom
Előszó
FŰZFA BALÁZS: Kánonok (h)arca. Irodalomta(la)nítás Magyarországon 1978–2020 között
BARTÁK BALÁZS: A mélység démona, avagy a referencialitás Kerberosza
GODA IMRE: Rendhagyó „etűd” a modern vallomáslíra indulásából. Csokonai Vitéz Mihály: A reményhez
FŰZFA BALÁZS: A populáris regiszter remekműve? Petőfi Sándor: Szeptember végén
GODA IMRE: A Toldi struktúrájáról. Műhelytanulmány
SCHILLER ERZSÉBET: Anton Csehov: Cseresznyéskert – Meggyeskert. Elemző közelítések tanárok számára
CZETTER IBOLYA: A „megkötöttség” vagy a távozás verse? Ambivalenciák és paradoxonok Ady Endre Sípja régi babonának című versében
STURM LÁSZLÓ: Krúdy Gyula: Tél
STURM LÁSZLÓ: A vég előtti idő szépsége. Móricz Zsigmond: A kis vereshajú
BARTÁK BALÁZS: Árvák analízisben. József Attila és Gregory Corso
LÁNG GUSZTÁV: Szerep és identitás Radnóti Miklós költészetében, avagy útban az eclogákhoz
LÁNG GUSZTÁV: Radnóti Miklós eclogái
SCHILLER ERZSÉBET: A „költőfeleség” és néhány Radnóti-vers. Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni: Napló 1935–1946
SÁRKÖZI BALÁZS: Pilinszky, a NAT és a késő modernség
CZETTER IBOLYA: A nyelvváltozatok stilisztikai szerepe Székely Csaba Vitéz Mihály című komikus történelmi tragédiájában
SÁGHY MIKLÓS: „Békésebb, boldogabb képet festeni se lehet.” Örkény István Tóték című regényének megfilmesítéséről
NAGY ANNA: Multimedialitás a kortárs művészetben
ROZMÁN KRISTÓF: Versmondás az irodalomórán
TÖRÖK László Dafti: Theodore Roethke: Apám valcere – versfeldogozás a dráma eszközeivel
VARGA RICHÁRD: Versmegzenésítés az irodalomórán
BECK ZOLTÁN: Képzelt beszélgetés a kortárs irodalom és popzene között