Leírás
Gyorsan változó világunkban a felnőttképzéssel foglalkozó szakemberek elemi igénye az andragógia trendjeiről és jövőbeli fejlődési irányairól való tájékozottság. A tudományág legjellemzőbb, tartósan érvényesülő és várható tendenciáinak, az elmélet és a gyakorlat változási irányainak ismeretében nagyobb valószínűséggel tervezhetünk sikeres felnőttképzési programokat és segíthetjük hatékonyan a felnőttek tanulását. Ez az igény hívta létre a trend- és jövőkutatások befogadását az andragógiába a szociológia, majd a közgazdaságtan szakterületéről.
Az andragógia nemzetközi gyakorlatában és elméletében is egyre nagyobb figyelmet kap a tudományos módszerekkel kutatható, a jövőt közvetlenül befolyásoló tendenciák feltárása. A hazai andragógiai kutatások palettáján – lévén az andragógia is fiatal diszciplína – még viszonylag kevés ilyen jellegű kutatást találunk, illetve nem nevezték így például az elméleti irányzatok kutatását, amelyet ma ide sorolnánk. Érdemes tehát az újabb nemzetközi és hazai andragógiai trend- és jövőkutatásokat olyan szempontból is áttekinteni, hogy az összevetések alapján a további magyarországi kutatások és innovációk számára jövőbe mutató impulzusokat találjunk.
Szándékunk szerint elemezzük és rendszerezzük az évezred első évtizedének nagy hatású andragógiai elméleti irányait és azok gyakorlati alkalmazási lehetőségeit a magyar, az angol és a német nyelvű szakirodalom és esetenként más, dokumentált források alapján – szintetizáló áttekintésre törekedve, de a teljesség igénye nélkül. Válogatásunk legfontosabb szempontja – vállalva a megítélés szubjektivitásának kockázatát – a jövőképesség kritériuma volt. A munka során elsősorban a nemzetközi és hazai szakirodalomra, kutatási beszámolókra, szakmai tapasztalatokra és a szakmai közösség kommunikációjára támaszkodtunk. Az elméleti műveken kívül empirikus andragógiai kutatási eredményeket is górcső alá vettünk ott. ahol ilyenekről tudomásunk volt.
Munkánk perspektivikus célkitűzése az, hogy segítsük a felnőttképzésben tevékenykedő vagy arra készülő, andragógiai, illetve más területről „ide tévedt” szakembereket, köztük a tudományos kutatásokat végzőket a tevékenységükhöz szükséges tájékozódásban, látókörük tágításában – végső soron felnőttkori tanulásuk élethosszig tartó folyamatában. Azt reméljük. hogy ez áttételesen hozzájárul a felnőttek tanulásának professzionális támogatásához, az andragógia tudományos közösségének kommunikációjához és a tudomány fejlődéséhez is.
A könyvet tehát tanulni vágyó, a felnőttek tanulásával kapcsolatba kerülő, működő vagy leendő andragógiai vagy más szakterületről érkező szakembereknek, felnőttoktatóknak, kutatóknak, illetve a saját tanulásuk mélyebb összefüggései iránt érdeklődő, a tanulásra nyitott felnőtteknek ajánljuk.
Eötvös József Könyvkiadó, 2014.
Írta: Feketéné Szakos Éva
Paraméterek
Szerző | Feketéné Szakos Éva |
Cím | Innovatív irányok az ezredforduló utáni andragógiában |
Kiadó | Eötvös József Könyvkiadó |
Kiadás éve | 2014 |
Terjedelem | 141 oldal |
Formátum | B/5, ragasztókötött |
ISBN | 978 963 9955 52 3 |
Tartalom
1. Bevezetés
2. Helyzetkép, trendkutatás és innováció
2.1. Az ezredforduló utáni andragógiát alakító jelentősebb történésekről és hatótényezőkről
2.1.1. Hazai történések és hatótényezők
2.2. Az andragógia: elmélet vagy gyakorlat
2.3. Andragógiai trendkutatás és innováció
2.4. Az innováció a felnőttképzés és a humánerőforrás-menedzsment határán
3. Innovatív trendek és jövőbeli irányok az ezredforduló utáni andragógiában – nemzetközi kitekintés
3.1. A felnőttképzés teljességét átfogó elméleti rendszerek
3.2. Az andragógia újabb értelmezései
3.3. A felnőttképzés professzionalizálódási folyamata
3.4. A tanulási paradigma az andragógiában
3.4.1. A tanulási paradigmában elhelyezhető, a társtudományokból adaptált andragógiai elméletek
3.4.2. A konstruktivizmus mint andragógiai paradigma
3.4.3. A szociális dimenzió előtérbe kerülése az andragógiai tanuláselméletekben
3.4.4. Adalékok az élethosszig tartó tanulás paradigmájának andragógiai megalapozásához
3.5. Perspektivikus irányok
3.6. A nemzetközi áttekintés összefoglalása, személyes reflexiók
4. Hazai andragógiai innovációk
4.1. Van-e a felnőttképzésnek átfogó, tudományos elmélete ma Magyarországon
4.2. A hazai andragógiai elméletképzés lehetséges fő irányai
4.2.1. Professzionalizáció
4.2.2. Innovációközpontú tanulás és cselekvés az élethosszig tartó tanulás kontextusában
4.2.3. Munkahely-orientáltság
4.2.4. Az életsegítő funkció
4.3. A transzformatív tanulás andragógiai paradigmája
4.4. Élményorientált, innovációközpontú tanulás az andragógiában
4.5. Tanulás és cselekvés a pluralizmus korában
4.6. Autentikus, kooperatív felnőttkori tanulás és esélyegyenlőség
4.6.1. Esélyegyenlőség és szakmai képzés az élethosszig tartó tanulás kontextusában
4.6.2. Kooperatív tanulás a munkahelyen és a civil társadalomban
4.7. Akciótanulás
5. Következtetések és jövőbeli orientációk: impulzusok a hazai andragógiai kutatások számára
Irodalom